Ny undersøgelse: Dataansvar er blevet en vigtig konkurrencefaktor hos danske SMV'er

Mere end seks ud af 10 SMV'er har mærket, at forretningen er blevet styrket af at få styr på persondatabeskyttelsen. Det viser en ny undersøgelse fra en række erhvers-organisationer.

Artikel top billede

(Foto: Marcus Spike)

Der har tidligere stået i denne artikel, at 41 procent af de adspurgte SMV'er har vurderet, at datasikkerhedsniveauet har betydning for virksomhedernes konkurrenceevne. Computerworld er efterfølgende blevet gjort opmærksom på en fejl i rapporten, og tallet er nu ændret til 39 procent.

Virksomhederne risikerer i dag at miste kunder, få væsentlige bøder, store genetableringsomkostninger og dårlig omtale, når det datasikkerhedsmæssige niveau ikke er i orden.

Men nu viser det sig, at er der orden i datasikkerheden, så dumper der gerne flere kunder, flere penge og bedre omtale ned i turbanen.

I en ny undersøgelse viser det sig nemlig, at 39 procent af danske SMV'er vurderer, at datasikkerhedsniveauet har betydning for virksomhedens konkurrenceevne.

Undersøgelsen har Rådet for Digital Sikkerhed, DI, D-mærket, IDA og IT-Branchen i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og med støtte fra Industriens Fond fået lavet.

En virksomhed, der kan fremvise en ansvarlig tilgang til data, står simpelthen stærkere i kampen om kunderne, mener de adspurgte.

Desuden vurderer 63 procent af de danske SMV’er, at deres virksomhed er blevet styrket af at efterleve lovgivningen om persondatabeskyttelse.

Og 56 procent af SMV'erne vurderer, at deres virksomhed bliver styrket, når de viser kunder og potentielle kunder, hvordan de arbejder med dataetik.

Dataansvarlig som dagsorden

Disse tal bekræfter danske it-interesseorganisationer, som længe har advokeret for, at gøre sikkerhed - også i forhold til data - for en branding, man viser frem til kunder og samarbejdspartnere som et kvalitetsstempel.

"Vi er med vores undersøgelse blevet bekræftet i, at ansvarlig brug af data betyder meget for kunderne – både de private kunder og for B2B-kunder. Det har en række danske SMV’er allerede fundet ud af, og det får de allerede nu meromsætning ud af," konstaterer Henning Mortensen der er formand hos Rådet for Digital Sikkerhed.

Det er ikke mange uger siden, at et nyt D-mærke, som er for it-virksomheder hvad Ø-mærket er for fødevareindustrien, blev lanceret. D-mærket hjælper forbrugeren med at navigere i elektroniske IoT-varer fra virksomheder med digital ansvarlighed og ordentlig dataetik.

Mærket er et af de tiltag, der er kommet for at få dataansvarlighed og cybersikkerhed på dagsordene hos både de virksomheder, der udbyder it-varer eller -services samt hos kunderne, der aftager disse.

Og nu bekræfter tallene altså, at denne dagsorden vinder indpas.

"Det at have en høj etik og en klar transparens om, hvilke kundedata man arbejder med, bliver i den grad et væsentligt element i markedsføringen fremover," forudser formanden.

Hjælp til at komme i gang med ansvarlig dataanvendelse

Men selv om 41 procent af de danske SMV'er kan se fidusen, kan det for mange være lettere sagt end gjort.

Der mangler stadig viden og ikke mindst ressourcer til området ude hos de små og mellemstore virksomheder. Derfor skal SMV-segmenetet støttes på området, mener Henning Mortensen.

"Hvis vi fra Rådet kan stille viden, værktøjer og vejledning til rådighed for de danske SMV’er og dermed gøre det nemmere at øge sikkerheden og styrke kundetilliden til virksomhederne, er vi kommet langt."

Også programchef for Industriens Fonds Cybersikkerhedsprogram Malene Stidsen genkender virksomhedernes udfordringer på området.

"Der er fortsat et stykke vej for mange SMV’er, da det er et svært område for de fleste og forbundet med en del frygt for at gøre noget forkert. Derfor lancerede vi i sidste måned D-mærket, som skal hjælpe dansk erhvervsliv med at arbejde mere struktureret og strategisk med it-sikkerhed, databeskyttelse og dataetik," siger hun.

Resultaterne fra undersøgelsen vil blive præsenteret på et virtuelt arrangement fredag 29. oktober.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension