Verdens største cloud-tjeneste ændrer betalingsmodel: Nu skal du afregne per sekund - og ikke per time

Amazon Web Services indfører nye betalingsbetingelser, som kommer til at berøre en meget stor del af brugerne.

Artikel top billede

Verdens største leverandør af public cloud-løsninger, amerikanske Amazon Web Services (AWS), indfører 2. oktober nye betalingsbetingelser.

Fra denne dato skal brugerne af cloud-løsningerne hos Amazon nemlig betale per sekunds brug.

Amazon har siden lanceringen af AWS i 2006 opkrævet betaling per time, og ændringen betegnes som en af de største overhovedet i tjenestens historie.

AWS-konkurrenten Google har siden 2013 opkrævet betaling per minuts brug - dog med et minimum på 10 minutter.

Samme model har Microsofts Azure anvendt i flere år, mens AWS altså indtil nu har fastholdt, at brugerne skal betale per times forbrug.

“Da vi lancerede EC2 i 2006 var muligheden for at kunne købe og betale for servicen i for eksempel en time en stor nyhed. [...] I dag udvikler mange af vores kunder applikationer til EC2, som kræver mange instances i korte perioder - nogle gange blot få minutter,” skriver AWS’ såkaldte chief evangelist, Jeff Barr, i denne blogpost.

Her fortæller han også lidt nærmere om de forskellige løsninger, som vil blive påvirket af den nye afregningsform (gælder for eksempel kun Linux-baserede, virtuelle maskiner) - og hvilke, der ikke bliver påvirket.

Med den nye afregningsform kan det ifølge AWS blive billigere at afvikle store workloads i cloud-miljøet.

Og samtidig håber AWS, at prisændringen kan føre til, at virksomhederne bliver mere villige til at eksperimentere med nye anvendelsesmuligheder i cloud-mijøet.

Amazon og Microsoft udkæmper for tiden et stort slag om herredømmet på markedet for cloud-tjenester - både når det gælder 'dumme' løsninger til storage og intelligente løsninger med fuld udnyttelse af forskellige avancerede analyse-metoder.

Der er imidlertid grøde i markedet, hvor de to store spillere i stigende grad udfordres af selskaber som Oracle, IBM, Alibaba og Google.

Det kan du læse mere om her: Kæmpe cloud-rapport: Her er styrkerne og svaghederne ved alle cloud-leverandørerne

Læs også:

Kan man overhovedet analysere sig til mere oppetid?

Microsofts nye våben i cloud-krigen mod Amazon og Google: Vil Azure Stack få den ønskede effekt?

Det rumler på cloud-markedet: Pludselig er Google i gang med at udfordre Amazon og Microsoft

Amazon i ny stor nordisk datacenter-satsning - men valget faldt ikke på Danmark

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil