Kom indenfor i "folkeskolens" top-moderne it-laboratorium: Her skal fremtidens lærere uddannes

I de kommende år vil der opstå en massiv efterspørgsel efter folkeskolelærere med it-kompetencer. Kom med indenfor i Future Classroom Lab, hvor den næste generation af it-kyndige lærere skal uddannes.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
De fleste af os husker tydeligt vores gamle klasseværelse fra folkeskolen. Lyden af stolene der bliver sat op, duften af kridtstøv fra tavlen og bordene med størknet tyggegummi på undersiden.

Men det klasseværelse, dine børn og børnebørn skal undervises i, bliver betydeligt anderledes, og den fremtid kan de lærerstuderende ved Københavns Professionshøjskole allerede i dag få en forsmag på.

Her har man nemlig oprettet Future Classroom Lab, der er et slags innovationslaboratorium for fremtidens undervisning.

Skal gøre lærerne klogere på teknologi
I Future Classroom Lab bliver fremtidens lærere klogere på, hvordan de anvender virtual reality, 3D-printere, laser-cuttere, robotter og andet udstyr i undervisningen.

Og da Computerworld tidligere på måneden var på besøg væltede det rundt med børn fra en lokal folkeskole, der havde fået lov at teste udstyret.

"Future Classroom Lab er blevet oprettet udfra et ønske om, at vi skal introducere teknologi i folkeskolen på en meningsfuld måde. Historisk set har der været mange eksempler på indkøb i folkeskolerne, hvor der er blevet købt teknologi uden, at man har tænkt nærmere over, hvilke pædagogiske og undervisningsmæssige formål teknologien skulle tjene, og hvilke kompetencer lærerne skulle have. Det så vi eksempelvis, da skolerne i stor stil købte iPads og interaktive tavler," fortæller Lise Dissing Møller, der er lektor hos Future Classroom, da hun viser Computerworld rundt i lokalerne.

Hun forklarer, at de hos Future Classroom Lab ofte oplever, at der kommer en lærer på besøg, som straks bliver forelsket i 3D-printerne.

Men her lyder rådet som regel, at lærerne skal klappe hesten før de farer ud og investerer i ny teknologi som 3D-printere, hvor undervisningspotentialet stadigvæk er uklart.

Læs også: Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren

Nyt fag
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) proklamerede tidligere på året, at det er hendes vision, at "alle danske børn skal lære at kode og forstå moderne teknologi."

Som et led i virkeliggørelsen af de vision bliver faget teknologiforståelse introduceret i en tre-årig forsøgsordning, som bliver udrullet i udvalgte folkeskoler.

Allerede i dag tilbyder Professionshøjskolen i København de lærerstuderende en særlig toning af deres uddannelse i et samarbejde med Future Classroom Lab, der går under navnet Future Classroom Teacher, hvor der i de to første år af deres uddannelse er et særligt fokus på digital læring.

Men i fremtiden vil alle landets læreruddannelser skulle tilbyde et særligt modul, der udstyrer de lærerstuderende med kompetencer til at undervise i faget teknologiforståelse.

"Effekten af den indsats kommer vi først til at mærke om et antal år, men de nye moduler bliver ikke helt så teknologi-intensive og knap så avantgarde, som det vi kan tilbyde i Future Classroom Lab. Det kommer dog til at sikre, at der bliver etableret et minimumsniveau på alle læreruddannelserne," siger Lise Dissing Møller. Ansatte kode-pirat
Future Classroom Lab ansatte sidste år Martin Exner som it-pædagogisk konsulent. Han er uddannet lærer, men har i de seneste år brugt sine kræfter på organisationen Coding Pirates, som han var med til at stifte i 2013.

Gennem de seneste år har organisation undervist tusindvis af danske børn og unge i programmering.

De erfaringer bruger han nu til at sammensætte undervisningsforløb, udforske nye teknologier med undervisningspotentiale samt at undervise den næste generation af lærere.

"De lærere, som vi kører igennem vores forløb er forhåbentligt dem, der kommer til at løfte teknologiundervisningen i folkeskolen i fremtiden. Men der er ingen tvivl om, at der i dag slet ikke er nok lærere med de rette kompetencer," siger Martin Exner.

Læs også: Stifter af succesforeningen Coding Pirates stopper: "Der er jo ingen grænser for de skøre projekter, som børnene er lykkedes med"

It-undervisning drives af entusiasterne
Han forklarer, at teknologiundervisningen i skolen i dag ofte er drevet af entusiasterne.

Det vil typisk være yngre lærere, der selv brænder for området.

Men efterspørgslen efter lærere med tekniske kompetencer kommer til at stige markant, når teknologiforståelse bliver introduceret som fag.

Samtidig vil ny teknologi desuden komme til at spille en større rolle i traditionelle fag.

Derfor står det ifølge klart, at undervisningen ikke længere alene kan bæres af entusiasterne ligesom, at man ifølge Martin Exner heller ikke kan forvente at efterkomme hele efterspørgslen ved at uddanne ældre lærere.

"Jeg tror ikke, at man kan punke nogen til at arbejde med et felt, som de ikke selv har haft på lærerseminariet eller er blevet efteruddannet i. Derfor må løsningen være at sikre, at de,der i fremtiden kommer ud fra lærerseminariet har de rette kompetencer," siger han og tilføjer:

"De unge lærere har et andet gå-på-mod end de ældre, mens de lærere, der har været i folkeskolen i 10 år eller mere har et mere realistisk syn på, hvad der kan lade sig gøre, på godt og ondt."

Læs også: Dansk professor kræver mere fart på it-udrulningen i folkeskolen: "Vi kan ganske enkelt ikke gøre det dårligere, end vi gør i dag. Så spørgsmålet er, hvor meget vi har at tabe"

Skal lærer chatbots
Som eksempel på, hvad eleverne i folkeskolen kan forvente, når de i fremtiden bliver undervist i teknologiforståelse, forklarer Martin Exner, at de i Future Classroom Lab i øjeblikket arbejder på udvikle et undervisningsforløb, der handler om chatbots.

I forløbet får eleverne forklaret, hvordan en chat-bot bliver programmeret, og de bliver introduceret til begreber som kunstig intelligens.

Forløbet slutter med, at eleverne kan leve en turing-test på en chatbot. Altså en test, der afgør, om robotten udviser intelligens på menneskeligt niveau.

"Når man skal identificere, om det er et menneske eller en robot, handler det også om sproglig kompetence, og det er et eksempel på, hvordan teknologiforståelse kan smelte sammen med andre fag. I dette tilfælde dansk," siger han.

Læs også:
Brian Mikkelsen erkender årelangt it-svigt i skolerne "Man har bare ladet børnene lege med deres tablets og iPhones i stedet for at sætte fokus på programmering"



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Lynhurtige fiberforbindelser fra TDC er på vej til titusindvis af danskere: Disse steder i Danmark er mest interessante

0 Premium-indhold

Apple på vej til at slå apps til iPhone, iPad og Mac sammen: Fra 2021 kan det være slut med forskellige apps til de tre platforme

0 Premium-indhold

Velux' it-sikkerhedschef stopper efter 12 år - skifter til Lego: "Det er klart, at man altid er interesseret, når en virksomhed som Lego ringer"

0 Premium-indhold

Skat klar med EFI-afløseren til 100 millioner kroner efter to års udvikling

0 Premium-indhold

Danske Bank har lagt sin innovationssucces MobileLife i graven: Her er de vigtigste erfaringer fra flere års målrettet arbejde med innovation


Premium
Lynhurtige fiberforbindelser fra TDC er på vej til titusindvis af danskere: Disse steder i Danmark er mest interessante
Interview: Det ville være fantastisk, hvis vi kan få udrullet fiber til mere end 50.000 husstande i 2019, lyder det fra TDC's finansdirektør Stig Pastwa. Han forklarer, at TDC har kig på helt bestemte dele af danmarkskortet.
Computerworld
SSD-priserne kollapser: De lynhurtige drev koster under det halve af, hvad de gjorde i 2018
Efter en periode med prisstigninger, falder priserne på de hurtige SSD-drev nu hastigt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Lav din egen robot på få minutter med Fable
Tilbage i 2011 startede Shape Robotics udviklingen af Fable, et robotsystem bygget enkelt op på moduler. Det gør at studerende kan bygge deres egen robot på få minutter ved brug af interaktive blokke eller Python API. I denne video fortæller Moises Pacheco, CTO i Shape Robotics om processen med at skabe en intuitiv app sammen med Ciklum, og et partnerskab med Microsoft.