Artikel top billede

Region Hovedstaden (gen)ansætter lægesekretærer efter Sundhedsplatformen: Lægerne bruger for meget tid ved computerne

Trods lovning om tidsbesparelse på grund af sundhedsplatformen ansætter Region Hovedstaden nu igen lægesekretærer for at få lægerne væk fra computerne.

Region Hovedstaden har afsat 22 millioner kroner til at genansætte og hyre lægesekretærer, der skal indrapportere den del af det registreringsarbejde, der tager lægernes tid.

Det skriver Version 2, der har fulgt problemerne med sundhedsplatformen.

Der blev ellers sparet hver sjette lægesekretær væk på regionens hospitaler i forbindelse med indslusningen af Sundhedsplatformen.

Målet var, at lægerne nu selv skulle indtaste informationer i patienternes journaler via Sundhedsplatformen.

Region Hovedstaden er dog kommet frem til, at det ikke har haft den ønskede effekt. Kritikken har lydt, at læger nu bruger mere tid foran computerne end på patienterne.

Læs også: Kritik af sundhedsplatformen: "Jeg kender til flere situationer, hvor læger og sygeplejersker græder af frustration"

Derfor har regionen afsat 42 millioner til at øge produktionen i regionen, hvoraf 22 millioner skal bruges på at genansætte lægesekretærer.

“Som politikere er vi selvfølgelig ikke tilfredse med, at syge og tilskadekomne borgere skal bekymre sig, om hvorvidt de kan få hurtig udredning og behandling,” udtaler regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen i en meddelelse ifølge Version 2.

Ifølge Version 2 er antallet af behandlinger på regionens hospitaler faldet med syv procent fra 2015 til 2017. Det kan koste regionen op imod 430 millioner kroner i tilbagebetaling til meraktivitetspuljen.

Læs også:

Hovedstads-hospital: Problemer med Sundhedsplatformen langt større end ventet: Ventelister er vokset

Professor undrer sig: Dumpede Region Syddanmark hele Sundhedsplatformen på grund af en bestemt formulering i en besvarelse?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere