Kom indenfor i "folkeskolens" top-moderne it-laboratorium: Her skal fremtidens lærere uddannes

I de kommende år vil der opstå en massiv efterspørgsel efter folkeskolelærere med it-kompetencer. Kom med indenfor i Future Classroom Lab, hvor den næste generation af it-kyndige lærere skal uddannes.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
De fleste af os husker tydeligt vores gamle klasseværelse fra folkeskolen. Lyden af stolene der bliver sat op, duften af kridtstøv fra tavlen og bordene med størknet tyggegummi på undersiden.

Men det klasseværelse, dine børn og børnebørn skal undervises i, bliver betydeligt anderledes, og den fremtid kan de lærerstuderende ved Københavns Professionshøjskole allerede i dag få en forsmag på.

Her har man nemlig oprettet Future Classroom Lab, der er et slags innovationslaboratorium for fremtidens undervisning.

Skal gøre lærerne klogere på teknologi
I Future Classroom Lab bliver fremtidens lærere klogere på, hvordan de anvender virtual reality, 3D-printere, laser-cuttere, robotter og andet udstyr i undervisningen.

Og da Computerworld tidligere på måneden var på besøg væltede det rundt med børn fra en lokal folkeskole, der havde fået lov at teste udstyret.

"Future Classroom Lab er blevet oprettet udfra et ønske om, at vi skal introducere teknologi i folkeskolen på en meningsfuld måde. Historisk set har der været mange eksempler på indkøb i folkeskolerne, hvor der er blevet købt teknologi uden, at man har tænkt nærmere over, hvilke pædagogiske og undervisningsmæssige formål teknologien skulle tjene, og hvilke kompetencer lærerne skulle have. Det så vi eksempelvis, da skolerne i stor stil købte iPads og interaktive tavler," fortæller Lise Dissing Møller, der er lektor hos Future Classroom, da hun viser Computerworld rundt i lokalerne.

Hun forklarer, at de hos Future Classroom Lab ofte oplever, at der kommer en lærer på besøg, som straks bliver forelsket i 3D-printerne.

Men her lyder rådet som regel, at lærerne skal klappe hesten før de farer ud og investerer i ny teknologi som 3D-printere, hvor undervisningspotentialet stadigvæk er uklart.

Læs også: Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren

Nyt fag
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) proklamerede tidligere på året, at det er hendes vision, at "alle danske børn skal lære at kode og forstå moderne teknologi."

Som et led i virkeliggørelsen af de vision bliver faget teknologiforståelse introduceret i en tre-årig forsøgsordning, som bliver udrullet i udvalgte folkeskoler.

Allerede i dag tilbyder Professionshøjskolen i København de lærerstuderende en særlig toning af deres uddannelse i et samarbejde med Future Classroom Lab, der går under navnet Future Classroom Teacher, hvor der i de to første år af deres uddannelse er et særligt fokus på digital læring.

Men i fremtiden vil alle landets læreruddannelser skulle tilbyde et særligt modul, der udstyrer de lærerstuderende med kompetencer til at undervise i faget teknologiforståelse.

"Effekten af den indsats kommer vi først til at mærke om et antal år, men de nye moduler bliver ikke helt så teknologi-intensive og knap så avantgarde, som det vi kan tilbyde i Future Classroom Lab. Det kommer dog til at sikre, at der bliver etableret et minimumsniveau på alle læreruddannelserne," siger Lise Dissing Møller. Ansatte kode-pirat
Future Classroom Lab ansatte sidste år Martin Exner som it-pædagogisk konsulent. Han er uddannet lærer, men har i de seneste år brugt sine kræfter på organisationen Coding Pirates, som han var med til at stifte i 2013.

Gennem de seneste år har organisation undervist tusindvis af danske børn og unge i programmering.

De erfaringer bruger han nu til at sammensætte undervisningsforløb, udforske nye teknologier med undervisningspotentiale samt at undervise den næste generation af lærere.

"De lærere, som vi kører igennem vores forløb er forhåbentligt dem, der kommer til at løfte teknologiundervisningen i folkeskolen i fremtiden. Men der er ingen tvivl om, at der i dag slet ikke er nok lærere med de rette kompetencer," siger Martin Exner.

Læs også: Stifter af succesforeningen Coding Pirates stopper: "Der er jo ingen grænser for de skøre projekter, som børnene er lykkedes med"

It-undervisning drives af entusiasterne
Han forklarer, at teknologiundervisningen i skolen i dag ofte er drevet af entusiasterne.

Det vil typisk være yngre lærere, der selv brænder for området.

Men efterspørgslen efter lærere med tekniske kompetencer kommer til at stige markant, når teknologiforståelse bliver introduceret som fag.

Samtidig vil ny teknologi desuden komme til at spille en større rolle i traditionelle fag.

Derfor står det ifølge klart, at undervisningen ikke længere alene kan bæres af entusiasterne ligesom, at man ifølge Martin Exner heller ikke kan forvente at efterkomme hele efterspørgslen ved at uddanne ældre lærere.

"Jeg tror ikke, at man kan punke nogen til at arbejde med et felt, som de ikke selv har haft på lærerseminariet eller er blevet efteruddannet i. Derfor må løsningen være at sikre, at de,der i fremtiden kommer ud fra lærerseminariet har de rette kompetencer," siger han og tilføjer:

"De unge lærere har et andet gå-på-mod end de ældre, mens de lærere, der har været i folkeskolen i 10 år eller mere har et mere realistisk syn på, hvad der kan lade sig gøre, på godt og ondt."

Læs også: Dansk professor kræver mere fart på it-udrulningen i folkeskolen: "Vi kan ganske enkelt ikke gøre det dårligere, end vi gør i dag. Så spørgsmålet er, hvor meget vi har at tabe"

Skal lærer chatbots
Som eksempel på, hvad eleverne i folkeskolen kan forvente, når de i fremtiden bliver undervist i teknologiforståelse, forklarer Martin Exner, at de i Future Classroom Lab i øjeblikket arbejder på udvikle et undervisningsforløb, der handler om chatbots.

I forløbet får eleverne forklaret, hvordan en chat-bot bliver programmeret, og de bliver introduceret til begreber som kunstig intelligens.

Forløbet slutter med, at eleverne kan leve en turing-test på en chatbot. Altså en test, der afgør, om robotten udviser intelligens på menneskeligt niveau.

"Når man skal identificere, om det er et menneske eller en robot, handler det også om sproglig kompetence, og det er et eksempel på, hvordan teknologiforståelse kan smelte sammen med andre fag. I dette tilfælde dansk," siger han.

Læs også:
Brian Mikkelsen erkender årelangt it-svigt i skolerne "Man har bare ladet børnene lege med deres tablets og iPhones i stedet for at sætte fokus på programmering"



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen

0 Premium-indhold

EU arbejder (måske) på ny telemyndighed: Bliver en gamechanger for udrulningen af 5G

0 Premium-indhold

AWS bygger mere infrastruktur i Danmark: Datacentre kommer også på et tidspunkt

0 Premium-indhold

C2IT opkøber dansk it-konsulenthus: Tidligere Sentia-boss med ledende roller i begge selskaber har forhandlet prisen

0 Premium-indhold

Stor survey fra Computerworld og IT-Jobbank: 85 procent af de danske it-ansatte er åbne for job-tilbud - chefen gør en kæmpe forskel


Premium
Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen
Interview: Prisen som Danmarks bedste konsulentvirksomhed gives til et nichehus, hvis medarbejdere boltrer sig i en særdeles lukrativ sektor. Selskabet har på otte år skabt en forretning, der bider skeer med de store huse.
Computerworld
En slags nekrolog: Den fikse, kompakte smartphone er endegyldigt død
Det her bliver lidt af en af en nekrolog. Men med ugens iPhone-lancering ser fremtiden skidt ud for dem, der foretrækker en mobil, som kan betjenes med en hånd.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Advanced Analytics og Machine Learning – en anderledes tilgang til sikkerhed
Alle der i det daglige arbejder med it-sikkerhed, ved at analytics er et vigtigt værktøj i kampen mod cybertrusler. Med hjælp fra Big Data, IoT og 24-timers tilslutning er dataanalytikere på forkant med udviklingen, og ved hele tiden hvad der skal gøres for at holde sikkerheden i top. Der er dog så meget data at Machine Learning bliver en uundværlig brik i dette puslespil, og det går vi i dybden med i dette whitepaper.