Prøvekørt: Microsoft Teams samler virksomhedens kommunikation og Office 365 på én platform - og du bør teste det

Microsoft har lanceret en hold- og kommunikationsplatform til virksomhedsteams kaldet Microsoft Teams, men er det andet end flotte ord og endnu en besked-app? Det forsøger vi at finde et svar på.

Artikel top billede

Du har let oversigt over alle dine tråde, grupper og kanaler i Teams.

Microsoft har netop lanceret Microsoft Teams.


Der er tale om endnu en kommunikationsplatform til erhvervslivet, som ved første øjekast ligner en skamløs kopiering af konkurrenten Slack, der også byder på teambaseret besked-, video- og stemmekommunikation. 

Microsoft har ellers tidligere forsøgt at købe Slack for 55 milliarder kroner, hvilket ikke lykkedes.

Under overfladen i Teams gemmer der sig en avanceret og gennemført sammenfletning med samtlige af Microsoft andre tjenester som Office 365, Skype for Business og ikke mindst integration med Microsofts Bot Framework. 

Og for de ofte ganske Microsoft-vædede danske virksomheder er der god grund til at give Microsoft Teams en chance. 

Måske mest af alt på grund af prisen: Microsoft Teams er gratis at bruge for Office 365 Business-kunder. 

Vi har prøvet Microsoft Teams, og du bør gøre det samme, for Teams er en håndsrækning mod det åbne kontorlandskab og den moderne arbejdsform i virksomhederne, der i stigende grad omfavner teams eller gruppebaseredet arbejde.

Læs også om Amazons løsning: Prøvekørt: Amazon klar med Skype For Business-konkurrent - er der overhovedet noget nyt under solen?

Hvad er Microsoft Teams?

Teams er ligesom de mange andre gruppe-baserede chatplatforme et resultatet af en stigende tendens gruppeorientede opgaver i virksomhederne. 

"Over de seneste fem år har vi set en forandring i måden, vi uddelegerer opgaver i virksomhederne. Vi har dobbelt så mange teams internt i virksomheden som i 2012, og det stiller store krav til virksomhedens kommunikation," siger Kristoffer Rosenmeier, produktchef for Office 365 hos Microsoft Danmark. 

Teams fungerer som som udgangspunkt som en chat-platform, hvor du kan tilknytte og opdele ansatte i virksomheden i forskellige arbejdsgrupper. 

HR-afdelingen har eksempelvis sin egen Team-gruppe, hvor de fælles samtaler ikke kan tilgås af andre i virksomheden, og hvor HR-afdelingen kan oprette undergrupper til specifikke emner eller projekter. 

Samtidig har hele virksomheden adgang til diverse "kanaler", hvor fælles information kan deles frem og tilbage. 

Hvis du kender til Slack-programmet, lyder det meget bekendt, men der ligger mere til Teams end som så. 

Platformen tillader alle typer for kommunikation, hvad end det er tekst, tale eller video, samt fildeling foruden integration af næsten samtlige af Microsoft eksisterende tjenester såsom Office 356, Azure, Exchange, Skype for Business OneDrive, Sharepoint, Power Bi og så videre.

Når en gruppe oprettes med de udvalgte deltagere, oprettes der automatisk et sharepoint-punkt, en OneDrive-mappe og en OneNote-fil, som alle i gruppen har rettigheder til at tilgå. Her er efterfølgende ingen rettighedsbøvl, og når en person igen forlader gruppen, fjernes rettigheder til filerne automatisk.

Filer tilføjet til gruppens rum gemmes automatisk i den tilknyttede OneDrive-mappe. Hvis du tidligere har prøvet at finde en fil i en glemt mail fra ugen forinden, lyder det her måske som en gave sendt fra himlen. 

Ligeledes ligger Skype for Business, Office 365 og Sharepoint alle under platformen og byder ind med evner og funktione, der alle kan tilgås direkte fra Team-platformen uden at det er nødvendigt at rode i OneDrive-mapper eller åbne Word-dokumenter.

I praksis kan det siges, at Teams på sin vis erstatter Word, Excel, PowerPoint, chatdelen i Skype for Business, OneDrive og potentielt en lang række ikke-Microsoft-programmer ved at alle ovenstående programmer kan åbnes direkte i Teams. 

Det er det, der gør Teams til et interessant produkt, og foregår din dagligdag hovedsageligt i Microsoft-programmer, behøver du på intet tidspunkt forlade Teams. 

Ligeledes er platformen enkel og relativ intuitiv at forstå, så også brugere, der ikke er teknologi-indfødte, kan være med på platformen, men samtidig er der rig mulighed for at udvikle og udbygge platformen med et utal af ekstra funktioner. 

Skal man have fuldt udbytte af Teams, kræver det, at virksomheden er gennemvædet med Microsoft-tjenester og ikke benytter alt for mange tjenester udefra, ligesom det kræves, at du er parat til at omfavne den nye kommunikationsform. 

"Teams kan have en stor effekt på, hvordan virksomheden kommunikerer. Optimalt set behøver du aldrig igen sende en mail internt i virksomheden, men i stedet bare skrive i Teams," siger Kristoffer Rosenmeiser. 

Dog virker Teams både til Windows 10, Mac, iOS, Windows Phone, Android og en web-klient. 

Læs også: Prøvekørt: Ciscos nye Spark Board er videoopkald og whiteboard i ét til den halve pris af Microsofts Surface Hub

Tilknyttede connectors

I hver gruppe kan diverse programmer og genveje tilknyttes i faner over chat-feltet.

Her kan du tilføje en hurtig genveje til jeres fælles filer, OneNote og diverse "connectors," små tilføjelsesprogrammer fra Microsoft selv eller tredjepart. 

I alt er der i skrivende stund over 150 connectors. 

Du kan eksempelvis placere Microsofts Power BI som grafisk oversigt over gigantiske datasæt, eller du kan hente data ind fra enten Salesforce eller Google Analytics.

Det giver god mulighed for at personliggøre hver enkelt gruppe med de informationskilder og connectors, som giver mening. 

Robotterne kommer!

Teams understøtter også Microsofts Bot Framework, så din virksomhed kan udvikle egne bots til enten service-håndtering eller vidensdeling. 

Via Microsofts open source kognitive værktøjer kan du ifølge Kristoffer Rosenmeier hurtigt bygge en app, der for eksempel svarer dig på ordre- eller lagerstatus på en given sag eller noget så enkelt som en bot, der fortæller frokostmenuen på mandag. Bots som integreres direkte i diverse grupper. 

Jeres juridiske afdeling kan eksempelvis selv (ifølge Kristoffer Rosenmeiser), bygge en bot, der automatisk svarer på de 100 mest spurgte juridiske spørgsmål, så jurister kan fokusere på de rent faktisk svære spørgsmål.

Kristoffer Rosenmeier viste desuden selv en bot, som en af han kollegaer havde udviklet på ganske kort tid, der giver information omkring gruppens fødselsdage samt lidt 'funfact'.  

Konklusion: Værd at prøve
Teams er endnu en kommunikationsplatform i stil med Slack, og er du allerede ivrig Slack-bruger, og hovedsageligt bruger Slack som kommunikationsplatform, så er der ikke meget nyt under solen. 

Også både Google og Cisco har gruppe-baserede kommunikationsplatforme, som tilbydes via et månedligt beløb.

Men ser du et potentiale i den dybe integration med resten af Microsofts tjenester, så er Teams et interessant værktøj, som kan ændre arbejdsgangen i din virksomhed. 

Og så er tjenesten gratis, hvis du allerede er betalende Office 365 for Business-kunde, og netop derfor kan tjenesten være værd at teste i et hjørne af virksomheden for at se, om den kan give merværdi for jer.

Det kræver dog, at brugerne er omstillingsparate og klar på at droppe de utallige interne mails og i stedet overgiver sig til gruppechats. 

Læs også: Nu kommer Microsofts nye produkt til Danmark: Vi har prøvekort Surface Hub

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil