Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Husker du Second Life? Nu gør selskabets stifter et overraskende comeback og blæser til krig mod Zuckerberg

Philip Rosedale, der er stifter af Second Life, vender tilbage til selskabet han stiftede og advarer samtidig mod at vi overlader de virtuelle verdener til datahøstende it-giganter.

De store it-giganter med Facebook i spidsen satser i disse år stort på at bygge deres egne virtuelle verdener.

For nylig kom det frem, at Facebook havde rekrutteret knap 100 AR-specialister fra Micrsoft, der skal bidrage til opbygningen af Facebooks virtuellesatning, Metaverse.

Men nu melder en gammel kending sig også i kampen.

Den amerikanske avis Wall Street Journal skriver nemlig, at Philip Rosedale, der er stifter af Second Life, melder sig klar til at udfordre Facebook-stifteren Mark Zuckerberg i kampen om blive den ukronede konge for fremtidens virtuelle verden.

Second Life byggede i 00’erne et af de første eksempler på en virtuel verden nu, og Philip Rosedale vender ifølge Wall Street Journal nu tilbage som rådgiver for Second Life, der er ejet af selskabet Linden Research.

Advarer mod datahøst

Her skal han ifølge avisen forsøge at skabe nyt momentum for selskabet, der i 00’erne var en mest hypede selskaber i tech-branchen, men i dag blot er en skygge af sig selv.

Phlip Rosedale advarer i forbindelse med sin tilbagevending mod, at fremtidens virtuelle verdener bliver kontrolleret af selskaber, der lever af at høste brugernes data og sælge målrettede annoncer mod dem.

Noget som han mener udgør en særlig risiko, fordi moderne virtuelle oplevelser er langt mere omfattende sanseoplevelser end de traditionelle sociale netværk, som vi kender i dag.

”Jeg tror, at der er en helt reel eksistentiel risiko forbundet med det,” siger han ifølge Wall Street Journal

Second Life blev stiftet 2003, men en talsperson for selskabet oplyser, at Second life siden 2008 blot har haft omkring én million brugere.

Til sammenligning har Facebooks moderselskab Meta i dag 3,5 milliarder månedlige brugere.

Da Second Life-bølgen var på sit højeste herhjemme var Computerworld også tilstede på platformen, hvor læserne blandt andet blev inviteret til at deltage i et online redaktionsmøde.