SAS satser på centralt it-overblik

Tema: SAS er i gang med at indføre services i virksomhedens it-arkitektur. Med et stigende antal services melder behovet sig for et centralt overblik hos flyselskabet

Med 40-50 webservices er det stadig muligt for Magnus Clarving, chef for Corporate & Agent Systems i Airline IT hos SAS, at bevare overblikket over de services, han er ansvarlig for.

Men når antallet af services vokser yderligere – hvilket Magnus Clarving er overbevist om vil ske – er der behov for en bedre styring end i dag.

Masser af problemer
SAS Airline IT står for de kommercielle systemer som reservations- og billetteringsystemer, og produktions-systemer som planlægning af service for fly og systemer for kabinepersonalet.

Antallet af de kommercielle systemer alene overstiger 60, og her er eksempelvis online web-booking implementeret med en serviceorienteret arkitektur.

Magnus Clarving og hans afdeling har forsøgt at foregribe, hvilke problemer en serviceorienteret arkitektur kan give.

- Vi har identificeret en række potentielle problemer. Det er områder, som hvordan man håndterer fejlfinding, hvordan man får et overblik over services, hvem er serviceproducenter og hvem er service-brugere, hvilke services anvendes af hvem samt hvem og hvad vil blive berørt, hvis vi ændrer i en web service. I dag ved vi det, da vi ikke har så mange webservices. Senere vil vi få brug for hjælp for at kunne håndtere det ordentligt. Derfor har vi brug for et værktøj, siger Magnus Clarving.

Lang vej til overblik
Airline IT mener, at nogle af de potentielle problemer kan løses ved hjælp af SOA-repository, CentraSite fra Software AG.

Et samlet overblik over de tilgængelige services, deres sammenhæng og den tekniske dokumentation.

- I første omgang anvender vi vores repository til at dokumentere SOA. Det anvendes af vedligeholdelsesafdelingen. Vi anvender ikke selve UDDI-registeret, som er en del af CentraSite. Det vil komme senere, siger Magnus Clarving.

Ud over behovet for et overblik over services mener Magnus Clarving, at versionskontrol af services vil blive en udfordring på lang sigt.

I dag anvendes services mest internt i SAS, hvilket giver kontrol over service-konsumenterne.

Det vil ikke være tilfældet i fremtiden, når services bliver brugt af service-konsumenter uden for SAS som for eksempel tredjeparts websteder, der vil sælge flybilletter.

Det kan give udfordringer med at styre versioneringen af nye services.

- Hvorvidt der skal laves en helt ny service eller blot en version af den gamle service, hvis input- og output-parametrene skal ændres, afhænger blandt andet af antallet af service-konsumenter, siger Magnus Clarving.

SOA giver ikke altid mening
Konsulenter, analytikere og leverandører foreslår, at eksempelvis spørgsmål om versionering af services samt den generelle kontrol med den serviceorienterede arkitektur varetages af et såkaldt SOA Governance Board.

Her sidder it-folkene sammen med beslutningstagere fra forretningen og prioriterer udviklingen af SOA.

SAS har ikke et SOA Governance Board, men en arkitektur-afdeling, der er ansvarlig for it-arkitekturen i SAS.

Kost-effektivt
- It-arkitekturstrategien siger, at web services skal anvendes, når det er kosteffektivt. Det betyder ikke, at al implementering skal være service-baseret. Der er således ikke en overordnet plan for SOA, men der foregår en vurdering fra sag til sag om, hvorvidt der skal laves en webservice for en given forretningslogik, siger Magnus Clarving.

Magnus Clarving ser SOA som en balancegang mellem en mere fleksibel it-mæssig understøttelse af forretningen og en større kompleksitet for it-afdelingen.

- SOA er en måde at implementere mere løstkoblede systemer. For forretningen vil det reducere time-to-market, da vi har services, der kan kombineres til at understøtte nye eller ændrede forretnings-processer. Det vil også minimere data-redundans og give bedre kvalitet i systemerne, mener Magnus Clarving.

Åndenød i it-afdelingen
Fordelen for forretningen kommer dog på bekostning af et mere kompliceret it-miljø for it-afdelingen.

- Webservices har tendens til at gøre det mere komplekst. Det kræver mere arbejde, men gør det samtidigt mere fleksibelt. Der skal dokumenteres mere. Samtidig bliver fejlfinding og test mere besværligt. Det bliver sværere at finde årsagen til en eventuel fejl, vurderer Magnus Clarving.

Ideen om en serrviceorienteret arkitektur er ikke ny for Airline IT.

- Vi har arbejdet med serviceorienteret arkitektur i lang tid. Vi startede tidligt med DCOM, som også er en serviceorienteret arkitektur. DCOM anvender vi stadig, siger Magnus Clarving og tilføjer, at en anden serviceorienteret arkitektur, CORBA, også anvendes rundt omkring i SAS.

Udviklingen af web services til den nye serviceorienterede arkitektur sker i både .Net og i Java EE.

- Det er mest nye systemer der er serviceorienterede. Oftest er det Intel-platforme med .Net-applikationer. Vi arbejder dog også med .Net-baserede web services, der giver adgang til vores Cobol-programmer på vores Unisys-mainframe. På den måde kan vi genbruge vores forretningslogik på mainframen, fortæller Magnus Clarving.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.