Topdomæner uddeles ved lodtrækning

Frit løb for domænehajer: Biz, et af de nye topdomæner på internettet, vil blive uddelt ved lodtrækning.

indhold

Et af de nye internet-topdomæner forventes at blive så eftertragtet, at de mest populære navne vil blive tildelt ved lodtrækning. Dermed forsætter traditionen for kaotiske registreringsprocesser i forbindelse med uddeling af domænenenavne.

Det australske firma NeuLevel, som er registrant for .biz, har allerede fået over to millioner ansøgninger på domænet, og forventer at nå otte millioner før det nye domæne går i luften den 1. oktober. Der er selvfølgelig rift om navne som business.biz og sex.biz, og tillige skal der tages højde for tredieparts eventuelle rettigheder på for eksempel varemærker.

Det har fået NeuLevel til at indføre en ganske speciel registreringspraksis. Når en person eller en organistation ansøger om et .biz domæne, bliver ansøgningen sendt til godkendelse hos andre ansøgere, der har søgt om det samme domæne. På denne måde skulle det sikres, at eventuelle rettighedsspørgsmål kan afklares før domænet oprettes, hvilket sker 30 dage efter.

På de generiske domænenavne, som for eksempel business.biz, har NeuLevel valgt at trække lod blandt ansøgerne. En ansøger kan godt indsende flere ansøgninger på samme navn, og på den måde øge sin chance for at vinde i lottoriet. Hver ansøgning koster 2 US-dollar.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil