Systemintegration på mere godt end ondt

Klumme: Hvorfor er integrationer så ugleset, og hvad kan man gøre for at lette processen. Her en samling konkrete gode råd til en bedre oplevelse og større sandsynlighed for succes.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Integration er sjældent den mest populære udfordring for it-afdelingen.

Selv når man som it-ansvarlig mener, man har fuld kontrol, kan der være flere ubekendte i spil.

Tilmed kan det kræve specifik viden og erfaring der ikke nødvendigvis findes in-house – eksempelvis med .NET.

Vi kan også nævne erfaring med integration med machine learning og big data, integration med manual data godkendelse, integration med krypterede filer og arkiver og ikke mindst integration med Exchange, som man ofte finder det hos advokatkontorer og ejendomsmæglere.

Systemintegration er af nogle beskrevet som værende ”ikke rocket science”.

Men når det er sagt, er der fortsat mange udfordringer – og det betyder, at mere end halvdelen af alle integrationsprojekter reelt fejler.

Det skyldes ikke nødvendigvis tekniske udfordringer, men også projektledelse og evnen til at få forandringen integreret.

Tid og intern modstand mod forandring er bestemt heller ikke områder, der skal ignoreres.

Faktisk er det at forsimple et projekt ikke sjældent en årsag til, at projektet slår fejl.

En anden typisk årsag til at fejle er at overvurdere egne inhouse-evner, eller at der ikke er fuldt overblik over de interne kompetencer.

It-afdelinger er ofte vældigt kompetente – men generalister, for det er, hvad der oftest er behov for.

Udfra en lønomkostnings-betragtning, giver det naturligvis mest mening.

Men systemintegrationer kalder på erfaring og indsigt på et specialiseret niveau.

Mængden af områder, der skal tages med i betragtning er ganske omfattende.

Integrationsbehov skal sættes i direkte relation til valg af den rigtige teknologi.

Det afhænger af kompleksitet, omkostninger, hvilke muligheder og kompetencer, der ligger in-house såvel som de hardwaremæssige forhold.

Vær helt ærlig

Først og fremmest er det nødvendig er være ærlig over for sig selv.

It-afdelingen har sine naturlige begrænsninger, og er allerede dybt involveret i en lang række driftsudfordringer. Er det derfor optimalt at påtvinge den flere?

Men nu skal der ikke kun være fokus på udfordringerne, for der findes også løsninger.

Udgangspunktet er derfor en ærlig og objektiv analyse af, hvad systemintegrationen omfatter og indebærer.

Nogle integrationer kan it-afdelingen godt tage på sig, men der skal ikke store afvigelser til, før det bliver en uforholdsmæssig stor belastning.

Dernæst skal man ikke være bange for at benytte konsulenter.

Som jeg engang har hørt det beskrevet: “En ekspert er ikke en, der ved alt, men én der ved, hvem han skal spørge”.

Det samme gælder it-afdelingen. Eksperter er der ikke for at nedtone værdien af deres arbejde, men tværtimod hjælpe dem til virkelig at kunne udnytte deres værdi og kompetencer.

Hvis it-afdelingen kan bidrage til at få udfordringerne løst hurtigt og effektivt, har den netop bevist afdelingens strategiske forståelse, overblik og bidrag til forretningen.

De bedste konsulenter hjælper til kundens succes og til at it-afdelingen kan sole sig i de gode løsninger.

Konsulenter er faktisk de første, der skal integreres succesfuldt – så er resten typisk sejlads i roligt farvand.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job