Sikkerhedskampagne lukker 100.000 malware-hjemmesider ned på 10 måneder

En større oprydning iværksat af sikkerhedsorganisationen Abuse.ch har medført, at 100.000 internetadresser er blevet fjernet fra internettet. Kampagnen havde identificeret langt flere malware-sider, men hosterne er for langsomme til at få fjernet dem, lyder det fra organisationen.

Artikel top billede

Siden marts har der foregået en mindre rengøring på internettet.

For over de seneste ti måneder har 265 sikkerhedsforskere været med til at få nedlagt tæt på 100.000 internetadresser, der har været brugt til at distribuere malware.

Det skriver Zdnet.com.

Oprydningen er sket i den koordinerede indsats 'URLhaus initiative', som non-profit organisationen Abuse.ch lanceret i marts 2018.

Cybersikkerhedsfirmaets primære mål med kampagnen var at indsamle og dele URLs med malware med henblik på at få informationssikkerheds-miljøet (infosec) til at få dem blacklistet eller fjernet.

Det har været en bragende succes, lyder det nu i en netop udgivet rapport fra Abuse.ch, der gør status på de seneste ti måneder, hvor 265 sikkerhedsforskere har indgivet rapporter og internetadresser med malware til webhostere bag de skadelige hjemmesider.

Organisationen melder, at der er blevet delt mellem 4.000 og 5.000 malware-distributionssider hver eneste dag.

Læs også: Januar er højsæson for danske malware-angreb: Særligt Android-brugere er udsat

Så lang tid tager det for webhosterne at få fjernet skadelige sider

At der kun er blevet nedlagt omkring 100.000 af de identificerde internetadresser skyldes ifølge sikkerhedsorganisationen, at der stadig er mange hostere, der er for langsomme til at reagere på indberetningerne.

Hvor en tidligere opgørelse viser, at det i gennemsnit tog lidt over tre dage for hjemmesidehosterne at få fjernet URL's med malware, tager det dem nu tæt på ni dage i gennemsnit.

Derudover står det ifølge rapporten rigtig skidt til i Kina, som er blevet et populært land at få distribueret malware fra.

Her tager det i gennemsnit webhosterne over en måned at få fjernet de skadelige links, efter de er blevet gjort opmærksomme på dem.

Læs også: Halv million Android-brugere narret til at downloade malware fra Google Play

Emotet, Gozi og GandCrab

Ud af 380.000 skadelige links, som blev indberettet, var det især malware-familien Emotet (også kendt som Heodo), der gik igen.

Den bliver blandt brugt til at få installeret andre malware-typer og er også kendt som en bank-trojan.

Blandt gengangere i kampagnen bliver nævnt forskellige variationer af Gozi bank-trojan og den genstridige ransomware-type GandCrab. Sidstnævten er ifølge Bitdefender det mest udbredte type ransomware lige nu.

Læs også: Kæmpe-undersøgelse: Her er hackernes yndlings-malware lige nu

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S