Forsikringsmastodonten Axa ramt af ransomware, DDoS og trusler om læk

Ransomware, DDoS-angreb og truslen om datalæk har været strategien, der skulle tvinge Axa til at betale en løsesum til hackergruppen Avaddon.

Artikel top billede

Forsikringsgiganten Axas filialer i Thailand, Malaysia, Hongkong og Filippinerne er blevet ramt af et ransomware-angreb af hackergruppen Avaddon.

Avaddon påstår selv på sit eget websted, hvor gruppen lækker sine oplysninger, at gruppen har stjålet tre terabyte følsom data fra det asiatiske selskab.

Det skriver BleepingComputer.com.

De kompromitterede data, der er faldet i Avaddons hænder, inkluderer ifølge gruppen selv medicinske kunderapporter, hvor de berørtes sundhedsdata - blandt andet diagnoser på sexsygdomme - er eksponerde.

Herudover har gruppen fået fingre i kopier af ID-kort, pas, bankkontoudtog, formularer, betalingsoptegnelser samt materiale knyttet til hospitaler og læger såsom private undersøgelser for bedrageri, interne aftaler, nægtede refusioner og kontrakter.

Udmeldingen fra gruppen falder en uge efter, at Axa erklærede, at selskabet agter at droppe forsikning af refusion for afpresning under hackerangreb.

Foruden ransomware, er Axa også blevet ramt af et DDoS-angreb, der havde det formål at lukke virksomhedens websted ned. DDoS-angrebet bruger hackerne som en ekstra faktor for at få virksomheden til at gå i forhandlinger med afpresserne om at betale løsesummen.

Avaddon har givet Axa 10 dage til at indlede en dialog med de cyberkriminelle. Efter det truer gruppen med at lække de 3 terabyte følsom data.

Ingen beviser

Axa, der bekræfter ransomware-angrebet, men fortæller til BeepingComputer:

"På nuværende tidspunkt er der ingen beviser for, at der var adgang til yderligere data ud over IPA i Thailand."

IPA - Inter Partners Assistance - er en af Axas partnere, der behandler visse data for forsikringsselskabet.

Axa oplyser desuden, at:

"En dedikeret taskforce med eksterne retsmedicinske eksperter undersøger hændelsen. Tilsynsmyndigheder og forretningspartnere er blevet informeret."

Indtil nu afventer Axa IPA's undersøgelse af sagen og lover, at skulle det vise sig, at enkeltpersoner er blevet berørt i hacket, vil Axa underrette og støtte de berørte.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S