Huawei kreerer helt ny produktkategori: Et fjernsyn med indbygget 5G

Huawei forener deres mest avancerede mobilteknologi med et high-end fjernsyn og kreerer en helt ny produktkategori.

Artikel top billede

Den kinesiske mobilgigant har på rekordtid etableret sig som en af klodens netværksudbydere og mobilproducenter.

Nu forsøger koncernen sig med helt nye uopdyrkede områder: Fjernsyn med indbygget mobilforbindelse.

Ifølge Nikkei Asian Review agter selskabet at være først med den nye produktkategori senere på året, hvor selskabet vil løfte sløret for et high-end 8K-fjernsyn med indbygget lynhurtig 5G-internetforbindelse.

Fjernsynet vil kunne udnytte 5G-forbindelsen ekstreme båndbredde og korte responstid til at understøtte steaming af båndbreddekrævende opgaver såsom 360 graders video og virtual reality over det avancerede mobilnetværk, lyder det.

Mediet stillet dog spørgsmålstegn ved, hvorvidt det eksisterende økosystem af tjenester kan tilbyde sådanne services.

5G-fjernsyn vil dog kunne adressere det massive behov for båndbredde, som 8K-indhold kræver. Med 16 gange højere opløsning end et almindeligt Full HD signal, vil det stille høre krav til hjemmets eksiterende bredbåndsopkobling.

Samtidig vil 5G-fjernsynet fungere som en mobil bredbåndsrouter til hjemmets øvrige internetopkoblede enheder.

Angriber Samsung fra ny front

Med udmeldingen udfordrer Huawei markedets ledende tv-producent Samsung fra en ny front, i takt med det kinesiske mobilselskab også begynder at gøre sig gældende på pc-markedet.

Analyseinstituttet IHS Markit forudser at markedet for 8K fjernsyn vil eksplodere i de kommende år. Hvor 2018 bød på et styksalg på 20.000 enheder, regnes der med mere end 20-dobling i 2019 med et forventet styksalg på 430.000 8k-fjernsyn i løbet af 2019.

Se også: Nu kommer 8K-TV bølgen – men hvad med pris og anvendelighed?

Læses lige nu

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job