SAS satser på centralt it-overblik

Tema: SAS er i gang med at indføre services i virksomhedens it-arkitektur. Med et stigende antal services melder behovet sig for et centralt overblik hos flyselskabet

Med 40-50 webservices er det stadig muligt for Magnus Clarving, chef for Corporate & Agent Systems i Airline IT hos SAS, at bevare overblikket over de services, han er ansvarlig for.

Men når antallet af services vokser yderligere – hvilket Magnus Clarving er overbevist om vil ske – er der behov for en bedre styring end i dag.

Masser af problemer

SAS Airline IT står for de kommercielle systemer som reservations- og billetteringsystemer, og produktions-systemer som planlægning af service for fly og systemer for kabinepersonalet.

Antallet af de kommercielle systemer alene overstiger 60, og her er eksempelvis online web-booking implementeret med en serviceorienteret arkitektur.

Magnus Clarving og hans afdeling har forsøgt at foregribe, hvilke problemer en serviceorienteret arkitektur kan give.

- Vi har identificeret en række potentielle problemer. Det er områder, som hvordan man håndterer fejlfinding, hvordan man får et overblik over services, hvem er serviceproducenter og hvem er service-brugere, hvilke services anvendes af hvem samt hvem og hvad vil blive berørt, hvis vi ændrer i en web service. I dag ved vi det, da vi ikke har så mange webservices. Senere vil vi få brug for hjælp for at kunne håndtere det ordentligt. Derfor har vi brug for et værktøj, siger Magnus Clarving.

Lang vej til overblik

Airline IT mener, at nogle af de potentielle problemer kan løses ved hjælp af SOA-repository, CentraSite fra Software AG.

Et samlet overblik over de tilgængelige services, deres sammenhæng og den tekniske dokumentation.

- I første omgang anvender vi vores repository til at dokumentere SOA. Det anvendes af vedligeholdelsesafdelingen. Vi anvender ikke selve UDDI-registeret, som er en del af CentraSite. Det vil komme senere, siger Magnus Clarving.

Ud over behovet for et overblik over services mener Magnus Clarving, at versionskontrol af services vil blive en udfordring på lang sigt.

I dag anvendes services mest internt i SAS, hvilket giver kontrol over service-konsumenterne.

Det vil ikke være tilfældet i fremtiden, når services bliver brugt af service-konsumenter uden for SAS som for eksempel tredjeparts websteder, der vil sælge flybilletter.

Det kan give udfordringer med at styre versioneringen af nye services.

- Hvorvidt der skal laves en helt ny service eller blot en version af den gamle service, hvis input- og output-parametrene skal ændres, afhænger blandt andet af antallet af service-konsumenter, siger Magnus Clarving.

SOA giver ikke altid mening

Konsulenter, analytikere og leverandører foreslår, at eksempelvis spørgsmål om versionering af services samt den generelle kontrol med den serviceorienterede arkitektur varetages af et såkaldt SOA Governance Board.

Her sidder it-folkene sammen med beslutningstagere fra forretningen og prioriterer udviklingen af SOA.

SAS har ikke et SOA Governance Board, men en arkitektur-afdeling, der er ansvarlig for it-arkitekturen i SAS.

Kost-effektivt

- It-arkitekturstrategien siger, at web services skal anvendes, når det er kosteffektivt. Det betyder ikke, at al implementering skal være service-baseret. Der er således ikke en overordnet plan for SOA, men der foregår en vurdering fra sag til sag om, hvorvidt der skal laves en webservice for en given forretningslogik, siger Magnus Clarving.

Magnus Clarving ser SOA som en balancegang mellem en mere fleksibel it-mæssig understøttelse af forretningen og en større kompleksitet for it-afdelingen.

- SOA er en måde at implementere mere løstkoblede systemer. For forretningen vil det reducere time-to-market, da vi har services, der kan kombineres til at understøtte nye eller ændrede forretnings-processer. Det vil også minimere data-redundans og give bedre kvalitet i systemerne, mener Magnus Clarving.

Åndenød i it-afdelingen

Fordelen for forretningen kommer dog på bekostning af et mere kompliceret it-miljø for it-afdelingen.

- Webservices har tendens til at gøre det mere komplekst. Det kræver mere arbejde, men gør det samtidigt mere fleksibelt. Der skal dokumenteres mere. Samtidig bliver fejlfinding og test mere besværligt. Det bliver sværere at finde årsagen til en eventuel fejl, vurderer Magnus Clarving.

Ideen om en serrviceorienteret arkitektur er ikke ny for Airline IT.

- Vi har arbejdet med serviceorienteret arkitektur i lang tid. Vi startede tidligt med DCOM, som også er en serviceorienteret arkitektur. DCOM anvender vi stadig, siger Magnus Clarving og tilføjer, at en anden serviceorienteret arkitektur, CORBA, også anvendes rundt omkring i SAS.

Udviklingen af web services til den nye serviceorienterede arkitektur sker i både .Net og i Java EE.

- Det er mest nye systemer der er serviceorienterede. Oftest er det Intel-platforme med .Net-applikationer. Vi arbejder dog også med .Net-baserede web services, der giver adgang til vores Cobol-programmer på vores Unisys-mainframe. På den måde kan vi genbruge vores forretningslogik på mainframen, fortæller Magnus Clarving.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S