Artikel top billede

(Foto: Christian Wiediger)

Lettere valg af browser, beskeder på tværs af apps og flere krav om datagodkendelse: Her er effekterne af EU's nye regler

EU’s nye Digital Markets Act-lov skal afhjælpe den store dominans, som tech-giganterne har på markedet, og her er, hvad den får af betydning.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs om EU's nyligt vedtaget Digital Markets Act, og hvad de nye regler kan få af betydning.
575
3 min
En ny stor aftale er vedtaget i EU. Der er tale om Digital Market Act, som får betydning for de største tech-selskaber.

Digital Markets Act (DMA) kommer til at gælde for digitale platforme med en markedsværdi på 75 milliarder euro eller mere eller en årlig omsætning i EU på mindst 75 milliarder euro.

Det betyder blandt andet nye regler for diverse gatekeeping-platforme – som regnes for platforme med mindst 45 millioner EU-slutbrugere om måneden.

Formålet er at undgå, at nystartede eller mindre virksomheder møder en mur på vejen på markedet i form af tech-giganternes dominans eller blot bliver opkøbt af de store firmaer for at undgå konkurrence.

DMA opstiller en række krav til tech-giganternes forretninger, som også vil påvirke slutbrugeren.