Slaget om eu-domæner ind i ny fase

Mere end 70.000 ansøgninger om et .eu-domæne er dumpet ind i postkassen hos EURid, der tirsdag formiddag åbnede for den såkaldte Sunrise 2-fase. Næste fase er det først til mølle, hvis man vil score et godt domæne.

Kampen om .eu-domænerne er gået ind i en ny fase, efter det europæiske domæneagentur EURid tirsdag lige før middag åbnede for anden fase i ansøgningen om domæner.

I anden fase - den såkaldte Sunrise 2 - kan der søges om domæner på ubeskyttede firmanavne, varenavne, varemærker, bynavne og andet.

Og det har mange danske virksomheder benyttet sig af, oplyser de danske domæneudbydere.

- Vi har oplevet en stor stigning i antallet af ansøgninger i forhold til Sunrise 1, siger Ken Boye, hostmaster hos DanDomain, der har modtaget omkring 2.500 ansøgninger fra virksomheder og andre til et .eu-domæne i Sunrise 2.

Hårde krav

Ved middagstid havde EURid modtaget godt 71.200 domæneansøgninger, meddeler den europæiske organisation, der videre fortæller, at den første ansøgning var på webdienst.eu.

I løbet af de første 15 minutter indløb knap 28.000 ansøgninger fra hele Europa.

Der har været stor spredning på ansøgningerne, for det mest søgte domæne har været sex.eu, der blot er blevet søgt 23 gange.

Det skyldes ikke mindst, at EURid har meget hårde valideringskrav i Sunrise 2.

Det betyder, at virksomheder og andre skal kunne dokumentere, at de har krav på et bestemt navn. For eksempel skal danske virksomheder indsende dokumentation fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for at godtgøre, at de har krav til et bestemt domæne.

Store forventninger

Der er nu store forventninger til sidste fase af udstedelsen af .eu.

Den løber af stablen 7. april i den såkaldte landrush-fase, hvor det blot handler om at komme først til mølle, hvis man vil score et af de attraktive domæner.

De danske domæne-udstedere melder da også, at de allerede nu - flere måneder inden landrush-perioden går i gang - er begyndt at få bestillinger ind på domæner, som de skal forsøge at lande fra 7. april.

- Vi har fået rigtigt mange registreringer til landrush-perioden. Det er især fra privatpersoner og mindre og mellemstore virksomheder, fortæller Thorbjørn Flensted fra Domaindirect.dk.

Omkring 35 procent af forhåndsregistreringer stammer fra privatpersoner, fortæller han.

- Så man må sige, at der er stor interesse for .eu hos familien Danmark, siger Thorbjørn Flensted.

Domæneudbyderen Colordomain peger på, at mange af de danske virksomheder anvender domænenavne, som er for generelle til, at de har kunne ansøges om i de første sunrise-faser.

Første fase, Sunrise 1, var forbeholdt offentlige institutioner og firmaer eller kendte personer, der har beskyttet firmanavnet som et registreret varemærke.

Relevant link

http://www.eurid.eu/en/general/

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly