Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Hvem leder jeres digitale transformation: CEO'en, CTO'en eller Covid-19?

Klumme: Store globale kriser er en af de mest kraftfulde katalysatorer for transformation, og Covid-19 er ingen undtagelse. Mange virksomheder ”tvangsdigitaliseres” i disse dage for bare at have den mindste chance for at overleve krisen.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Vi er nu godt halvanden måned inde i corona-krisen, og man kan roligt sige, at hverdagen er vendt op og ned for alle.

Mens vores sundhedssystem kæmper en prisværdig kamp, har de danske virksomheder også deres kamp for at overleve.

Virksomheder tvinges til at sende ansatte hjem, produktioner går i standsning og i it-branchen ser vi også både fyringer og konkurser, på trods af regeringens tiltag.

Det er alvorligt, og det vil komme til at få konsekvenser mange år fremad.

En ting er dog sikkert: De virksomheder, som er bedst gearet til krisen, og som umiddelbart ser ud til at klare sig bedst, er de, som allerede har gennemført en større digitalisering. Og dermed har formået at fjerne analoge stopklodser.

Vinderne var klar

Det er de virksomheder, som relativt ubesværet kunne flytte deres arbejdsopgaver hjem til privaten, det er de virksomheder, som allerede havde en signifikant andel af virksomhedens salg online, og det er de virksomheder, som allerede havde gennemført en digitalisering af virksomhedens data, arbejdsgange og processer for at optimere, hvor der kan optimeres, men også for at sikre bedst mulig fleksibilitet for medarbejderne.

Større butikskæder i Storbritannien er gået fra en omsætning på mange millioner kroner til 0 på bare to måneder, alene fordi de kun havde fysiske butikker.

I Danmark ser vi Salling Group investere knap en halv milliard kroner i en decideret onlinekrig for at kunne følge med online-butikker af fødevarer såsom Årstiderne og Nemlig.com. Hvor sidstnævnte har oplevet en fordobling af omsætningen.

Mange virksomheder har i al hast eksekveret en digitalisering af både arbejdsprocesser og igangsat nye salgsmuligheder for at opretholde et salgsflow og sikre likvider.

Det er imponerende, hvor agile, kreative og omstillingsparate de fleste danske virksomheder har været siden corona-krisens begyndelse, og det skaber tryghed for, at mange virksomheder nok skal klare sig igennem krisen.

Det vil hænge fast

Det, at man har taget online skytjenester som Office 365 og Teams i brug vil betyde en omfattende forandring i de almindelige daglige processer, som sandsynligvis vil blive langt mere fleksible og uformelle.

Jeg kan garantere, at det vil hænge fast – også når vi engang får en dagligdag igen. Cloud-tjenesterne er en frelse i disse corona-dage, og derudover passer de godt sammen med vores krav om en moderne og fleksibel arbejdsplads.

Men en migrering til skyen er ikke bare noget, man gennemfører på en uge.

Bare spørg enhver CIO, som har gennemført en digitaliseringsproces af en virksomhed – det kræver omhu og omtanke. De digitale data er i dag virksomhedernes vigtigste ”asset”, og der er mange faldgruber.

Man bør tænke hele processen igennem

Derfor er det afgørende, at I tænker hele processen igennem, hvis I har været nødsaget til at digitalisere arbejdsprocesser og metoder for at kunne tilpasse jer Corona-krisen.

Et klassisk eksempel er cloud-tjenester: Når virksomheder faciliterer de nødvendige rammer for hjemmearbejdspladser med tjenester som Teams, OneDrive og Office 365, skal det ske med omtanke.

For eksempel er det desværre langtfra klart for alle, at data ikke er beskyttede i Microsoft eller Googles cloud-løsninger.

Det vil sige, at hvis I skulle blive ramt af for eksempel et ransomware-angreb, der er målrettet jeres data i skyen, lad det være jeres mails, filer, kontaktoplysninger og så videre, så er der ingen hjælp at hente fra Microsoft.

Det er ene og alene dit ansvar at beskytte og sikre dine data i skyen. Derfor er det afgørende, at I husker at implementere jeres cloud-data i din eksisterende backup-strategi.

Og det skal lige tilføjes, at antallet af ransomware-angreb er fordoblet siden COVID-19.

Det handler om at handle hurtigt, men uden at miste overblikket. Det handler om at sikre sig, at det er virksomheden, som styrer digitaliseringen og ikke COVID-19, som dikterer det.

Tvangsdigitaliseringen kan rent faktisk stille virksomhederne bedre efter krisen, både hvad angår produktivitet, men også i forhold til at virksomheden skaber de bedste og mest fleksible rammer for den stadig mere krævende arbejdsstyrke.

Når blot det håndteres rigtigt fra start. Ellers ender I med en halvfærdig løsning, som meget vel kan gøre mere skade end gavn.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.