Sådan kan du styrke dit salg med LinkedIn og AI

I “The LinkedIn Edge” viser forfatterne hvordan man kan bruge det udskældte og ofte ret irriterende sociale medie til noget nyttigt.

Artikel top billede

Det sociale medie LinkedIn er siden sin opstart i 2003 blevet et nyttigt værktøj for mange professionelle.

For selv om man ind imellem – allright, faktisk ret ofte! – finder sit feed befolket med selvhøjtidelige og pralende indlæg, så er det også et nyttigt digitalt samlingspunkt for professionelle indenfor samtlige brancher og specialiserede felter.

Og bruger man platformen taktisk og i kombination med kunstig intelligens, er den også et glimrende værktøj til at øge salg og pipeline.

Det mener i hvert fald Jeb Blount og Brynne Tillman, der har skrevet bogen med den enormt lange og meget LinkedIn-agtige titel: “The LinkedIn Edge: New Sales Strategies for Unleashing the Power of LinkedIn + AI to Cold Call Less and Sell More.”

Heri viser de forskellene på hurtig og langsom prospecting. Forstået som hvordan man henholdsvis aktivt slår til over for sine kunder og hvordan man mere passivt opbygger og investerer i relationer.

I bogen argumenterer forfatterne for, at man bør gå meget fokuseret til værks, hvis man vil få succes med at opbygge en sund pipeline. For som med alt muligt andet kræver det arbejde, hvis man vil se resultater.

Derfor råder de til, at man finder sin Ideal Costumer Profile (ICP), som altså skal fungere som en slags ledestjerne over hvilke potentielle kunder man bør fokusere på.

Når det kommer til hurtig prospecting, giver forfatterne deres bud på, hvordan man kan opbygge en liste over potentielle kunder, samt hvordan man kan bruge LinkedIn til at time direkte henvendelser til dem.

For eksempel ved at holde øje med kommentarer på opslag eller udvikling indenfor den eller de specifikke brancher, man arbejder inden for.

Den langsommere måde kræver mere tålmodighed. Her præsenterer forfatterne blandt andet frameworket “5s familiarity", der handler om at skabe genkendelighed, autoritet og tillid.

Samtidig viser de også, hvordan små enkeltstående handlinger over tid kan opbygge dybere relationer.

De bedste resultater får man ifølge forfatterne ved at kombinere den hurtige og langsomme form for ”prospecting”.

Bogen viser desuden hvordan man optimerer sin profil på LinkedIn og skaber sit eget personlige brand.

Her er også tips til hvordan man for eksempel kan bruge AI til at lave research på andre, optimere sine prospecting-lister og kommunikere på en overbevisende måde.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S