Sikkerhedsfolk er svære at finde – og det er godt tegn

Nytårsklumme: Danmark har endelig fået øjnene op for, hvor vigtig sikkerhed er. Derfor er der rift om it-folk med viden om informationssikkerhed,

Jeg indleder 2018 med at holde jobsamtaler. Det håber jeg da i hvert fald, for vi mangler en medarbejder i DKCERT. Men det kræver jo, at der kommer nogle ansøgere.

Vi har allerede prøvet at finde en. Men vores seneste jobannonce gav kun få resultater. Ingen af ansøgningerne endte med en ansættelse.

Jobbet er ellers spændende nok: Vores nye medarbejder kommer til at indgå i et velfungerende team, der behandler sikkerhedshændelser og udvikler nye tjenester for vores brugere på forskningsnettet.

Jeg tror da heller ikke, det er jobindholdet, DKCERT's ry eller placeringen på DTU i Lyngby, der holder folk væk.

Jeg hører nemlig lignende historier fra andre, der forsøger at besætte ledige stillinger inden for informationssikkerhed. Så det er vanskeligt at finde kvalificerede medarbejdere til sikkerhed.

Positiv forklaring
Det er irriterende for os, der har ledige stillinger. Men forklaringen kan være positiv.

Årsagen kan nemlig være, at sikkerhedsarbejdet endelig har fået den opmærksomhed, det længe har fortjent.

Jeg tror, at politikere og erhvervsledere nu erkender, at vi har et efterslæb, når det gælder sikkerhed.

De indser, at efterhånden som Danmark bliver stadig mere digitaliseret, er det uomgængeligt at beskytte vores digitale ressourcer.

Danmark ligger blandt de øverst placerede lande på lister over digitaliserede nationer. Men på tilsvarende lister over sikkerhedsniveau står vi bestemt ikke til en topplacering.

Her er det glædeligt, at staten for første gange nogensinde afsætter penge til en civil strategi om cybersikkerhed.

25 millioner kroner om året i fire år skal bruges til at forbedre danskernes informationssikkerhed. Det kunne godt være mere, men er absolut bedre end ingenting.

Sikkerhedsbrud koster dyrt
I et år hvor virksomheder som Mærsk har mistet milliarder som følge af cyberangreb, er det også oplagt for erhvervslivet at øge investeringerne i sikkerhed.

Malware-infektioner, DDoS-angreb og direktørsvindel kan koste virksomhederne både penge og omdømme.

Når både det offentlige og erhvervslivet får øjnene op for, at sikkerhed er nødvendig, bliver der rift om de gode sikkerhedsfolk.

Behov for uddannelse
Hvad kan vi gøre ved det?

Når efterspørgslen øges, er det oplagt at øge udbuddet. Vi har altså brug for flere it-folk med en sikkerhedsuddannelse.

Nogle kan være nyuddannede, der tager sikkerhed som en del af deres uddannelse.

Andre er folk i job, der tager efteruddannelse for at supplere deres uddannelse med sikkerhedsemner.

Hvis man i forvejen arbejder med netværk, kan det fx være oplagt at supplere med kurser i firewalls og VPN.

Er man udvikler, kan et kursus i at tænke sikkerhed og privatlivsbeskyttelse ind i udviklingscyklus være givtigt.

Uanset hvilken it-funktion man bestrider, har den et sikkerhedsaspekt. Så der er mange muligheder for at dygtiggøre sig.

Skab opmærksomhed
Øget uddannelse vil på længere sigt give flere sikkerhedsfolk, vi kan vælge imellem. Men det løser ikke problemet her og nu.

Når jeg skal besætte en stilling, må jeg derfor sørge for at gøre det kendt i brede kredse.

Det vil sige at dele stillingsopslaget på Twitter, LinkedIn, og hvor jeg ellers færdes – og få mine kolleger til at gøre det samme. Endelig kunne jeg jo skrive en klumme i Computerworld som en slet skjult opfordring til at søge stillingen som sikkerhedskonsulent i DKCERT.

Med ønsket om et godt og sikkert nytår.

DKCERT (www.cert.dk) er et dansk Computer Security Incident Response Team, der håndterer sikkerhedshændelser på forskningsnettet. I samarbejde med tilsvarende organisationer over hele verden indsamler DKCERT information om internetsikkerhed. DKCERT er en organisation i DeiC (Danish e-Infrastructure Cooperation).

Henrik Larsen, der er chef for DKCERT og bestyrelsesmedlem i Rådet for Digital Sikkerhed, opdaterer en gang om måneden Computerworlds læsere med de seneste tendenser inden for informationssikkerhed.




Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Tung Atea-dominans på hardware-markedet helt ok, mener SKI: "Hvis en virksomhed vokser sig stor, er det typisk også fordi, den gør et eller andet rigtigt. Der er ikke noget i vejen med at være dominerende"
Der er glimrende konkurrence på markedet for det offentliges hardware-indkøb, selv om Atea lander de fleste ordrer, mener SKI. "Det er min opfattelse, at der er en glimrende og benhård konkurrence på hardwaremarkedet. Det er ikke nemt at være aktør på det marked," siger udbudsdirektør i SKI, Christian Lunding.
Computerworld
Kæmpe-cyberangreb afsløret: Millioner af computere hacket - pilen peger (igen) mod Rusland
Pilen peger entydigt mod Rusland, mener USA og Storbritannien. Se stor advisory om angrebet, der har inficeret millioner af routere, switche og lignende i virksomheder og myndigheder.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.