Kunstig intelligens og automation: It-afdelingerne i fare for at miste troværdigheden

Klumme: Man skulle tro, at it-kyndige var blandt de største entusiaster, når det gælder kunstig intelligens og automation, men sådan er det ofte ikke. Her er, hvad du som CIO bør gøre for at få det det fulde udbytte af de nye teknologier.

Når vi sender et CV afsted sammen med vores ansøgning, forestiller de fleste af os en HR-medarbejder, der nøje læser alt igennem.

Men sådan er det ikke længere. I dag har mange virksomheder automatiseret denne proces med den såkaldte 'personal prejudice-free'-AI-software.

Et eksempel er Starbucks, som i 2012 modtog intet mindre end 7,6 millioner ansøgninger til blot 65.000 stillinger.

For at give alle ansøgere den mest fair og ligeværdige behandling, brugte man keyword-baserede screening-systemer til at filtrere de bedst egnede kandidater.

Andre virksomheder bruger lignende automation-værktøjer som for eksempel stemmegenkendelse i kundeservice-funktionen.

Så der er altså muligheder nok og et stort incitament til at automatisere der, hvor man kan, for at nedbringe omkostningerne og forbedre kvaliteten og sikkerheden.

De fleste kender potentialet
De fleste it-afdelinger er udmærket klar over potentialet i AI og automation i forhold til omkostningsreduktion, men for mange stopper den også der.

Alt for få it-specialister udnytter teknologien til at drive innovation, og det er ærgerligt.

Jeg tror på, at der er masser af potentiale at hente for it-afdelingerne, hvis de forstår at kombinere AI og automation med agile metoder som DevOps, der kombinerer udvikling med det operationelle med henblik på hele tiden at forbedre og udbygge eksisterende it-systemer.

Så hvad skal du som CIO så gøre for at få det det fulde udbytte af de nye teknologier?

- Find ud af, hvor AI og automation kan anvendes i organisationen og udvikl et roadmap, der understøtter den overordnede strategi for anvendelsen.

- Gør dine egne service-udbud mere simple: Enhver reduktion af kompleksiteten vil fremskynde brugen af automation.

- Læg pres på for at automatisere rutineprægede processer og sigt efter at automatisere 90 procent af dem.

- Find ud af, hvordan du ændrer dine medarbejderes opgaver fra de mere rutineprægede til strategiske funktioner, som øger den værdi og innovation, som I kan tilføre forretningen.

- Det fulde udbytte kommer ikke med det samme, det tager tid. Men en mere strategisk anvendelse af AI og automation gør det muligt at transformere den måde, du og din afdeling yder jeres it-services.

Det forbedrer agilititen og kvaliteten i jeres services og nedbringer samtidig omkostningerne.

Derudover vil den erfaring, I som afdeling får, styrke jeres roller som eksperter og rådgivere til hele forretningen.

Så grib mulighederne med AI og automation og genskab jeres troværdighed.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undgå de syv dødssynder i valget af ERP-partner
I dette whitepaper kan du læse mere om de syv hyppigste 'dødssynder' og om, hvordan du imødegår dem. Dette er nyttig viden at have med sig, uanset hvilken platform og partner din virksomhed i sidste ende vælger at satse på.