Du kan godt gøre dig klar: Vi vil se masser af virtuelle messer i fremtiden

Klumme: Find din bedste kaffekop frem, og lad endelig slips og stiletter blive på deres plads i klædeskabet. Messer og showrooms kan nemlig være mere effektive og mere rentable som digitale udgaver – og dem kommer der mange af i fremtiden

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Jeg tror, at de fleste vil spå en fremtid, hvor messer og konferencer bliver virtuelle - enten 100 procent eller som supplement til den fysiske afholdelse.

Teknikken har været klar længe, men vi har manglet en brændende platform, som har givet anledning til at udvikle virtuelle messer og konferencer. Corona-pandemien tvinger os til at se på nye muligheder og digitale messestande kan blive en - new normal.

Men vi har brug for for en ny tilgang når vi går fra analog til digital.

Hvis man undersøger markedet for virtuelle messer i dag, er udgangspunkt stadigvæk den fysiske verden. Et stort rum med en masse dører, trapper, mennesker og en masse reklamer. Det er bare ikke dén virkelighed, der løser mit behov. Hvis jeg først skal lære at gå (virtuelt), finde vej, for til sidst at stå i kø med flere hundrede andre gæster, så forsvinder pointen.

Det jeg som besøgende har brug for er at blive imponeret og inspireret, at få skabt relationer og netværk direkte til de folk, der ved noget om tingene. Jeg har brug for en løsning, der engagerer mig og ubesværet bringer mig hen til det jeg vil se og dem, jeg vil høre.

Platformen ”Second Life” lancerede 2003 en 3D verden, hvor virksomhederne kunne købe stande, hvor de udstillede deres produkter, der kunne købes med Linden $.

Second Life var en kopi af den fysiske virkelighed og kunne relativt kortvarrigt underholde nogen, men den fysiske verden kan og skal ikke oversættes digitalt i målestokken 1:1. Især ikke, når man taler messerkoncepter.

Hvis virtuelle messer skal blive en succes, skal alle aktiviteter designes og gennemføres med enkelthed i fokus.

Præsentationer af produkter i real-time 3D, interaktive white boards, live streaming, match making og webinars skal sikre den personlige kontakt. Men vigtigst af alt, så skal det være enkelt og brugervenligt.

Ubivent.com har et godt første bud på fremtidens digitale messer. Løsningen er enkel, men giver alligevel plads til de oplevelser og funktioner man efterspørger, når man går på messe.

Næste skridt bliver, at virksomhederne tænker ud af boksen og laver innovative messe design med nye digitale produktpræsentationer, der kan begejstre og involverer de besøgende.

Det du skal tage med fra virkeligheden, er en god kop kaffe, så du er klar til at gå på den digitale messe fra kl. 9 sharp til 12.00.

Digitale messer og konferencer vil blive en del af dagsorden i fremtiden. Driveren vil være optimering af omkostninger, men i lyset af coronakrisen vil det også være krav, at man kan nå ud til sine kunder digitalt, - en new normal.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Staten blev advaret om store negative konsekvenser ved Netcompanys corona-app
Den corona-app, som Netcompany i øjeblikket udvikler for staten, baserede sig i første omgang på en dataindsamlingsmodel, der kunne få meget store negative konsekvenser for borgerne, lød advarslen fra en privacy-konsulent som styrelsen havde hyret.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
I 2018 blev 300 europæiske virksomheder spurgt til deres samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis anvendes fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Whitepaperet fortæller også om vigtigheden af at finde en EDI-leverandør, som kender dit marked og dine muligheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.