Kraftig stigning i salget af netmusik har ikke været nok til at rette op på en generel nedgang i musiksalget i 2005, skriver Financial Times.
Salget af netmusik steg i 2005 med ikke mindre end 194 procent til 352 millioner solgte musiknumre, viser tal fra konsulenthuset Nielsen Soundscan.
Samtidig steg salget af digitale album med 66 procent til 16,2 millioner solgte eksemplarer.
Samlet fald
Disse stigninger er store nok til at give enhver direktør blankt øjne af lykke.
Men sådan ser det ikke ud i musikbranchen, hvor det samlede salg af såvel digitale numre som cd'er faldt med 3,9 procent.
Faldet skyldes, at nedturen i det globale salg af cd'er fortsatte i 2005 efter en mindre stigning af cd-salget i 2004.
Dermed er der dømt fuldt stop for den spirende optimisme i musikbranchen, der ellers for nylig fik næring af et flot salg i fjerde kvartal af både Warner Music og EMI - ikke mindst af netmusik.
Den kraftige stigning i salget af digitale musikfiler via nettet tog for alvor fart med Apples iTunes Music Store, der på få måneder rundede 100 millioner solgte numre.
Det fik for alvor resten af musikbranchen til at få øjnene op for de muligheder, der ligger i at sælge digital musik via nettet.