Tiscali vinder pris for kundeservice

Landets mest udskældte internetudbyder, Tiscali, har vundet en pris for sin kundeservice foran de fire største konkurrenter. Direktøren tager det som et udtryk for, at forretningen er ved at være vendt. Tele2 vandt kategorien for mobilselskaber.

Vantro latter bredte sig i redaktionslokalet, da budskabet i en pressemeddelelse fra den italienskejede internetudbyder Tiscali blev fremført med høj røst.

At landets i særklasse mest udskældte internetudbyder, som sidste år også havde relativt flest klager i det nyoprettede Teleankenævn, skulle have vundet en pris for sin kundeservice, måtte da være en vittighed.

Men den er god nok. Tiscali er den internet- og fastnetudbyder herhjemme, som ifølge firmaet Teleperformance har den bedste kundeservice.

Færre klager

Teleperformance har målt på sagen ved at rette en række henvendelser til kundeservice hos Tiscali, TDC, Tele2, Cybercity og Telia og kontrollere kvaliteten af besvarelserne og svartiderne.

Direktør Serge Lupas, som Tiscali hentede fra konkurrenten Cybercity i januar, lægger ikke skjul på sin stolthed over forvandlingen af selskabets kundeservice.

- Det jeg kom til, sagde jeg, at vi inden sommeren skulle have branchens bedste kundeservice. Dengang var der ikke mange, der troede på mig, siger han.

- Siden begydnelsen af året er antallet af klager faldet med 37 procent. Antallet af klager til Teleankenævnet er faldet 40 procent, og de tunge klager, som går til direktionen, er faldet med 83 procent, remser han op.

Serge Lupas lægger ikke skjul på, at Tiscali har måttet investere i sin kundeservice for at rette op på landets mest elendige ry.

Pengene er blandt andet gået til at uddanne de omkring 50 medarbejdere, som sidder call center-virksomheden Excellent-SNT.

Tager tid at skabe en smuk svane

Den har Tiscali outsourcet kundeservice til, men Serge Lupas betragter alligevel folkene i kundeservice som sine medarbejdere, og han har haft samtaler med hver enkelt for at høre, hvad der kunne forbedres.

- Vores investeringer er tjent meget hurtigt hjem, alene fordi antallet af henvendelser fra vores kunder er faldet 32 procent. Derfor kan vi yde en bedre kundeservice til en lavere pris, siger Tiscali-direktøren.

Han lover også, at regnskabet for sidste år vil vise et mindre underskud end de 167 millioner kroner fra 2002.

Fra 1999 til 2002 tabte Tiscali 685 millioner kroner i Danmark. Desuden er imaget elendigt, hvilket en søgning på debatfora på internet, inklusive Computerworld Onlines eget, vidner om.

- Vi kan ikke forandre den grimme ælling til en smuk svane på én dag. Den eneste måde, vi kan ændre vores image på, er ved at have de grundlæggende elementer i vores forretning i orden. Der er sket en dramatisk forandring, som jeg tror, at vores kunder ikke overser, siger Serge Lupas.

Tele2 har bedste mobil-kundeservice

Da Teleperformance sidste år kårede de danske televirksomheder med den bedste kundeservice, var fastnet og mobil slået sammen. Dengang var vinderen Debitel.

I år var konkurrencen større i mobil, hvor flere selskaber var med. Tele2 løb med æren i den kategori, også foran Telmore, som ellers brøster sig af at have branchens mest tilfredse kunder.

Den virksomhed, som på tværs af brancher har den bedste kundeservice i Teleperformances måling, er Easypark, som tilbyder kunderne, at de kan betale parkeringsafgifter over mobiltelefonen.

Relevant link

Resultaterne af Teleperformances CRM Grand Prix

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job