Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Foto: Jumpstory

Sådan kan AI øge jeres beslutningskraft i organisationen

Klumme: AI bliver alt for tit noget højteknologisk, som man ikke rigtig kan forholde sig til frem for at fastholde AI der, hvor det hører hjemme: Som en stærk teknologisk komponent til at udvikle forretningen og organisationen

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det føles frigørende at træffe beslutninger. Det kan være en vanskelig proces hen til beslutningen, men du kan formentlig genkende lettelsen over, når du så endelig træffer valget og går fra at være forandringsparat til at blive forandringsskabende.

I fremtiden vil AI kunne hjælpe dig og din organisation væsentligt, når det kommer til at øge jeres beslutningskraft og foretage flere handlinger, der gør en positiv forskel.

Udfordringen er imidlertid, at AI i mange organisationer tænkes som et it-projekt.

AI bliver noget højteknologisk, som man ikke rigtig kan forholde sig til frem for at fastholde AI der, hvor det hører hjemme: Som en stærk teknologisk komponent til at udvikle jeres forretning og organisation.

Uanset om I måtte arbejde indenfor sundhed, landbrug, undervisning, finans, service eller en helt anden branche, så kan AI bruges til at udvikle jeres organisation og produkt/service. Det kan ske igennem nogle af de mange grene, der findes af AI:

  • Analyser af komplekse data / store mængder af data
  • Chatbots
  • Produktanbefalinger
  • Lagerstyring
  • Kreditvurdering.
Begyndelsen kan være vanskelig
Min erfaring er imidlertid, at begyndelsen kan være vanskelig, for hvis nu vi er blevet enige om, at AI ikke kun er et it-projekt, hvordan kommer vi så i gang?

Jeg interviewede for nogle år siden amerikaneren Guy Kawasaki, der udover at være en yderst anerkendt iværksætter også er manden bag bestselleren ”The Art of the Start”.

Kawasaki skriver i den bog om, hvordan man kommer i gang som entreprenant menneske, men hans råd er ligeså brugbare, når vi taler igangsættelsen af brugen af kunstig intelligens i en organisation – privat såvel som offentlig, stor såvel som lille.

De lyder i enkel form og som fire væsentlige trin som følger:

Trin 1: Undersøg grundlaget
I dette tilfælde ligger potentialet i brugen af AI i jeres evne til at finde relevante data.

Kunstig intelligens bliver kun kraftfuldt, når vi fodrer det med større mængder af data.

Typisk vil det være sådan, at I selv ligger inde med nogle data, der ikke kræver så mange ressourcer at få indsamlet – hverken når vi taler økonomisk, juridisk eller tidsmæssigt. Start derfor her. Hvad er overhovedet datapotentialet hos jer?

Trin 2: Undersøg potentialet
Det næste trin er at identificere de områder, hvor det forretningsmæssigt vil give mening at sætte ind. Det vil sige: Hvor træffer I lige nu beslutninger på et relativt tyndt grundlag? Hvor er I lige nu særligt belastet rent organisatorisk? Hvor kunne I godt tænke jer at undersøge, hvorvidt der ligger skjulte forretningsmuligheder gemt?

Trin 3: Sæt strøm til processen
Hvor de to første trin primært er manuelle og menneskedrevne, begynder teknologien for alvor i trin tre. Kawasaki er digital iværksætter dybt inde i hjertet og hjerne, så han anbefaler altid at sætte strøm til processen, og det giver selvsagt super go’ mening, når vi taler AI.

Typisk vil dette trin dels skulle bruges til at afklare hvilke algoritmer, I skal vælge (hvis I ikke har den interne viden til dette, så find nogle udenfor organisationen der er eksperter), og dels hvor komplekst det problem, I ønsker at løse, er.

På dette trin begynder man at træne algoritmerne, og nogle gange kommer der her interessante resultater frem, som man måske slet ikke vidste, at man ledte efter. Uanset hvad så er dette trin iterativt, hvilket vil sige, at man lærer undervejs – både menneske og maskine. Måske bliver det nødvendigt at finde flere datakilder, eller måske har I ramt plet første gang.

Trin 4: Data speaks louder than words
Ét af de stærkeste argumenter for brugen af AI er udover de optimerings- og automatiseringsfordele, det kan give, at det giver jer et beslutningsgrundlag baseret på data frem for holdninger og hierakier.

Jeg er ganske overbevist om, at I vil opdage, hvorledes I får nogle indsigter, som I aldrig havde fået uden brugen af AI.

Ofte vil man blive klogere både på sin organisation og få nye idéer til produkter eller services, som man ikke havde overvejet forinden. Netop derfor handler AI i høj grad om datadreven forretningsudvikling og om at øge beslutningskraften hos jer. Det er ikke blot endnu et it-projekt i rækken.

Det er en livsstilsændring.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.