Supergrafik i spilkonsoller presser udviklere

Kompleksiteten i den næste generation af spilkonsoller fra Microsoft og Sony sætter pres på spiludviklere verden over. Danske IO Interactive har fået et test-eksemplar af Xbox 2, og her mener direktøren, at det kan blive nødvendigt med op til tre gange så mange udviklere til hvert spil.

Mens alverdens spillere ser frem til kommende spilkonsoller fra Microsoft og Sony, er spiludviklerne ved at lægge hovederne i blød for at finde ud af, hvordan der kan tjenes penge på de stadigt mere avancerede maskiner.

En af de spiludviklere er danske IO Interactive, der i marts blev solgt til det engelske spilforlag Eidos for en kvart milliard kroner.

Det danske firma har modtaget et test-eksemplar af opfølgeren til Microsofts Xbox-konsol, og administrerende direktør Janos Flösser mener, at ressourcerne skal øges kraftigt for at udnytte potentialet i maskinen.

Fotorealistisk grafik

Ifølge Cnet forventer både Microsoft og Sony at sende de nye versioner af deres spilkonsoller på markedet i løbet af et år eller to.

- Alene grafikken er fotorealistisk, og der er langt større mulighed for kunstig intelligens og fysik-dynamik-funktioner. Hvis det er kravene til spil til Xbox 2 og Playstation 3, så kan du godt gange et udviklingshold med to eller tre, siger Janos Flösser.

Han har dermed samme forventninger som David Coak fra spilfirmaet Free Radical Design - bedst kendt for spillet Timesplitter - som mener, at udgifterne til at udvikle spil på de kommende konsoller bliver tredoblet.

Et spil i topklasse kan i dag nemt koste mellem 30 og 50 millioner kroner at udvikle.

Fokus på bundlinjen

Danske IO Interactive står ikke alene med problemstillingen. Spiludviklere over hele verden er i gang med at overveje, hvordan de stadigt kan tjene penge på at skabe spil, når udviklingsomkostningerne øges kraftigt.

- Det er et stort, stort problem, som industrien står overfor. Som du øger grafikmulighederne på konsollen, så koster det så meget mere at skabe et spil, som lever op til grafikpotentialet. Udviklere bliver virkelig nødt til at kigge på bundlinjen, siger analytikeren David Cole til Cnet.

Ifølge Janos Flösser øges udfordringen, fordi indtjeningspotentialet i de nye spilkonsoller til at begynde med ikke er så stort.

Mange forbrugere vil i første omgang holde fast i eksisterende spilkonsoller, og Nordisk Film - som har rettighederne til Playstation i Danmark - meldte forleden ud, at Sonys Playstation 2 stadig forventes at have fem år mere i sig.

Det betyder, at spiludviklerne både skal kæmpe med potentielt større udgifter og lavere indtægter.

Outsourcing en mulighed

Janos Flösser ser outsourcing af arbejde til eksempelvis Asien som en mulighederne for at skære ned på de stigende udgifter.

Derimod tror han ikke, at såkaldt middleware er den gyldne løsning.

Middleware er software, som tager sig af den grundlæggende teknologi i et spil, så udviklerne ikke skal opfinde den dybe tallerken til hvert eneste spil eller hver eneste spilplatform.

Den mest brugte middleware er Renderware fra selskabet Criterion, som for nylig blev købt af Electronic Arts.

Også Microsoft vil forsøge at gøre udviklingen lettere med arkitekturen XNA, som giver et fælles grundlag for at udvikle til både spilkonsoller og pc'er.

- Middleware fritager dig ikke fra dig at arbejde med det i stedet og samtidig betale lønninger til grafiske medarbejdere. Der er stadig licensomkostninger, plus at du måske ender i lommen på Electronic Arts, som ikke nødvendigvis er det selskab, du arbejder for, siger Janos Flösser.

Konsolidering nødvendig

Ligesom mange andre mener han, at en konsolidering i branchen er nødvendig, fordi det kræver store muskler at spille med, når der skal udvikles til de nye spilkonsoller.

Netop det var et af argumenterne fra det engelske spilforlag Eidos, da det i marts købte IO Interactive.

De stigende produktionsomkostninger får dog ikke Janos Flösser til at vakle på hånden, når han skal snakke om IO Interactives fremtid.

- Hvis du forventer at forbedre dig væsentligt hele tiden, så vil det også afspejle sig i produktionsprisen. Men vi har ikke tænkt os på nogen måde at lave mindre end det bedste på de nye konsoller, siger han.

IO Interactive har 140 udviklere, som for tiden arbejder på to spil. Det ene er den fjerde udgave af det populære Hitman-spil, som forventes på gaden til foråret.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly