Den europæiske kamp mod elektronikskrot og ineffektive opladningsløsninger tager et nyt skridt.
EU-Kommissionen har netop vedtaget en ny forordning, som stiller skærpede krav til alle fremtidige opladere, ladestationer og USB-C-kabler.
Med forordningen bliver det et krav, at alle eksterne opladere, hvilket også omfatter trådløse ladere og batteriopladere, som minimum skal udstyres med en USB-C-port og have aftagelige kabler.
Dermed bliver fastmonterede kabler forbudt, mens der også indføres et nyt obligatorisk "Common Charger"-logo, som skal give forbrugerne klar besked om, hvilke opladere der fungerer med flere forskellige enheder.
Ifølge EU-Kommissionen skal det sikre bedre genbrug, længere levetid for kabler og færre opladere i skufferne og på lossepladserne.
Ét opladersystem til alle enheder
Med forordningen ønsker EU at sikre større interoperabilitet mellem opladere og enheder på tværs af producenter, hvilket essentielt betyder, at en enkelt oplader i højere grad skal kunne bruges til flere forskellige produkter.
Kravene omfatter ikke kun almindelige mobilopladere, men også trådløse ladere, ladestationer til batterier, USB-C-kabler og mere komplekse strømforsyninger med flere udgange.
Derudover skærpes kravene til energieffektivitet, især ved lav belastning, hvilket kan skyldes, at man vil modvirke strømspild ved standby.
Dermed bliver produkter med fastmonterede USB-C-kabler altså ikke længere tilladt, da disse løsninger ofte betyder, at hele opladeren må kasseres, hvis kablet går i stykker.
Der kan være store gevinster at hente
EU-Kommissionen vurderer, at reglerne potentielt kan spare mere end 170 terawatt-timer (TWh) om året frem mod 2030, hvilket svarer til en CO₂-reduktion på cirka 24 millioner ton årligt.
Samtidig skønnes det, at forbrugerne kan spare milliarder af euro på ikke at skulle købe nye opladere til hvert produkt.
Forordningen er en del af EU’s bredere ecodesign-strategi og skal også fremme bedre reparerbarhed og længere levetid for opladere i fremtiden.
Kommissionen varsler desuden mulige tillægskrav til ladere på sigt, herunder krav om adgang til reservedele og mulighed for opgradering.
Forordningen træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EU-tidende, men producenter får frem til 2028 til at leve op til kravene.
Den erstatter samtidig de tidligere ecodesign-regler fra 2019.