Her er KMD's komplette redegørelse til Roskilde Kommune: Derfor mistede vi 82.500 borger-filer

Det var et nedbrud på to diskdrev med fire minutters mellemrum hos KMD, der kostede Roskilde Kommune mere end 82.500 filer. Det viser en redegørelse, som KMD har præsenteret for Roskilde Kommune. Se hele KMD's forklaring her.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Der var to hovedårsager til, at Roskilde Kommune 27. april mistede mere end 82.500 filer fra systemet KMD Care.

Den ene var et nedbrud på to servere samtidig, og en fejl i backup rutinen, der betød at filerne heller ikke kunne genfindes.

Det viser en redegørelse, som KMD har præsenteret for Roskilde Kommune, og som Computerworld har fået aktindsigt i.

Læs også: Roskilde Kommune har mistet 82.500 filer på tusindvis af borgeres sager efter stort KMD-nedbrud

Her fremgår det, at to Hitachi 10k RPM SAS diskdrev fredag 27. april gik offline med fire minutters mellemrum.

Det betød, at 107 servere mistede forbindelsen til deres diskdrev. Tre af dem var Roskilde Kommunes KMD-servere.

Teknisk fejl betød at der ikke blev taget backup

Efter sådan et nedbrud skal KMD naturligvis også tage backup af alle filer, så de ikke forsvinder, hvis serveren bryder ned.

Det lykkedes også for de 104 af serverne, men fordi Roskilde Kommune havde en særlig praksis i forhold til backup.

“Roskilde Kommune har haft en helt særlig anvendelse af KMD Care, der betød, at den temporære folder blev anvendt til permanent lager for filer,” fremgår det af rapporten.

Læs også: KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail

Det betød, at KMD var nødt til at ændre backupsystemet til også at dække den temporære folder, og det gav en kodefejl i backupen.

Den fejl betød, at der der ikke blev taget backup af den folder, som Roskilde Kommune har gemt sine filer i KMD Care på de sidste seks år.

Ifølge rapporten har KMD ellers løbende testet, at der blev taget backup af alle filerne, men ændringen i Roskilde Kommunes backup-system har altså betydet, at testen ikke har været korrekt.

Nedbrud får KMD til at love nye tiltag

Efter nedbrudet har KMD beklaget fejlen over for Roskilde Kommune, og i redegørelsen, der blev præsenteret mundtligt for kommunens ledelse, har KMD også præsenteret en række nye tilta, der skal sikre, at lignende nedbrud ikke kan ske igen.

Tidligere har direktør Social, Job og Sundhed i Roskilde Kommune, Christian Harsløf, i disse spalter krævet håndfaste garantier fra KMD for, at et lignende nedbrud ikke vil kunne ske igen.

Det kan du læse mere om her: Roskilde Kommune forlanger garantier fra KMD efter kæmpe-nedbrud - overvejer erstatningskrav

I redegørelsen forklarer KMD, at man på nuværende tidspunkt ikke er færdig med at analysere hele hændelsen.

Derefter forventer selskabet at kunne præsentere en samlet plan. KMD oplyser dog ikke, hvonår man forventer at have denne plan færdig.

Ifølge KMD har man dog allerede taget hul på to initiativer, der skal give Roskilde Kommune garanti for, at et lignende nedbrud ikke sker igen.

Det er en disk-spejling af Roskilde Kommunes servere i et andet datacenter, der skal sikre at selv, hvis man oplever et lignende nedbrud, så er filerne stadig i det andet datacenter.

Den nye disk-spejling skulle, ifølge redegørelsen, være i funktion i slutningen af sidste uge.

Folder er blevet omdøbt

Derudover er den temporære folder blevet omdøbt, så den fremover er en del af standard-backuppen og altså ikke bliver omgået, fordi den normalt ikke bliver brugt til backup.

KMD skriver også, at man har testet den nye backup og tjekket, at de indeholder det rigtige indhold.

Rapporten nævner dog ikke noget om nogen former for erstatning til Roskilde Kommune.

Christian Harsløf har ellers tidligere påpeget, at nedbruddet har kostet Roskilde Kommune en hel del arbejdstimer, selvom han ikke vil sige, om kommunen kommer til at kræve en erstatning fra KMD.

“Det (kompensation fra KMD red.) bliver også en del af den drøftelse, vi skal have med KMD. Nu skal vi have gjort regnebrættet op, og så må vi tage den i forhandlingslokalet,” sagde han i sidste uge til Computerworld.

Se hele KMD's redegørelse her: Intern redegørelse for hændelse 27. april 2018 vedrørende Roskilde Kommunes KMD Care installation.

Læs også:

Roskilde Kommune forlanger garantier fra KMD efter kæmpe-nedbrud - overvejer erstatningskrav

KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail

Indisk it-leverandør kan være skyld i kæmpe KMD-nedbrud

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Styrelsen For It og Læring

    Product Owner til samfundsvigtige it-løsninger

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job