Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hyperlink dig til den virkelige verden - del 1

Lær at bruge QR-koder - dillen, der begyndte i Japan, og som nu vinder frem i Danmark.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

For webbrugere er det helt naturligt at klikke på hyperlinks for at navigere fra side til side. Dette princip ændrede 1980’ernes internet fra at være en specialistressource for akademikere til det allestedsnærværende fænomen, det er i dag.

Men selvom man kun sjældent har brug for at skrive en url, når man surfer på nettet, er denne bekvemmelighed ikke til stede, hvis udgangspunktet er et trykt dokument.

Der er url’er på alt lige fra visitkort og magasinartikler til enorme reklameskilte. Men når man skal til den pågældende webside, skal man skrive en lang streng af tegn. QR-koder har til formål at overføre begrebet hyperlinking til den trykte verden og genstande i den virkelige verden.

Princippet er enkelt: Kopier en grafisk kode med kameraet i en mobil enhed, og gå automatisk til det tilknyttede website. I denne indføring i QR-koder viser vi, hvordan du kan generere dem og bruge dem i dine dokumenter, og hvordan man bruger gratis apps til at afkode dem på pc’en eller vise det pågældende website på en mobiltelefon eller tablet-pc.

Indføring i QR-koder

En QR-code (QR står for ”quick response” og tager begrebet stregkode og udvider det fra en til to dimensioner). Derfor kaldes de også ”2D-stregkoder”. Som navnet antyder, består en almindelig stregkode, som man kan finde på en dåse bønner, af sorte og hvide lodrette streger, der bliver aflæst af en laserstråle, som scanner stregkoden i en enkel retning. En QR-kode består derimod af sorte og hvide kvadrater, der er arrangeret i en matrix, som bliver aflæst i to retninger. Det sker normalt ved, at man optager et billede af koden og derefter bruger software til at scanne den.

Vi viser et udvalg af QR-koder her i artiklen. Det første, man bemærker, er, at de kan have forskellige størrelser afhængig af, hvor mange data der er indkodet. Man omtaler dem som versioner, og de rækker fra version et (en matrix på 21×21) til version 40 (en matrix på 177×177).

Hver version er fire kvadrater bredere og fire kvadrater højere end den forrige. Målene i tre af de fire hjørner (en lyserød nuance i vores tegning, men normalt sorte og hvide ligesom resten af koden) er findermønstrene. Softwaren bruger dem til at genkende en QR-kode og bestemme den orientering, den er blevet fotograferet i. Det eller de mindre mål (en blå nuance i vores tegning) er opstillingsmønstre.

Den bruger softwaren til at korrigere eventuelle forvrængninger, der for eksempel kan skyldes, at papiret ikke er fladt. Du vil også bemærke, at de tre findermønstre er forbundet af to rækker kvadrater (en gul nuance i vores tegning), der altid er skiftevis sorte og hvide. Det er timermønstre, og de bruges til at bestemme placeringen af hver række og søjle af kvadrater i koden.

QR-koder kan rumme masser af forskellige slags data, herunder decimaltal, binære tegn og japanske kanjitegn, men i dette projekt fokuserer vi på de alfanumeriske tegn, der bliver brugt til at kode url’er. Foruden virkelige data kan QR-koder også indeholde data til at finde og korrigere fejl, der skyldes tårer, ridser og mærker.

Der er fire former for fejlkorrektion, og man taler om niveauerne L, M, Q og H. De gør det muligt at korrigere fejl, hvis henholdsvis 7 procent, 15 procent, 25 procent eller 30 procent af koden er blevet slettet.

Der er et bytteforhold mellem graden af fejlkorrektion og mængden af data, der kan lagres i en kode. Hvis vi tager den lillebitte version 1-kode som eksempel, kan man håndtere 17, 14, 11 og 7 alfanumeriske tegn ved henholdsvis niveau L, M, Q og H. Selvom det afhænger af url’ens længde og den valgte grad af fejlkorrektion, ender url’er ofte som enten version 2-koder (25×25) eller version 3 (29×29).

I Japan bliver de fleste mobiltelefoner solgt med en forudinstalleret QR-kodelæser. Selvom det bliver stadig mere almindeligt i Danmark, har du sandsynligvis ikke direkte adgang til den nødvendige app. Hvis du hører til i den kategori, kan du imidlertid få læsere til mange af de populære telefoner, og de er ofte gratis. Her ser vi, hvordan du kan installere og bruge QR-kodelæseren ScanLife.

Ved hjælp af din telefons webbrowser går du til ScanLifes. Klik på fanen ’Download’, vælg din telefonfabrikant og model, og så bliver du præsenteret for et link. Klik på linket, og gå i gang med at downloade. Når det er overstået, bliver du spurgt, om du vil åbne filen, og du kan lige så godt fortsætte med at afprøve læseren nu. Du kan også vælge at køre ScanLife senere.

Mens ScanLife kører, retter du telefonens kamera mod en QR-kode og går tættere på, indtil den fylder 80-100 procent af skærmen, før du trykker på den relevante knap (det afhænger af telefonen).

Din telefon beder dig måske bekræfte, at du vil lade ScanLIfe bruge kameraet, og det skal du sige ja til. Nu identificerer ScanLife QR-koden og zoomer ind på den. Så længe koden er stor nok og ikke ude af fokus, får du vist den afkodede url (eller det kan være en e-mail-adresse, en sms eller et telefonnummer). Du bliver spurgt, om du vil gå online (eller sende en e-mail eller en sms eller ringe nummeret op). Bekræft, at du vil til den website, der er repræsenteret af QR-koden.

QR-koder slog først an i Japan, og i dag ser man dem stort set overalt i det land – på alt fra filmplakater til fastfood-emballage. Det er gået langsommere i Europa og USA, men i Storbritannien er brugen steget med 36 procent inden for det seneste halve år. Det gør landet til nummer tre efter Holland og USA, når det gælder vækst.

Et af de første højtprofilerede eksempler i Storbritannien kom i forbindelse med BBC-serien Coast. Der blev arrangeret vandreture, som fulgte med afsnittene, og der var opsat informationstavler undervejs. Hver tavle omfattede en QR-kode, der gav adgang til lydklip, fotos og oplysninger om stedet på BBC’s website.

På trods af den voksende popularitet er der stadig langt mellem QR-koderne på dagligvarer i Storbritannien. Pepsi Max og Absolut Vodka er nogle af de få mærker, der inddrager den nye teknologi. Brugen af koderne på plakater og i reklamer begynder dog at stige, og kendte navne som Debenhams, Waitrose, Metro-aviserne og Aldi er med.

Man behøver dog ikke at vente på, at butikkerne følger med teknologien. Se på de skræddersyede T-shirts med QR-koder på www.codeshirts.com, hvis du vil vise folk vej til din Twitter-konto, Facebook-side eller din blog, Det forudsætter kun, at du ikke er kamerasky.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Læs første del af guiden her:

[/themepacific_accordion_section]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Det skal du bruge:

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]