(Foto: Dan Jensen)

Apple indgår milliard-forlig for at have sløvet flere iPhone-modeller med vilje: Penge på vej til iPhone-ejere

Apple vil udbetale 25 dollar til ejere af bestemte iPhones, hvis performance Apple med vilje gradvist har sænket. Selskabet har netop indgået milliardforlig, der kan ende med at koste det mere end to milliarder kroner.

Apple vil udbetale 25 dollar til et meget stort antal ejere af bestemte iPhones - dog kun i USA.

Det kan blive den direkte konsekvens af et forlig, som Apple netop har indgået for at lukke et massesøgsmål mod selskabet, der bevidst gradvist har gjort ældre iPhones langsommere og sløvere for at animere ejerne til at købe nye iPhones.

Med forliget indvilger Apple i at udbetale 25 dollar til amerikanske ejere af iPhone 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus, 7, 7 Plus og SE, der er blevet købt før 21. december 2017.

Ifølge aftalen vil Apple betale mindst 310 millioner dollar og maksimalt 500 millioner dollar til iPhone-ejerne.

Ifølge forliget kan beløbet på 25 dollar per iPhone ende med at blive både højere og lavere afhængig af, hvor mange iPhone-ejere, der melder sig til at få udbetalt penge.

Det er desuden endnu uklart, hvor høje de juridiske omkostninger bliver i sagen, fremgår det, og de skal også trækkes fra det samlede beløb.

Advokatfirmaet, der har ført massesøgsmålet og indgået forliget, skal have 90 millioner dollar for arbejdet.

Apple erkendte i december 2017, at selskabet bevidst anvendte software-opdateringer til at gøre iPhones sløvere og sløvere.

Det kan du læse mere om her: Apple indrømmer: Jo vi gør din telefon langsommere, men der er en god grund til det

Kritikere anførte dengang, at Apple spekulerede i at gøre ældre iPhones ubrugelige for at animere brugerne til at købe nye iPhones.

Det afviste Apple i første omgang. Selskabet pegede her på, at opdateringerne sigtede mod at løse forskellige batterimæssige problemer.

Det førte blandt andet til et tilbud om billige batteri-udskiftninger.

Det kan du læse mere om her: Efter bevidst at have gjort iPhones langsommere: Apple undskylder ved at sænke prisen for batteri-udskiftning

Apple har fornylig fået bøder i Frankrig og Italien for at sløve telefonerne.

Det kan du læse mere om her: Apple får millionbøde for at gøre iPhones langsomme

Læs også:

Apples sikkerhedsopdatering gør din iPhone langsommere: Mister op til 40 procent ydeevne i test

Apple vil forhindre dig i at reparere din iPhone: Selv originale komponenter vil give fejlmeddelelser

Var din iPhone plaget af sløjt batteri og sløvhed? Nu tilbyder Apple at give 400 kroner retur

Sådan stopper du Apple fra at sløve din iPhone i iOS 11.3







Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
KMD kan nærme sig halvering af medarbejderstaben i Danmark på få år: Så mange ansatte har selskabet sagt farvel til
For fem år siden var KMD det største danske it-selskab, men over årene er medarbejderstaben i Danmark faldet dramatisk. Ifølge en lækket PowerPoint fortsætter tendensen i 2021. Se den voldsomme nedgang i antallet af ansatte hos KMD her.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.