En tredje kapitalindsprøjtning til det århusianske spilfirma Runestone Game Development betyder, at der ikke er flere økonomiske sten på vejen for det ambitiøse online-rollespil Seed.
Runestone fik en million kroner fra Østjysk Innovation, da selskabet startede op med syv ansatte i slutningen af 2003.
En ny finansieringsrunde gav 2,5 millioner kroner fra Østjysk Innovation og to business angels, og for nyligt skød de to business angels så yderligere 3,5 millioner kroner i spilprojektet.
- Nu behøver vi ikke længere overbevise nogen om, at det her er en fornuftig forretningside. Nu skal vi bare være dygtige og gennemføre de planer, vi har. Så har vi også finansiering til det, siger direktør Lars Kroll Kristensen.
Online næste år
Runestone har nu 15 ansatte og er for tiden på udkig efter flere grafikere. Målet er, at onlinespillet Seed går i luften i begyndelsen af næste år.
Spillet bliver gratis at downloade fra nettet og spille et stykke tid, hvorefter man skal betale et fast månedligt beløb for at spille med.
| Online-rollespillet Seed har sit helt eget grafiske udtryk |
World of Warcraft er tidens store hit inden for genren online-spil, hvor tusindvis - endda millionvis - af spillere verden over kæmper, handler og opdyrker deres karakterer i konkurrence med hinanden.
Det koster omkring 90 kroner om måneden spille World of Warcraft, og Lars Kroll Kristensen forventer en lignende pris for at deltage i Seed.
Konkurrencen på markedet er dog hård, og Runestone har derfor valgt at satse på en niche, der tiltaler folk, som er mere interesseret i de sociale aspekter end i at slås.
- Hvis man skal sammenligner med filmverdenen, så er vi af en helt anden størrelse. World of Warcraft er en Hollywood-blockbuster, og vi er måske en dogmefilm. En blockbuster er brandgod underholdning, men ikke nødvendigvis noget nyt og spændende. Det er vores, men prisen er så, at vi har et snævrere publikum, siger han.
Strandet i en koloni
I Seed begynder spillet med, at man befinder sig i en koloni, som er et to kilometer højt tårn, på en fremmed planet langt ude i fremtiden. Kolonien er i nød, og samfundet er begyndt at bryde sammen.
Fokus er først og fremmest på historien og forholdet mellem personerne. Selv har Lars Kroll Kristensen en master-grad fra Aarhus Universitet, hvor han skrev speciale om kunstig intelligens.
- I vores spil er der ikke noget kampsystem overhovedet. Vores spil handler om samarbejde, diplomati og politik. Det handler om at lære bipersonerne at kende og påvirke dem til at få et godt forhold til dem og udnytte deres position og magt i det samfund, de lever i, fortæller han.
Lige nu følger Seed tidsplanen, som betyder, at spillet skal i en større test i slutningen af året, før det kommercielt går i luften i begyndelsen af 2006.