Med 40-50 webservices er det stadig muligt for Magnus Clarving, chef for Corporate & Agent Systems i Airline IT hos SAS, at bevare overblikket over de services, han er ansvarlig for.
Men når antallet af services vokser yderligere – hvilket Magnus Clarving er overbevist om vil ske – er der behov for en bedre styring end i dag.
Masser af problemer
SAS Airline IT står for de kommercielle systemer som reservations- og billetteringsystemer, og produktions-systemer som planlægning af service for fly og systemer for kabinepersonalet.
Antallet af de kommercielle systemer alene overstiger 60, og her er eksempelvis online web-booking implementeret med en serviceorienteret arkitektur.
Magnus Clarving og hans afdeling har forsøgt at foregribe, hvilke problemer en serviceorienteret arkitektur kan give.
- Vi har identificeret en række potentielle problemer. Det er områder, som hvordan man håndterer fejlfinding, hvordan man får et overblik over services, hvem er serviceproducenter og hvem er service-brugere, hvilke services anvendes af hvem samt hvem og hvad vil blive berørt, hvis vi ændrer i en web service. I dag ved vi det, da vi ikke har så mange webservices. Senere vil vi få brug for hjælp for at kunne håndtere det ordentligt. Derfor har vi brug for et værktøj, siger Magnus Clarving.
Lang vej til overblik
Airline IT mener, at nogle af de potentielle problemer kan løses ved hjælp af SOA-repository, CentraSite fra Software AG.
Et samlet overblik over de tilgængelige services, deres sammenhæng og den tekniske dokumentation.
- I første omgang anvender vi vores repository til at dokumentere SOA. Det anvendes af vedligeholdelsesafdelingen. Vi anvender ikke selve UDDI-registeret, som er en del af CentraSite. Det vil komme senere, siger Magnus Clarving.
Ud over behovet for et overblik over services mener Magnus Clarving, at versionskontrol af services vil blive en udfordring på lang sigt.
I dag anvendes services mest internt i SAS, hvilket giver kontrol over service-konsumenterne.
Det vil ikke være tilfældet i fremtiden, når services bliver brugt af service-konsumenter uden for SAS som for eksempel tredjeparts websteder, der vil sælge flybilletter.
Det kan give udfordringer med at styre versioneringen af nye services.
- Hvorvidt der skal laves en helt ny service eller blot en version af den gamle service, hvis input- og output-parametrene skal ændres, afhænger blandt andet af antallet af service-konsumenter, siger Magnus Clarving.
SOA giver ikke altid mening
Konsulenter, analytikere og leverandører foreslår, at eksempelvis spørgsmål om versionering af services samt den generelle kontrol med den serviceorienterede arkitektur varetages af et såkaldt SOA Governance Board.
Her sidder it-folkene sammen med beslutningstagere fra forretningen og prioriterer udviklingen af SOA.
SAS har ikke et SOA Governance Board, men en arkitektur-afdeling, der er ansvarlig for it-arkitekturen i SAS.
Kost-effektivt
- It-arkitekturstrategien siger, at web services skal anvendes, når det er kosteffektivt. Det betyder ikke, at al implementering skal være service-baseret. Der er således ikke en overordnet plan for SOA, men der foregår en vurdering fra sag til sag om, hvorvidt der skal laves en webservice for en given forretningslogik, siger Magnus Clarving.
Magnus Clarving ser SOA som en balancegang mellem en mere fleksibel it-mæssig understøttelse af forretningen og en større kompleksitet for it-afdelingen.
- SOA er en måde at implementere mere løstkoblede systemer. For forretningen vil det reducere time-to-market, da vi har services, der kan kombineres til at understøtte nye eller ændrede forretnings-processer. Det vil også minimere data-redundans og give bedre kvalitet i systemerne, mener Magnus Clarving.
Åndenød i it-afdelingen
Fordelen for forretningen kommer dog på bekostning af et mere kompliceret it-miljø for it-afdelingen.
- Webservices har tendens til at gøre det mere komplekst. Det kræver mere arbejde, men gør det samtidigt mere fleksibelt. Der skal dokumenteres mere. Samtidig bliver fejlfinding og test mere besværligt. Det bliver sværere at finde årsagen til en eventuel fejl, vurderer Magnus Clarving.
Ideen om en serrviceorienteret arkitektur er ikke ny for Airline IT.
- Vi har arbejdet med serviceorienteret arkitektur i lang tid. Vi startede tidligt med DCOM, som også er en serviceorienteret arkitektur. DCOM anvender vi stadig, siger Magnus Clarving og tilføjer, at en anden serviceorienteret arkitektur, CORBA, også anvendes rundt omkring i SAS.
Udviklingen af web services til den nye serviceorienterede arkitektur sker i både .Net og i Java EE.
- Det er mest nye systemer der er serviceorienterede. Oftest er det Intel-platforme med .Net-applikationer. Vi arbejder dog også med .Net-baserede web services, der giver adgang til vores Cobol-programmer på vores Unisys-mainframe. På den måde kan vi genbruge vores forretningslogik på mainframen, fortæller Magnus Clarving.