Router-producent sløsede med sikkerheden: Sagsøges for ikke at beskytte kunderne godt nok

Forbruger-instans vil tvinge router-producenten D-Link til at beskytte kundernes udstyr langt bedre. Sagsanlæg skal sætte fokus på producenternes ansvar for sikkerheden.

Artikel top billede

Næsten hver uge kan Computerworld berette om nye problemer med trådløse routere med alvorlige sårbarheder.

Ofte er sårbarheden i sig selv kun halvdelen af problemet.

Langt værre er det nemlig, hvis router-producenten er lang tid om at udsende en opdatering, der kan lukke hullet - mens de it-kriminelle er i gang med at angribe.

Derudover forværres problemet yderligere, hvis også brugeren tøver med at opdatere, når opdateringen endelig er klar.

Alt i alt giver det rigtig gode muligheder for at få succes med angreb fra de it-kriminelles side.

En sag fra USA giver nu måske et bud på, hvordan man kan højne sikkerheden på routere - og alle mulige andre enheder i det moderne hjem.

Læs også: Millioner af sårbare routere i risikozonen: Derfor er Mirai-angrebet slet ikke overstået

Amerikanernes svar på Forbrugerstyrelsen, Federal Trade Commission, har rejst en sag mod router-producenten D-Link med anklager om, at D-Link sløser med sikkerheden.

Sagsanlægget (PDF), der er at finde hos U.S. District Court i Californien, anklager D-Link for ikke at sikre dets routere og IP-kameraer tilstrækkeligt.

Man kan blandt andet se følgende passage fra FTC's sagsanlæg:

"Sagsøgte har fejlet med at foretage fornuftige tiltag for at beskytte sine routere og IP-kameraer mod velkendte og forudsigelige risici for uautoriseret adgang, inklusiv at fejle med at beskytte mod sårbarheder, som Open Web Application Security Project har rangeret som de mest kritiske og omfattende sårbarheder i web-applikationer siden 2007."

It-kriminelle har haft gode muligheder

Det fremgår også, at D-Link skal have forsømt softwaretest og rettelser af fejl, hvilket kan have åbnet bagdøre, der kan gøre det muligt for it-kriminelle at overtage kontrollen med enheden.

D-Link anklages også for ikke at have haft godt nok styr på brugernes login-oplysninger - blandt andet skal login-oplysninger til en mobilapp fra D-Link have været opbevaret i klar tekst.

Det fremgår også, at sårbarhederne kan have gjort det muligt for it-kriminelle at få adgang til følsomme informationer fra IP-kameraer som live-video og -lyd.

Læs også: Afsløring: Så nemt har det været at hacke sig ind i dele af YouSees tv-netværk - sikkerheden har været elendig

FTC fremhæver i en pressemeddelelse, at sagen mod D-Link er af principiel karakter.

Det handler om at beskytte forbrugernes privatliv og sikkerhed i en tid, hvor internet of things fylder mere og mere - af samme grund har FTC også ført sager mod ASUS og videokamera-producenten TRENDnet.

"Hackere går i stigende grad efter forbrugernes routere og IP-kameraer - og konsekvenserne for forbrugerne kan inkludere, at enheder bliver kompromitteret og blotter deres følsomme personlige informationer," udtaler Jessica Rich, der står i spidsen for forbrugerbeskyttelse hos FTC.

"Når producenter fortæller forbrugere, at deres udstyr er sikkert, er det kritisk, at de tager de nødvendige tiltag for at sikre, at det passer."

Læs også:

Disse 12 forskellige routere er ramt af alvorlig sårbarhed: Her er dine muligheder for at opdatere firmwaren

Millioner af sårbare routere i risikozonen: Derfor er Mirai-angrebet slet ikke overstået

Alvorlig trussel mod trådløse routere eskalerer: Listen med sårbare routere vokser markant

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly