Information on demand – anno 2010?

Klumme: Masser af aviser er ubrugelige, fordi de skyder med spredehagl. Nettet giver helt andre muligheder for at være andres redaktør, der kan inspirere til, at man finder netop det, som man søger.

I disse dage nærmer jeg mig en situation, hvor min brevsprække skal forstærkes med titanium for at modstå gnidningsmodstanden fra en stadigt tiltagende syndflod af informa­tion: Berlingske Tidende, Computerworld, lokalaviser og gratisaviserne 24 Timer og Dato.

Dertil kommer pizzabrochurer og reklamer, der slipper gennem mit “reklamer nej tak”- spamfilter, og senest en ubrugelig trykt udgave af De Gule Sider.

Der er i høj grad tale om “information overflow error”.

Da jeg kørte meget med offentlige transportmidler, var den påtvungne informationskilde MetroXpress og Urban, som jeg kunne bruge omkring 10 minutter på sammenlagt, før jeg løb tør for læseværdige artikler.

Bilen var ingen helle

Da jeg fik bil, troede jeg, det var slut, men så kom de to nye gratisaviser, 24 Timer og Dato, ind i privaten. De havde lidt højere kvalitet, men det kniber stadig.

Berlingeren er så stor og tyk, at jeg sjældent får taget mig sammen til at kigge den igennem for interessante artikler, mens Computerworld får mest opmærksomhed.

Hvorfor det? Fordi den er mere målrettet.

De fleste aviser skyder med informationsspredehagl.

Gratisaviserne skriver om det samme til tider næsten ubehandlet direkte fra Ritzau.

De store dagblade skriver så meget, at det føles som en ørkesløs vandring gennem store mængder uinteressante artikler for en sjælden gang at støde på en aha-oplevelse.

De mere specifikke aviser er et godt bud, men hvis man vil læse om andet end it, skal man abonnere på flere aviser.

Så er der nettet, men det er på de gængse danske informationstjenester også uoverskueligt.

Målsætningen for mig er: Så kvalitetsbetonet og relevant tekst som muligt leveret, når jeg har behov for det. I en verden med gigantiske informationsmængder inden for rækkevidde, udvides målsætningen med “så lidt søgning som muligt”.

Hinandens redaktører

Høj kvalitet og lav søgetid kan opnås ved at lade brugerne være hinandens redaktører. Én redaktør vil aldrig være i stand til at ramme alles behov.

Der findes systemer, der gør informa­­tions­søgning uendeligt meget lettere. Amazon har implementeret det med stor succes: “Andre brugere, som har købt ’7 Gode Vaner’ har desuden købt …”

Således får man inspiration til at finde det, man skal bruge, ved at sammenligne sig med andre med matchende behov.

Til brug i forbindelse med nyhedssøgning kan man sofistikere metoden yderligere:

Hver bruger bedømmer de artikler, de læser fra 1-5. Hvis der mellem brugerne A og B er et match mellem hvad, de har bedømt 5/5, er det sandsynligt, at artikler, A har bedømt 5/5, som B ikke har læst, vil være interessante for B at læse. Systemet underbygges med kategorier, så hvis A bedømmer en artikel om vandpolo 5/5, anbefales den ikke til B, som ikke har den interesse til fælles med A. For at se styrken i denne type systemer, så gå til de få steder, der har forstået kravet om informa­tion on demand: english.ohmynews.com for nyheder eller pandora.com for musik.

Trods det store potentiale vil det stadig være netbaseret, og dermed skal det læses på en skærm.

Det giver de førnævnte blade en fordel – indtil det elektroniske papir bliver tilgængeligt i et rimeligt prisleje.

Innovation Lab vurderede i en Computerworld-artikel det elektroniske papir til at være den opfindelse, der får mest indflydelse for erhvervslivet og samfundet i dette årti.

Så får de etablerede dagblade kam til deres hår.

“Information on demand” begrænser sig ikke blot til nyheder, men til alle særligt subjektive informationsbehov.

Det kunne være kulturelle begivenheder – forestil dig aok.dk med udpluk, der rammer netop dine interesser.

Madopskrifter der netop falder i din smag, kunst, tøj, film…

Jeg fik endelig afmeldt gratisaviserne, nu venter jeg på det omtalte system, så ryger resten af spredehagls-informationen for altid.

Mads Schjølin er konsulent hos Capgemini.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S