Indhold
Lidt efter lidt afslører ATI hvilke funktioner, der vil være at finde i næste generation af firmaets Radeon grafikkort. For et par måneder siden blev en teknologi ved navn Truform præsenteret, og nu er turen kommet til Smartshader. Radeon II forventes lanceret om et par måneder.
| Den programmerbare Vertex Shader kan for eksempel bruges til at simulere et stykke stof, der falder ned over et objekt. |
Det er især Pixel Shader, der har fået en overhaling, og det betyder mere realistiske overflader på objekter, ikke mindst i forbindelse med lyseffekter. Smartshader bliver implementeret i DirectX 8.1, og ATI vil også udsende tilføjelser til OpenGL, der er den konkurrende standard for programmeringsflader til 3D-grafik.
Det er netop GeForce3-baserede grafikkort, som Radeon II skal tage kampen op imod. Spørgsmålet er, om ATI er for sent på den, og om forbedringerne i Radeon II er nok til at true Nvidia for alvor. Selv om Truform og Smartshader kan give større realisme i 3D-programmer, er der ikke just tale om revolutionerende teknologier.