Intelligente chatbots er det hotteste hotte, men dine kunder gider altså ikke have dem (endnu)

Klumme: Alle taler om intelligente chatbots og kunstig intelligens, efter store kvantespring i brugervenlige bots, men pas på med ikke at blive forblændet af de teknologiske løfter – for dine kunder er ikke interesseret.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Det er fascinerende at følge med i de seneste ugers nyheder inden for AI-løsninger og chatbots.

Først så vi billedbaserede AI’s som Dall-I og MidJourney, som med et par stikord kan skabe dit nye logo, billeder eller inspiration til din kampagne eller opsigtsvækkende portrætter af alle dine ansatte.

En kunstner vandt endda førstepræmien ved en amerikansk kunstudstilling med et værk skabt af MidJourney – hvilket skabte stor debat i kunstkredse.

Dernæst skete der noget magisk: OpenAI’s ChatGPT kom i en ny udgave og tog nettet med storm.

AI’en kunne skrive alt fra sangtekster ud fra et kort oplæg til at omdanne stikord til en pressemeddelelse.

AI’en kunne endda skabe ægte, brugbar kode, som kan eksekveres. En løsning som på ægte dommedagsmaner skaber frygt for at miste jobbet hos alt fra journalister, marketingsfolk, oversættere og udviklere.

Den store interesse og succes med ChatGPT har gjort OpenAI til den hurtigst vækstende virksomhed nogensinde, og ChatGPT bliver nu en del af en lang række software-løsninger, herunder Microsofts styresystemer og tjenester.

AI-bots bliver unægtelig en del af vores alles hverdag, men selv om teknologien er afsindig imponerende, så slå koldt vand i blodet med at skubbe ChatGPT-implementering frem i udviklingskøen til din webshop, apps og services: Dine kunder er der slet ikke… endnu.

Hold fokus på dit tech-stack…

Igennem tiden har vi gentagne gange oplevet store teknologiske spring – og vi har forudset dobbelt så mange.

Tænk bare tilbage på den gang, hvor man anså Googles AR briller, Google Glasses, som det næste store spring, eller hvordan Metas og Mark Zuckerbergs VR-revolution heller ikke er startet endnu.

Alle er enige om, at AI – og særlig praktisk AI såsom chatbots – radikalt kommer til at ændre vores hverdag – måske ikke ulig med, hvordan den AI-assistenten Samantha fungerer i filmen ”Her,” hvor Joaquin Phoenix har menneskelige dialoger med – og følelser for – den virtuelle assistent.

Men spørgsmålet er, hvornår det sker.

I hvert fald er den gennemsnitlige forbruger langt mere interesseret i, hvad der virker i dag, end hvad de kan gøre om lidt.

Mange virksomhedsledere tror fejlagtigt, at smarte funktioner på deres hjemmeside skaber mere salg, men forbrugerne ønsker det dimentralt modsatte.

Det viser en undersøgelse, som vi har foretaget blandt tusindvis af forbrugere og virksomhedsledere.

Blandt andet mente 77 procent af de adspurgte virksomhedsledere, at chatbots ville skabe en bedre brugereoplevelse, mens kun 27 procent af forbrugerne mente det samme. Altså en stor diskurs mellem virksomhederne og deres kunder.

Samme undersøgelse viste, at 27 procent af de adspurgte virksomhedsejere mente, at elementære forbedringer på hjemmesiden var vejen frem til bedre brugeroplevelse – over 65 procent af forbrugerne mente det samme.

Hold fokus på dit tech-stack…

Når det så er sagt, så skal vi se frem til revolutionerende teknologier, som netop AI kommer til at være.

For forestil dig at kunne besøge din foretrukne webshop og blive mødt af en bot, som ved hjælp af sætningen ”jeg skal bruge en skjorte til en casual cocktail-fest i størrelse XL” kan finde dig et udvalg af skjorter, eller en bot, som kan hjælpe med at finde frem til alt det nødvendige, når du skriver ”hvad skal jeg bruge til at male væggene i køkkenet?”

Det bliver kæmpestort, men som vores og andre undersøgelser viser, så vil den slags funktioner kun skabe mersalg, når der er styr på alle de andre elementer på ens hjemmeside:

Er den CEO-optimeret, har du god nok performance, kan du hurtigt og agilt kommunikere dit indhold på din hjemmeside og andre kanaler, og så videre.

Så få styr på dit fundament, men glæd dig til AI-revolutionen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job