Artikel top billede

(Foto: Ole Hartmann Schmidt/TDC)

Nyt AI-projekt skal skære markant ned i kørslen hos TDC's 850 teknikerbiler

Med 30 millioner i ryggen kaster TDC Net sig ud i et nyt projekt, der skal sikre, at selskabet 850 teknikerbiler bruger 25 procent færre timer på landevejen til gavn for miljøet.

AI og avancerede algoritmer skal sikre, at TDC's 850 teknikerbiler ikke drøner rundt på vejene mere end højest nødvendigt og udleder CO2.

TDC Net har kastet sig ud i et nyt projekt, der skal reducere kørselstiden ved hjælp af automatiseret transportplanlægning.

Det fireårige projekt, der støttes af Innovationsfonden, er et samarbejde mellem it-selskabet Qampo, DTU og TDC Net.

Det overordnede mål er at eliminere hver fjerde kørte kilometer blandt flåden af teknikerbiler inden 2025, oplyser TDC i en meddelelse.

Dagligt tilbagelægger de 850 teknikerbiler 80.000 kilometer.

Greenforce-projektet, som det er navngivet, skal bygges op omkring en automatisk transportplanlægning i stedet for manuel planlægning. Her påpeger TDC, at internationale studier viser, at dette skifte kan reducere transportomkostningerne med fem til 20 procent. Dette er et potentiale, der skal oversættes til CO2-reduktioner.

"Som udbyder af digital infrastruktur med én af Danmarks største bilflåder har vi et medansvar for løbende at tænke nyt og udvikle løsninger, der kan forbedre vores teknikeres hverdag, den kundeoplevelse vi leverer og det aftryk, vi sætter på verden omkring os,” siger Christian Duer, Executive Vice President i TDC Net og ansvarlig for selskabets teknikere samt fiberudrulning.

TDC Net har en ambition om at være klimaneutral i 2028 målt på de CO2-udledninger, der er under virksomhedens kontrol, såsom bilflåden, skriver selskabet.

Budget på 30 millioner

Projektet, der har et samlet budget på 30 millioner, hvoraf 15 kommer fra innovationsfonden, vil konkret udmunde i ny software.

Her bliver kunstig intelligens kombineret med algoritmer, computerkraft og servicedesign brugt til at analysere data fra TDC Net og teknikerbilerne.

Målet er at stå med et produkt, der kan optimere teknikernes daglige ruteplanlægning i realtid og gøre teknikerne i stand til at klare flere opgaver fra distancen samt at forudsige, hvornår et netværk har brug for vedligeholdelse.

Den udviklede software vil efterfølgende blive udbredt til andre relevante virksomheder og organisationer, der har store bilflåder, lyder det.