Artikel top billede

Saleforce advarer om kritisk API-fejl, der stod på i seks uger: "Det er ikke muligt for os at bekræfte, om dine data er blevet set eller ændret af andre kunder"

En API-fejl hos Salesforce har angiveligt været skyld i, at kunders data i seks uger muligvis kan været blevet tilgået af tredjepart eller ændret i. Salesforce kan ikke sige noget om, hvorvidt der rent faktisk er sket utilsigtede hændelser med kundernes data.

Data fra Salesforce Marketing Cloud kan være blevet tilgået af tredjepart eller ændret på grund af en API-fejl, der stod på fra 4. juni til 18. juli.

Det skriver Bank Info Security.

Ifølge Salesforce er der tale om en kodeændring, der kan have medført, at en delmængde kald fra en REST API utilsigtet har hentet eller skrevet data mellem forskellige kundekonti. Mere konkret kan kunder, der har brugt Email Studio og Predictive Intelligence i perioden, være ramt.

Salesforce blev opmærksom på problemet 18. juli. Samme dag udsendte CRM-virksomheden en eRelease, der rettede op på fejlen for hele Marketing Cloud-stacken.

Ved ikke om data er kompromitteret

Ifølge en talsperson fra Salesforce, er der intet tegn på, at fejlen har medført ondsindet adfærd. Men samtidig kan Salesforce ikke afvise, at kunders data kan være blevet tilgået eller ændret af andre kunder.

"Det er ikke muligt for os at bekræfte, om dine data er blevet set eller ændret af andre kunder. Som en konsekvens notificerer vi alle kunder, der potentielt er omfattet, som tilgik Marketing Cloud i denne periode," skriver Salesforce i en meddelelse.

Salesforce rettede fejlen samme dag, men sendte først en besked ud til de kunder, der potentielt kunne være ramt, 15 dage senere.

Læs også: Er Salesforce på vej til at købe danske Sitecore?

Det er under forventningerne

Incident response-ekspert, David Stubley, siger til Bank Info Security, at han er overrasket over, at Salesforce ikke kan afgøre, om kunders data er blevet tilgået af en tredjepart eller ændret.

"Efter min mening er det her under forventningerne. Jeg er overrasket over, at en organisation af denne størrelse ikke har en effektiv overvågning eller logging på plads. Jeg ville spørge dem: Hvad vil de sætte på plads nu?," siger sikkerhedseksperten.

Det står ikke klart, om API-fejlen også kan have medført læk af personlige informationer, hvilket i så fald ville betyde, at Salesforce, med henvisning til GDPR, havde pligt til at indberette hændelsen.

Blandt Salesforces større kunder finder vi virksomheder som danske A.P. Møller Mærsk og Nestle, Aldo, Dunkin' Donuts med flere.

Salesforce fortsætter med at undersøge problemet, men anbefaler kunder, der har været omfattet af problemerne at overvåge og gemmemgå deres data omhyggeligt.

Læs også: Det svære valg for enhver it-chef: Skal du vælge cloud, jern eller outsourcing? Sådan træffer du det bedste valg




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere


Dynamics Excellence Day 2021 - indblik, best practice og øget værdi

Med Microsoft Dynamics 365 er Microsoft rykket mod skyen og har fuld integration til både Dynamics, CRM, Office 365, Power BI og Cortana. Det giver utrolig mange muligheder, hvis du griber det rigtigt an. Vi sætter fokus på værdiskabelse og forbedring for både nuværende og nye Dynamics-brugere.

07. oktober 2021 | Læs mere


CISO Trends 2021: Sikkerhed, trusler og strategi

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

12. oktober 2021 | Læs mere