Danske spilfirmaer satser på mobilspil

Spil på mobiltelefoner ses som et stort vækstområde for danske udviklere. To etablerede firmaer har porteret deres spil til mobiltelefoner, mens en række nystartede firmaer ser mobiltelefonerne som en genvej til spilbranchen.

Et boom i salget af avancerede mobiltelefoner har gødet jorden for danske udviklere, som satser på at gøre udvikling af mobilspil til en levevej.

Samtidig har mobiltelefonerne lokket flere af de etablerede danske spilfirmaer til at portere deres spil i håbet om tjene flere penge.

Størst succes med den strategi har ITE - selskabet bag skærmtrolden Hugo - haft. ITE solgte sidste december alene 50.000 mobilspil på en måned, hvilket spæder godt til i kassen.

Senest har midtjyske Studio 1-2 valgt samme vej og lanceret en mobilversion af børnespillet Pixeline.

- Det er helt klart, fordi mobilspil er i vækst og Pixeline har en målgruppe, hvor de ældste spillere også efterhånden har mobiltelefon. Som spiludbyder er man jo nødt til at være med, hvor markedet efterspørger spilprodukter, siger salgschef Mogens Agger.

Studio 1-2 har ikke selv udviklet spillet, men i stedet overladt opgaven til det lille firma Sandager Small Games. Det er samme strategi som hos ITE, der har overladt udviklingen Hugo-mobilspil til århusianske Kiloo.

Ikke et Klondyke

Sandager Small Games blev stiftet af Michael Buch Sandager for to år siden, og firmaet fungerer både som udvikler og distributør af mobilspil.

Firmaet har omkring 300 spil i stalden og sælger hver måned over 100.000 mobilspil verden over. Alligevel maner direktøren til ro, hvad angår indtjeningsmulighederne for danske spiludviklere.

- Der er måske en generelt opfattelse af, at det her er det nye Klondyke, men der er ingen, der vil kunne overleve bare ved at lave ét spil og få det udgivet, siger Michael Buch Sandager.

Selv i Skandinavien, hvor spillene kan koste over 30 kroner, vil der oftest være mindre end 10 kroner tilbage til udvikleren.

Sandager Small Games udgiver over ti egenudviklede spil om året. Konceptet og spillestilen udvikles i Danmark, mens selve programmeringen finder sted i Ukraine.

Det bedste solgte spil har været i et bilspil, som i tre forskellige versioner har solgt i alt 100.000 eksemplarer.

Michael Buch Sandager ser størst potentiale i mobilspil, hvis mobiltelefonerne bare er et af flere medier. Eksempelvis ser han store muligheder i, at en stor dansk udvikler som IO Interactive udgav Hitman i en mobilversion.

Genvej til spilbranchen

Netop flere medier er ambitionen hos et af de små danske projekter, Magicstudios, der satser på at mobilspil skal være en genvej ind i spilbranchen.

Firmaet er stiftet af tre fyre i 30'erne, som netop har sendt deres første spil, Wyrmgard, på gaden.

Spillet er et klassisk eventyrspil og folkene bag har tidligere haft en drøm om at træde ind i spilbranchen, for eksempel hos et af de etablerede danske selskaber.

- Det er klart, at det er den drøm, der har udløst det. Men konkurrencen er stor for udviklere for at komme ind i sådan et marked. Vi har da hver især forsøgt at komme ind forskellige steder, fortæller Khanh Nguyen fra Magicstudios.

Spillet Wyrmgard har taget omkring halvandet år at udvikle, og han håber, at det vil sælge op mod en million eksemplarer gennem aftaler, som selskabet har fået med en række distributører.

Stort potentiale de rigtige steder

Det er nok en stor mundfuld, hvis man spørger Michael Buch Sandager fra Sandager Small Games. Men han understreger, at der er et stort potentiale, hvis man kommer ind de rigtige steder.

- Vi har lige fået tre spil på China Mobiles, og det er jo et selskab med 120 millioner mobilbrugere. Det får TDC til at ligne en bolsjeforretning, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere