"Vi fulgte Ubers fremfærd hele vejen fra Silicon Valley til flere og flere europæiske storbyer. Men dengang var jeg nok relativ naiv"

"Den dag, hvor Uber bliver lanceret i Danmark, er jeg til et møde inde i København fra morgenstunden, og mens jeg er på vej tilbage, ringer en samarbejdspartner og fortæller mig, at Trafikstyrelsen nu har anmeldt Uber til politiet for overtrædelse af taxiloven. Lige der tænker jeg, at nu er det klaret, og nu falder det hele nok snart på plads."

Artikel top billede

Uber annoncerede sit indtog i Danmark på forsiden af Børsen.

Det var 19. November 2014, og jeg fik beskeden dagen før, da en journalist ringede for at få en reaktion fra mig.

Vi fulgte på det tidspunkt Ubers fremfærd hele vejen fra Silicon Valley til flere og flere europæiske storbyer, og vi vidste derfor, hvordan de opererede, og hvad de stod for. Derfor var vi heller ikke særligt overraskede over, at de nu ville gå ind i Danmark.

Men dengang var jeg nok også relativ naiv.

For jeg forklarede til alle journalisterne, at vi jo har en taxilov i Danmark, og den skal jo overholdes, og derfor vil Uber lynhurtigt blive bremset.

"Nu falder det hele nok på plads"

Den dag, hvor Uber bliver lanceret i Danmark, er jeg til et møde inde i København fra morgenstunden, og mens jeg er på vej tilbage ringer en samarbejdspartner og fortæller mig, at Trafikstyrelsen nu har anmeldt Uber til politiet for overtrædelse af taxiloven.

Lige der tænker jeg, at nu er det klaret, og nu falder det hele nok snart på plads.

Men at det alligevel endte med at skulle tage så lang tid, som det gjorde, for at få en virksomhed til at rette ind, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig.

Den dag i dag er jeg stadigvæk overrasket over, at så stor en virksomhed helt åbenlyst bare kunne gå ind på et marked og se stort på lovgivningen.

Samtidig blev jeg også overrasket over, at vores argumenter om at Uber brød loven så ud til at prelle helt af på forbrugerne. Kunderne var ganske enkelt ligeglade – i hvert fald i begyndelsen. Jeg tror det skyldtes en kombination af, at en del kunder desværre havde en lidt negativ oplevelse af taxibranchen, og derudover var Uber jo også bare billigere.

Da Uber havde været i Danmark noget tid, kunne vi også begynde at se, at det havde konsekvenser for de enkelte chauffører, der pludselig fik færre ture. Uber lod til at være særlig populært hos de yngre forbrugere, og derfor var det især de chauffører, der havde aftenvagterne og nattevagterne i weekenderne, som var hårdt ramt.

Frygtede for fremtiden

På det tidspunkt begynder vi jo også at frygte for taxaerhvervets fremtid. For hvis Ubers forretningsmodel ender med at vinde, risikerer det at udvande vores erhverv, som noget man kan leve af på fuld tid. I stedet kunne vi se ind i en fremtid, hvor hr og fru Jensen med en app i hånden kunne starte deres personbil og køre ture i deres fritid.

Taxaerhvervet er jo et stolt erhverv, hvor folk driver egne forretninger, og hvor medarbejderne har en stærk følelse af, at de løser en vigtig opgave. Derfor reagerer mange i erhvervet også meget stærkt på Ubers indtog, og det var også derfor, at vi så store demonstrationer både i Danmark og udlandet.

Det var først i februar 2017 – næsten to og et halvt år efter Uber kom til landet – at det stod klart, at vi havde vundet kampen, og de havde tabt.

For det var her den nye taxilov blev underskrevet, og Uber vurderede kort tid efter, at de ikke ville drive forretning under de rammevilkår, som blev udstukket i den nye lov.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi var godt tilfredse med, at det var sådan det endte, og jeg tror også, at vi fejrede det med et godt stykke smørrebrød på kontoret.

Skabte disruption

I dag kan vi dog se, at Ubers indtog også førte noget positivt med sig.

Før Uber kom til landet havde de fleste taxaselskaber ganske vist deres egne apps og den slags, men der manglede helt klart et fokus på, hvor meget man kan udrette med teknologien. Både i forhold til kunderne, men i høj grad også i forhold til effektiveringen af forretningen.

Der blev jo talt meget om disruption på det tidspunkt, og der er da ingen tvivl om, at truslen fra Uber betød, at taxaselskaberne fik øjnene op for digitaliseringen, og i den periode bliver der pludselig investeret ret massivt i ny teknologi i taxabranchen.

Den gamle taxilov var heller ikke helt tidssvarende. På en række punkter var den lidt for rigid. Ubers indtog var med til at sikre, at vi fik en ny og efter min mening mere afbalanceret taxilov, som gav mulighed for yderligere digitalisering af branchen.

Eksempelvis var det tidligere et krav, at alle taxaselskaber skulle have en central, som man kunne ringe til. Men i dag bestiller flere og flere deres taxa via en app, og derfor er der i dag også opstået flere nye taxaselskaber, der kun er digitale, og som ikke har døgnbemandede telefoner.

Trine Wollenberg, vicedirektør i brancheforeningen Dansk Persontransport og tidligere direktør for Dansk Taxiråd.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension