Sikkerhedskampagne lukker 100.000 malware-hjemmesider ned på 10 måneder

En større oprydning iværksat af sikkerhedsorganisationen Abuse.ch har medført, at 100.000 internetadresser er blevet fjernet fra internettet. Kampagnen havde identificeret langt flere malware-sider, men hosterne er for langsomme til at få fjernet dem, lyder det fra organisationen.

Artikel top billede

Siden marts har der foregået en mindre rengøring på internettet.

For over de seneste ti måneder har 265 sikkerhedsforskere været med til at få nedlagt tæt på 100.000 internetadresser, der har været brugt til at distribuere malware.

Det skriver Zdnet.com.

Oprydningen er sket i den koordinerede indsats 'URLhaus initiative', som non-profit organisationen Abuse.ch lanceret i marts 2018.

Cybersikkerhedsfirmaets primære mål med kampagnen var at indsamle og dele URLs med malware med henblik på at få informationssikkerheds-miljøet (infosec) til at få dem blacklistet eller fjernet.

Det har været en bragende succes, lyder det nu i en netop udgivet rapport fra Abuse.ch, der gør status på de seneste ti måneder, hvor 265 sikkerhedsforskere har indgivet rapporter og internetadresser med malware til webhostere bag de skadelige hjemmesider.

Organisationen melder, at der er blevet delt mellem 4.000 og 5.000 malware-distributionssider hver eneste dag.

Læs også: Januar er højsæson for danske malware-angreb: Særligt Android-brugere er udsat

Så lang tid tager det for webhosterne at få fjernet skadelige sider

At der kun er blevet nedlagt omkring 100.000 af de identificerde internetadresser skyldes ifølge sikkerhedsorganisationen, at der stadig er mange hostere, der er for langsomme til at reagere på indberetningerne.

Hvor en tidligere opgørelse viser, at det i gennemsnit tog lidt over tre dage for hjemmesidehosterne at få fjernet URL's med malware, tager det dem nu tæt på ni dage i gennemsnit.

Derudover står det ifølge rapporten rigtig skidt til i Kina, som er blevet et populært land at få distribueret malware fra.

Her tager det i gennemsnit webhosterne over en måned at få fjernet de skadelige links, efter de er blevet gjort opmærksomme på dem.

Læs også: Halv million Android-brugere narret til at downloade malware fra Google Play

Emotet, Gozi og GandCrab

Ud af 380.000 skadelige links, som blev indberettet, var det især malware-familien Emotet (også kendt som Heodo), der gik igen.

Den bliver blandt brugt til at få installeret andre malware-typer og er også kendt som en bank-trojan.

Blandt gengangere i kampagnen bliver nævnt forskellige variationer af Gozi bank-trojan og den genstridige ransomware-type GandCrab. Sidstnævten er ifølge Bitdefender det mest udbredte type ransomware lige nu.

Læs også: Kæmpe-undersøgelse: Her er hackernes yndlings-malware lige nu

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S