Engang havde det muligheden for at komme på alle danskeres læber. Nu drejer københavnske Smartscart Technology nøglen om blot tre år gammelt.
Selskabet stod bag en teknologi, hvor tv-seere via en lille boks koblet til fjernsynet kunne modtage e-mail.
SmartScart Technology fik for alvor vind i sejlene, da DR i 2002 begyndte at rumstere med planer om indføre den patenterede teknologi. Der blev indgået aftaler mellem DR, Telia og SmartScart Technology.
Blikket mod udlandet
Men planerne - hvor virksomheder skulle betale for infrastrukturen, mens boksene skulle foræres til danskerne - blev droppet i sommeren 2003 på grund af for lille interesse, hvilket DR dengang fandt "drønkedeligt".
Det fik SmartScart Technology til i stedet at vende sig mod udlandet i håbet om, at der ville være aftagere til produktet andre steder end i Danmark.
- Jeg er meget ærgerlig over konkursen, men det lykkedes mig aldrig at finde de udenlandske investorer, som jeg havde håbet på, siger direktør i SmartScart Technology, Klaus Lagermann.
Han vil ikke oplyse, hvor stort et tab, han må indkassere på grund af konkursen, men lægger ikke skjul på, at SmartScart ikke har været en god forretning.
Konkursen kommer i en tid, hvor home entertainment centrene i stigende grad vinder frem. De bygger på ideen om, at man netop via ét apparat kan gå på nettet, høre musik og se fjernsyn, film eller andet og dermed få et center i huset til det hele.
- Både ideen og teknologien bag SmartCart Technology er anvendelig i dag. Men det er altså bare ikke lykkedes mig at finde interesserede arvtagere, siger Klaus Lagermann.
Han ernærer sig i dag som selvstændig konsulent og har ikke planer om igen at prøve kræfter med nye produkter.
- Der er ikke noget nyt guldæg på vej, siger han.
Det var oprindeligt meningen, at de små dekodere skulle koste et par hundrede kroner stykket. Samtidig skulle de eksterne leverandører betale mellem 25.000 og 75.000 kroner for at koble sig på.