Nye millioner til dansk online-rollespil

Med et sidste kapitaltilskud på 3,5 millioner kroner er udviklingen nu sikret for det ambitiøse danske online-rollespil Seed fra Århus-firmaet Runestone. Spilfirmaet med 15 ansatte har 30.000 abonnenter som mål, når spillet går online næste år.

En tredje kapitalindsprøjtning til det århusianske spilfirma Runestone Game Development betyder, at der ikke er flere økonomiske sten på vejen for det ambitiøse online-rollespil Seed.

Runestone fik en million kroner fra Østjysk Innovation, da selskabet startede op med syv ansatte i slutningen af 2003.

En ny finansieringsrunde gav 2,5 millioner kroner fra Østjysk Innovation og to business angels, og for nyligt skød de to business angels så yderligere 3,5 millioner kroner i spilprojektet.

- Nu behøver vi ikke længere overbevise nogen om, at det her er en fornuftig forretningside. Nu skal vi bare være dygtige og gennemføre de planer, vi har. Så har vi også finansiering til det, siger direktør Lars Kroll Kristensen.

Online næste år

Runestone har nu 15 ansatte og er for tiden på udkig efter flere grafikere. Målet er, at onlinespillet Seed går i luften i begyndelsen af næste år.

Spillet bliver gratis at downloade fra nettet og spille et stykke tid, hvorefter man skal betale et fast månedligt beløb for at spille med.

Online-rollespillet Seed har sit helt eget grafiske udtryk
- Det interessante for os er, hvor mange abonnementer vi har, og der har vi et mål på 30.000. Til sammenligning har World of Warcraft på nuværende tidspunkt op mod to millioner, siger Lars Kroll Kristensen.

World of Warcraft er tidens store hit inden for genren online-spil, hvor tusindvis - endda millionvis - af spillere verden over kæmper, handler og opdyrker deres karakterer i konkurrence med hinanden.

Det koster omkring 90 kroner om måneden spille World of Warcraft, og Lars Kroll Kristensen forventer en lignende pris for at deltage i Seed.

Konkurrencen på markedet er dog hård, og Runestone har derfor valgt at satse på en niche, der tiltaler folk, som er mere interesseret i de sociale aspekter end i at slås.

- Hvis man skal sammenligner med filmverdenen, så er vi af en helt anden størrelse. World of Warcraft er en Hollywood-blockbuster, og vi er måske en dogmefilm. En blockbuster er brandgod underholdning, men ikke nødvendigvis noget nyt og spændende. Det er vores, men prisen er så, at vi har et snævrere publikum, siger han.

Strandet i en koloni

I Seed begynder spillet med, at man befinder sig i en koloni, som er et to kilometer højt tårn, på en fremmed planet langt ude i fremtiden. Kolonien er i nød, og samfundet er begyndt at bryde sammen.

Fokus er først og fremmest på historien og forholdet mellem personerne. Selv har Lars Kroll Kristensen en master-grad fra Aarhus Universitet, hvor han skrev speciale om kunstig intelligens.

- I vores spil er der ikke noget kampsystem overhovedet. Vores spil handler om samarbejde, diplomati og politik. Det handler om at lære bipersonerne at kende og påvirke dem til at få et godt forhold til dem og udnytte deres position og magt i det samfund, de lever i, fortæller han.

Lige nu følger Seed tidsplanen, som betyder, at spillet skal i en større test i slutningen af året, før det kommercielt går i luften i begyndelsen af 2006.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere