Microsoft-nedbrud spreder sig: It-systemer i lufthavne verden over er ramt

Lufthavne verden over er ramt af stort Microsoft-nedbrud.

Artikel top billede

Lufthavne verden over aflyser fly-afgange som en direkte konsekvens af et stort nedbrud hos Microsoft.

I første omgang lød meldingen, at nedbruddet i Microsofts cloud-tjeneste Azure kun havde ramt enkelte fly-selskaber med hovedkvarter i det centrale USA.

Men fredag formiddag strømmer det nu ind med meldinger om, at nedbruddet er langt større, og at det har ramt flyselskaber over hele verden.

CNN skriver, at flere store flyselskaber som Delta, United og American Airlines fredag morgen har givet samtlige fly flyve-forbud.

Det ‘påvirker alle fly-afgange - uanset deres destination,” lyder det fra selskaberne.

Microsoft meddeler på sin status-side over Azure, at Azure gik ned for nogle kunder i det centrale USA, der blev ramt af ‘fejl med service management-tjenester og tilgængelighed af services,” som det hedder.

Microsoft meddelte her i den lokale besked, at årsagen til nedbruddet er klarlagt, og at der arbejdes på at løse problemet.

Imidlertd melder nu også mange andre flyselskaber om problemer.

Economic Times med base i Indien skriver, at også store indiske flyselskaber er ramt.

De tæller IndiGo, Akasa Airlines og SpiceJet, der alle holder deres fly på jorden på grund af nedbruddet.

IndiGo er Indiens største indenlandske flyselskab.

Selskabet meddeler, at ‘systemer på tværs af vores netværk er ramt af et ‘issue’ i Azure.’

Akasa Airlines meddeler, at der er ‘infrastruktur-problemer med vores service-provider,’ som gør, at selskabets online-tjenester er nede.

De tæller booking, check-in og lignende.

Nedbruddet har også ramt i Europa, hvor blandt andet den store Schoenfeld lufthavn i Berlin er ramt af nedbruddet.

Det samme gælder lufthavnen i Berlin Brandenburg, Schiphol i Amsterdam samt lufthavnen i Singapore samt Turkish Airlines.

Også de store lufthavne i Sydney og Melbourne i Australien er ramt.

Det samme gælder Edinburgh Airport i Skotland, hvor de systemer, der anvendes til at boarde passagererne, ikke virker.

Også Ryanair melder om problemer.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job