Artikel top billede

Elon Musk sendte chok-effekt gennem markedet: Nu er dansk virksomhed på vej med "to-hjulet Tesla" - en vild el-motorcykel

Danske Fenris Motorcycles satser stort på at skabe fremtidens motorcykel. Den bliver lynhurtig, elektrisk og kan tilpasses med en app.

For det utrænede øje ligner motorcyklen fra Fenris Motorcycles enhver anden motorcykel.

Men når du sætter dig op på den og drejer gashåndtaget, så opfører den sig langt fra som de fleste de fleste motorcykler.

For Fenris Motorcycles er noget så sjældent som en dansk motorcykelproducent, der er i gang med at udvikle en elektrisk serieproduceret supermotorcykel med en tophastighed på over 300 km/t og en accelerationen, der kan sende dig fra 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder.

"Det føles ikke som noget, du har prøvet før," forsikrer virksomhedens stifter og administrerende direktør Jesper Vind, da Computerworld møder ham i Fenris Motorcycles nye hovedkvarter på 3. sal i en gammel godsterminal ved jernbaneterrænnet i Københavns Sydhavn.

Kampen om at blive den to-hjulede Tesla

På bilmarkedet har amerikanske Tesla Motors sat sig på tronen som verdens førerede elbil.

Men på markedet for motorcykler er der i øjeblikket en hård kamp i gang, hvor en række forskellige spillere kæmper for at erobre markedet.

En af de spillerne er netop Fenris Motorcycles, der i øjeblikket arbejder på at lancere en eldreven såkaldt "superbike," der skal kunne måle sig med nogle af verdens mest eksklusive benzindrevne motorcykler. 

Når Jesper Vinds har mod på at kaste sig ud i sådan et eventyr, er det ud fra en forventning om, at den teknologiske udvikling vil eliminere det forspring, som de traditionelle motorcykelproducenter nu har brugt mere end et århundrede på at opbygge.

"Det, vi ser lige nu, er, at el-motorcycklerne nulstiller markedet, og det betyder, at alle i branchen starter fra samme udgangspunkt. Havde vi prøvet at lave vores virksomhed med et benzinkøretøj, havde ikke haft en jordisk chance," siger Jesper Vind.

Rammer markedet om fire år

Han forklarer, at det er planen, at Fenris' motorcykler skal ramme markedet i løbet af 2020, og det er hans ambition, at virksomheden skal bygge knap 500 motorcykler i løbet af det første år. 

"Men når vi ser 10 til 15 år længere frem, regner vi med at producere i omegnen af 5.000 motorcykler om året. Det vil bringe os på niveau med Aston Martin, der i øjeblikket producerer omkring 7.000 biler hvert år," siger Jesper Vind.

Det er endnu uklart, hvor motorcyklerne skal produceres, men det er forventningen at produktionen skal foregå i Skandinavien, forklarer han.

Motorcykelproduktionen er en bekostelig affære, og derfor står Fenris Motorcycles midt i forhandlinger om en kapitaltilførelse. 

Hvor meget kapital, virksomheden har brug for at få tilført, kan Jesper Vind ikke røbe, men han forventer, at virksomheden vil have en årlig såkaldt burn rate på "et to-cifret millionbeløb"

Det er dog Jesper Vinds ambition, at virksomheden skal være profitabel i 2022 eller 2023. 

Eksklusiv motorcykel

Ifølge Jesper Vind vil en Fenris-motorcykel prismæssigt komme til at ligge i samme prisniveau som eksklusive motorcykler fra mærker som Ducati, BMW og MV Agusta.

"Det vil sige en pris på mellem 300.000 til 500.000 kroner," siger han.

Den førende spiller på markedet er i øjeblikket den amerikanske producent Zero Motorcycles, der sælger et par tusinde motorcykler om året, men hvis elektriske motorcykel allerede i dag kan købes i Danmark.

Derudover har det italienske mærke Energica tidligere i år sendt en el-motorcykel på markedet, der har mange lighedstræk med den, som Fenris arbejder på. 

Men også etablerede motorcykel-producenter som BMW, Harley Davidson og Yamaha arbejder i øjeblikket på at sende elektriske udgaver på markedet.

Det er dog ikke Jesper Vinds forventninger, at det ender som et winner takes it all-marked.

I stedet forestiller han sig, at markedet udvikler sig på samme måde, som markedet for benzindrevne motorcykler, hvor der er plads til adskillige forskellige producenter, som appellerer til forskellige kundegrupper. 

"I dag er det reelt set kun to ambitiøse virksomheder, der har en el-motorcykel på markedet. Men der kommer til at være plads til mange flere. Lige nu minder markedet meget, om det, vi så med el-bilerne, før Tesla lancerede Model S. Det vil sige, at der mangler et firma, som for alvor viser, at der er et marked for elektriske motorcykler. Det firma bliver vores," lyder det selvtillidsfuldt fra Jesper Vind.

Byggede sin første motorcykel som otte-årig

Jesper Vind er selv en mangeårig motorcykelentusiast, og allerede som otte-årig var han med til at bygge sin første motorcykel. 

Men hans kærlighedsaffære med de elektriske motorcykler starter først i 2010, da han er i færd med at istandsætte en gammel racer-motorcykel fra 1970'erne.

Her falder han i sin research ved tilfælde over en artikel om en entusiast, der bygger sin egen elektriske motorcykel. 

"På det tidspunkt er elektriske motorcykler lidt en joke, men jeg læser mig frem til, at de nu kan køre over 210 km i timen, og at køreegenskaberne skulle være helt fantastiske og klart overgå, hvad der er muligt på en benzindreven-motorcykel. Efterhånden som jeg læser mere om el-motorcyklerne, mister jeg fuldstændig interessen for den motorcykel, som jeg er ved at istandsætte," fortæller han. 

Kort tid efter beslutter Jesper Vind sig for at bygge sin egen el-motorcykel, og grundstenen til Fenris Motorcycles bliver lagt.

Læs også: Tesla og Elon Musk er elsket for de store visioner, men ude i horisonten trækker mørke skyer op

Tesla sender chok-effekt genem markedet

Efterfølgende har den teknologiske udvikling udelukkende udviklet sig til virksomhedens fordel. 

Især har Teslas beslutning om at bygge verdens største batterifabrik, den såkaldte Gigafactory, i samarbejde med Panasonic haft stor betydning for batteripriserne. 

Når fabrikken opnår fuld produktionskapacitet i 2018 ventes det, at den alene vil producere, hvad der svarer til den samlede verdensmarkedsproduktion af batterier i 2013. 

Det har ifølge Jesper Vind sendt en chokeffekt ud gennem hele batterimarkedet og har fået flere andre producenter til at overveje at bygge nye batterifabrikker af tilsvarende størrelse. 

"Det betyder, at vi er kommet ind på markedet på et meget spændende tidspunkt, hvor batteripriserne falder drastisk. Sidste år lå batteriprisen på 250 dollar, men i dag er vi nede på 190 til 180 dollar, og jeg vil skyde på, at vi i løbet af nogle år er nede på lidt over 100 dollar for en kilowatttime. Det vil sige, at mens vi sidder her og taler, bliver vores profitmargin bare større og større," siger Jesper Vind.

Trækker på arven fra motorindustrien

Selvom en elektrisk motorcykel i bund og grund er et stort stykke forbrugerelektronik, har Fenris Motorcycles ifølge Jesper Vind truffet et bevidst valg om at trække på designtraditionerne fra den etablerede motorindustri. 

"Vi kunne godt lave et helt vildt og futuristisk design, men det gør vi ikke, fordi vi nødigt vil fremmedgøre vores kunder," siger Jesper Vind. 

Samtidig giver den nye teknologi motorcykelvirksomheden mulighed for appellere til nye kundegrupper, der måske drømmer om at køre på motorcykel, men lader sig afskrække, fordi de ikke føler, at de har de mekaniske færdigheder.

En kundegruppe, som måske vil føle sig særligt tiltrukket af elektriske motorcykler, der ikke kræver samme form for vedligeholdelse som mekaniske motorcykler.

"Traditionelle motorcykler henvender sig nok især til vores forældre og bedsteforældres generation, men i dag dag ser vi, at der er en helt ny generation, som måske har en romantisk drøm om at eje en motorcykel, men som ikke ved, hvordan de skifter tændrør, fordi de har et arbejde, hvor de sidder foran computer og ikke stifter bekendtskab med værktøj eller mekanik," siger han.

Vil udnytte teknologi på nye måder

Jesper Vind forklarer, at de elektriske motorcykler ligeledes gør det muligt at udnytte ny teknologi på nye måder.

Eksempelvis forestiller han sig, at Fenris Motorcycles i fremtiden kan etablere et samarbejde med virksomheder, der laver styrthjelme med indbygget head-up-display i visiret.

Ligesom han også leger med tanken om at udvikle en app, der kan åbne op for flere hestekræfter og avancerede muligheder i takt med, at ejeren bliver fortrolig med motorcyklen.

"En elektrisk motorcykel er et programmerbart-produkt, og det giver os en række nye muligheder. Helt konkret forestiller jeg mig, at vi kan lave en app, der fungerer som en køreskole, hvor du gradvist kan åbne op for mere og mere power i motorcyklen efterhånden som du bliver bedre til at bruge den. Det er system, som vi endnu ikke har udviklet, men som indgår i vores overvejelser," siger Jesper Vind.

Læs også:
Selvkørende test: Mercedes E350 mod Tesla Model S P90D - så meget kan de smarte biler nu



Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Salesforce er blevet populær hos IT-kriminelle – luk sikkerhedshullerne før det går galt
Mange bygger en stor del af deres IT-strategi på Salesforce, men glemmer at sikre cloudplatformen. Læs her, hvordan du forebygger ødelæggende angreb og kritiske datatab.