Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mens mange danskere er i karantæne og endnu flere frivilligt holder sig hjemme og aflyser sociale arrangementer, stiger forbruget af digitale video- og samtaletjenester. Det viser nye tal fra teleselskabet 3, som har målt udviklingen i dataforbruget på en række af de mest populære apps.
Særligt app’en FaceTime, der bruges til videoopkald, stikker ud. Her er dataforbruget på blot to uger fordoblet. Det samme gælder dataforbruget på Microsoft-apps, som bl.a. dækker over Skype og samarbejdsplatformen Teams, der også begge giver mulighed for videoopkald.
”Normalt ser vi løbende en støt stigning i brugen af beskedtjenester og sociale medier, men det er helt usædvanligt, at lige netop videoopkald stiger så voldsomt. Det vidner om, at almindelige telefonopkald, beskeder og Instagram-opdatering ikke kan dække vores sociale behov i længden. Lige nu har mange brug for at kunne holde nær kontakt med venner og familie, og der har det bare en særlig betydning at kunne se hinanden i øjnene,” siger David Elsass, der er direktør for 3’s privatmarked.
Gælder også andre webtjenester
Også når det gælder en række andre digitale tjenester ser 3 lige nu en stigning i dataforbruget i selskabets netværk. Det gælder bl.a. Netflix, som er steget med knap 20 %, og børnenes favorit-app TikTok, der er steget med 25 %. Danskerne får dog også noget arbejde fra hånden – 3 har nemlig målt en 25 % stigning i dataforbruget på mail-app’en Outlook.