Kom indenfor i "folkeskolens" top-moderne it-laboratorium: Her skal fremtidens lærere uddannes

I de kommende år vil der opstå en massiv efterspørgsel efter folkeskolelærere med it-kompetencer. Kom med indenfor i Future Classroom Lab, hvor den næste generation af it-kyndige lærere skal uddannes.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
De fleste af os husker tydeligt vores gamle klasseværelse fra folkeskolen. Lyden af stolene der bliver sat op, duften af kridtstøv fra tavlen og bordene med størknet tyggegummi på undersiden.

Men det klasseværelse, dine børn og børnebørn skal undervises i, bliver betydeligt anderledes, og den fremtid kan de lærerstuderende ved Københavns Professionshøjskole allerede i dag få en forsmag på.

Her har man nemlig oprettet Future Classroom Lab, der er et slags innovationslaboratorium for fremtidens undervisning.

Skal gøre lærerne klogere på teknologi
I Future Classroom Lab bliver fremtidens lærere klogere på, hvordan de anvender virtual reality, 3D-printere, laser-cuttere, robotter og andet udstyr i undervisningen.

Og da Computerworld tidligere på måneden var på besøg væltede det rundt med børn fra en lokal folkeskole, der havde fået lov at teste udstyret.

"Future Classroom Lab er blevet oprettet udfra et ønske om, at vi skal introducere teknologi i folkeskolen på en meningsfuld måde. Historisk set har der været mange eksempler på indkøb i folkeskolerne, hvor der er blevet købt teknologi uden, at man har tænkt nærmere over, hvilke pædagogiske og undervisningsmæssige formål teknologien skulle tjene, og hvilke kompetencer lærerne skulle have. Det så vi eksempelvis, da skolerne i stor stil købte iPads og interaktive tavler," fortæller Lise Dissing Møller, der er lektor hos Future Classroom, da hun viser Computerworld rundt i lokalerne.

Hun forklarer, at de hos Future Classroom Lab ofte oplever, at der kommer en lærer på besøg, som straks bliver forelsket i 3D-printerne.

Men her lyder rådet som regel, at lærerne skal klappe hesten før de farer ud og investerer i ny teknologi som 3D-printere, hvor undervisningspotentialet stadigvæk er uklart.

Læs også: Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren

Nyt fag
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) proklamerede tidligere på året, at det er hendes vision, at "alle danske børn skal lære at kode og forstå moderne teknologi."

Som et led i virkeliggørelsen af de vision bliver faget teknologiforståelse introduceret i en tre-årig forsøgsordning, som bliver udrullet i udvalgte folkeskoler.

Allerede i dag tilbyder Professionshøjskolen i København de lærerstuderende en særlig toning af deres uddannelse i et samarbejde med Future Classroom Lab, der går under navnet Future Classroom Teacher, hvor der i de to første år af deres uddannelse er et særligt fokus på digital læring.

Men i fremtiden vil alle landets læreruddannelser skulle tilbyde et særligt modul, der udstyrer de lærerstuderende med kompetencer til at undervise i faget teknologiforståelse.

"Effekten af den indsats kommer vi først til at mærke om et antal år, men de nye moduler bliver ikke helt så teknologi-intensive og knap så avantgarde, som det vi kan tilbyde i Future Classroom Lab. Det kommer dog til at sikre, at der bliver etableret et minimumsniveau på alle læreruddannelserne," siger Lise Dissing Møller. Ansatte kode-pirat
Future Classroom Lab ansatte sidste år Martin Exner som it-pædagogisk konsulent. Han er uddannet lærer, men har i de seneste år brugt sine kræfter på organisationen Coding Pirates, som han var med til at stifte i 2013.

Gennem de seneste år har organisation undervist tusindvis af danske børn og unge i programmering.

De erfaringer bruger han nu til at sammensætte undervisningsforløb, udforske nye teknologier med undervisningspotentiale samt at undervise den næste generation af lærere.

"De lærere, som vi kører igennem vores forløb er forhåbentligt dem, der kommer til at løfte teknologiundervisningen i folkeskolen i fremtiden. Men der er ingen tvivl om, at der i dag slet ikke er nok lærere med de rette kompetencer," siger Martin Exner.

Læs også: Stifter af succesforeningen Coding Pirates stopper: "Der er jo ingen grænser for de skøre projekter, som børnene er lykkedes med"

It-undervisning drives af entusiasterne
Han forklarer, at teknologiundervisningen i skolen i dag ofte er drevet af entusiasterne.

Det vil typisk være yngre lærere, der selv brænder for området.

Men efterspørgslen efter lærere med tekniske kompetencer kommer til at stige markant, når teknologiforståelse bliver introduceret som fag.

Samtidig vil ny teknologi desuden komme til at spille en større rolle i traditionelle fag.

Derfor står det ifølge klart, at undervisningen ikke længere alene kan bæres af entusiasterne ligesom, at man ifølge Martin Exner heller ikke kan forvente at efterkomme hele efterspørgslen ved at uddanne ældre lærere.

"Jeg tror ikke, at man kan punke nogen til at arbejde med et felt, som de ikke selv har haft på lærerseminariet eller er blevet efteruddannet i. Derfor må løsningen være at sikre, at de,der i fremtiden kommer ud fra lærerseminariet har de rette kompetencer," siger han og tilføjer:

"De unge lærere har et andet gå-på-mod end de ældre, mens de lærere, der har været i folkeskolen i 10 år eller mere har et mere realistisk syn på, hvad der kan lade sig gøre, på godt og ondt."

Læs også: Dansk professor kræver mere fart på it-udrulningen i folkeskolen: "Vi kan ganske enkelt ikke gøre det dårligere, end vi gør i dag. Så spørgsmålet er, hvor meget vi har at tabe"

Skal lærer chatbots
Som eksempel på, hvad eleverne i folkeskolen kan forvente, når de i fremtiden bliver undervist i teknologiforståelse, forklarer Martin Exner, at de i Future Classroom Lab i øjeblikket arbejder på udvikle et undervisningsforløb, der handler om chatbots.

I forløbet får eleverne forklaret, hvordan en chat-bot bliver programmeret, og de bliver introduceret til begreber som kunstig intelligens.

Forløbet slutter med, at eleverne kan leve en turing-test på en chatbot. Altså en test, der afgør, om robotten udviser intelligens på menneskeligt niveau.

"Når man skal identificere, om det er et menneske eller en robot, handler det også om sproglig kompetence, og det er et eksempel på, hvordan teknologiforståelse kan smelte sammen med andre fag. I dette tilfælde dansk," siger han.

Læs også:
Brian Mikkelsen erkender årelangt it-svigt i skolerne "Man har bare ladet børnene lege med deres tablets og iPhones i stedet for at sætte fokus på programmering"



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Sådan vil Udbetaling Danmark løse problemerne med nyt boligstøttesystem fra Netcompany: Se planen her

0 Premium-indhold

Søren fik en god ide og overhalede Spotify inden om: Her er historien om skabelsen af verdens måske første gratis musiktjeneste - som var dansk

0 Premium-indhold

Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret

0 Premium-indhold

Netcompany om problematisk boligstøttesystem: "Løsningen kører overordnet set som forventet"

1 Premium-indhold

Stort it-system fra Netcompany ramt af problemer: Tusindsvis af danskere har været ramt


Premium
Sådan vil Udbetaling Danmark løse problemerne med nyt boligstøttesystem fra Netcompany: Se planen her
Interview: Når Udbetaling Danmark blåstempler lanceringen af det nye boligssystem skyldes det, at der spares mere end 20 millioner kroner hver måned i forhold til det gamle system. Selskabet erkender dog, at it-systemet har en række udfordringer. Læs her, hvordan de skal løses.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.