Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Bæredygtighed i it-branchen er næsten ligeså lidt transparent som dit tele- eller energiselskab, når det gælder priser

Klumme: Vi er alle nødt til at gøre det synligt for vores stakeholdere, hvad vi reelt gør for at øge bæredygtigheden, og det gælder alle 360 grader rundt om produktionen.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Der mangler transparens i den danske it-branche, når det kommer til bæredygtighed, og det er ikke nogen hemmelighed, at vi som branche ofte er bagud på point fra start af.

Mange af os lever af at udvikle og sælge produkter i et marked, hvor teknologien er i konstant udvikling og forandring, og forbrugerne hele tiden efterspørger produkter, der fylder mindre, har større kapacitet, er mere effektive, har længere batterilevetid etc.

Og når man som virksomhed forståeligt nok gerne vil imødekomme den efterspørgsel, bliver det nogen gange på bekostning af bæredygtigheden.

Vi ved det godt, ”vi burde”, men det kan nogen gange føles umuligt at få konstant produktudvikling til at rime på bæredygtighed.

Mange små- og mellemstore virksomheder flyver stadig under bæredygtighedsradaren

De fleste af os er dog klar over, at der ikke rigtig er nogen anden vej fremad.

De store spillere i branchen som for eksempel Apple og Logitech har allerede stukket kursen, og her afsætter man rask væk budgetter i milliardklassen til at skabe en mere bæredygtig produktudvikling.

Men hvad gør de mange små og mellemstore virksomheder, der ikke nødvendigvis har kæmpe budgetter til at investere i mere bæredygtig produktudvikling?

Her kan det føles fristende at forsøge at flyve lidt under radaren.

Man taler for eksempel om bæredygtighed i overordnede termer, og måske opsætter man mål for, hvor man gerne vil være henne i forhold til sin CO2-udledning om 5 eller 10 år, men når det kommer til at anskueliggøre, hvad man konkret gør for at komme derhen, bliver billedet straks mere utydeligt.

Transparens er vejen frem

Det er selvsagt uholdbart på den lange bane, og derfor er vi alle nødt til at øge transparensen omkring vores bæredygtighedsinitiativer.

Når vi øger transparensen og gør det både synligt og målbart, så forpligter vi os i samme åndedrag, og det er, hvad der skal til, for at vi når i mål, og for at vi i branchen kan inspirere hinanden til at gøre det endnu bedre.

Vi er alle nødt til at gøre det synligt for vores stakeholders, hvad vi reelt gør for at øge bæredygtigheden, og det gælder alle 360 grader rundt om produktionen.

Kogt ned er der tre væsentlige argumenter for at tilsigte transparens omkring sine bæredygtighedsinitiativer:

For det første bliver det synligt for omverdenen, hvad den enkelte virksomhed reelt set gør og ikke blot, hvad der er ambitioner, mål eller ønsker.

Det bliver dermed lettere for virksomhedens stakeholdere at sammenligne med eventuelle konkurrenter og træffe valg, der passer bedst til egne ambitioner og mål for bæredygtighed.

Samtidig højner det den enkelte virksomheds incitament til at lægge sig i selen og hele tiden forbedre sig på området.

Det kan fx gøres ved hjælp af en årlig bæredygtighedsevaluering, der synliggør den opnåede CO2-reduktion, mål for bæredygtighed, omfanget af bæredygtige dele ifht. indkøb og produktion, emballering, genanvendelse, livscyklusanalyser og certificeringer.

For det andet opbygger man loyalitet i forholdet til både kunder og øvrige stakeholders, hvis man som virksomhed sørger for at skabe transparens helt ned på produktniveau.

Det bliver synligt for kunden på hvilken måde og i hvilket omfang hvert enkelt produkt, din virksomhed fremstiller, er bæredygtigt - i hvilket omfang er de fremstillet af genanvendelige materialer, kan reservedele nemt udskiftes, er de energieffektive, hvad med emballagen og kemien i produkterne, og hvordan de bliver distribueret?

For det tredje gør transparens omkring vores bæredygtighedsinitiativer det muligt, at vi kan lære af hinanden.

Vi kan med andre ord inspirere hinanden til at gøre det endnu bedre. Der er ingen konkurrence i bæredygtighed, hvis der var, ville vi alle stå tilbage som tabere.

Derfor har vi hos os udviklet en spørgeguide, som vi deler med både virksomheder, distributører og kunder, og som gør det lettere for dem, at vælge produkter ud fra et bæredygtighedsperspektiv.

Spørgeguiden er en slags tjekliste, som gør det muligt at træffe bevidste valg, når man som IT-indkøber fx skal ud og investere i nyt udstyr til virksomhedens medarbejdere.

Ikke mere snak – sæt i gang! Sådan kickstarter du Jeres bæredygtighedsrejse

Når du har forstået vigtigheden af at skabe transparens omkring Jeres bæredygtighed, så er det blot et spørgsmål om at smøge ærmerne op og komme i gang med at synliggøre for Jer selv og omverdenen, hvad I allerede gør og på den baggrund sætte mål for, hvor I gerne vil hen.

Her er fire gode råd til, hvordan du kickstarter processen:

  • I skal have lavet den første sustainability report – her kan du enten finde et konsulenthus, der kan hjælpe med det, eller kigge på andre i markedet, som er gode til det.

    Men det kræver en del ressourcer at indsamle data, så med mindre I har ressourcerne in-house til dataindsamling, så find et konsulenthus, der kan stå for den del. Når den første rapport er lavet, så har I etableret fundamentet for den videre rejse, og herfra er målet naturligvis at blive ved med at forbedre sig, sammenholdt med det sted man kommer fra.

  • Gå til nogle af de store organisationer, som har styr på standarderne, det kunne være UN Global Compact, UN Sustainable Development Goals eller Science Based Targets Initiatives (SBTi) og tilmeld Jer deres klimamål.

    Dermed forpligter I Jer som virksomhed, og det er en god måde at holde sig selv i ørene på, da det kan komme til at koste bøder, hvis man ikke lever op til målene. Men samtidig er det også et signal til Jer selv og omverdenen om, at I tager bæredygtighed seriøst og ikke bare snakker om den.

  • Ræk ud til andre virksomheder, organisationer eller institutioner, som er godt i gang.

    Det kunne fx være Contour Design, universiteterne eller forskellige NGO’ere, som altid gerne vil sparre, udveksle erfaringer og bidrage til det fælles mål at gøre verden til et grønnere og mere bæredygtigt sted for os alle.

  • Sørg for at inddrage alle i organisationen, så du ikke sidder alene med en mission.

    Nogen skal levere information til dig, og de skal selvfølgelig forstå hvorfor. Der kommer helt sikkert også til at ske forandringer i virksomheden, som kan kræve, at du har dine kolleger med på holdet.

    Bæredygtighed skal ind under huden på hele organisationen for at blive en succes.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.