Nye medier giver bedre annoncer

Klumme: Hvorfor er det egentligt billigere at annoncere på nettet end i massemedierne? På nettet er kontakten jo meget mere målrettet. Måske er medierne fortsat underlagt de gamle mediers logik.

Nettet giver annoncører bedre og billigere adgang til sine målgrupper.

Og nye annonce-former er på vej med helt nye muligheder.

I medieverden opererer man med kontaktpriser, når man skal opgøre værdien af en reklame.

Den generelle tommelfingerregel er, at jo flere, der ser reklamen, jo lavere bliver kontaktprisen – og jo lavere kontaktprisen er, jo bedre er det for annoncører.

Læg dem op af hits

Derfor er det godt at lægge sine reklamer op af udsendelser som for eksempel “Vild med Dans” og fodboldkampe, for så er man sikker på, at de bliver set af mange.

På både dagblade og tv opererer man også med særlige målgrupper eksempelvis børn, unge, kvinder og erhvervsaktive og prøver i så høj grad som muligt at forstå deres medievaner – og igen sikrer sig en høj kvantitativ dækning, og dermed en lav kontaktpris.

På nettet optræder bannerannoncer som imageannoncer, og derudover finder man også rene tekstannoncer og sponsorater.

På nettet kan man finde kunderne

Internettet er rigtig godt til at lave forslag til sit online-publikum og udnytte den aktive interesse for produkter og services, der bliver præsenteret.

Derudover muliggør nettet, at man kan finde sine kunder ved hjælp af målrettede søgeord.

Det bedste eksempel på udnyttelse af denne mulighed er Google.

Google bruger folks søgen efter almindelig viden om et produkt eller en service til at blande ikke-kommerciel og kommerciel tekst og har på den måde skabt en ny forretningsmodel.

Den store værdi, som brands har opnået i oplevelsessamfundet, hvor tv-serien Kojak får en værdi, hvis den vises på TV2 Zulu, og en anden værdi, hvis den vises på TV2 Charlie åbner også for en række nye sammenhænge, hvor man kan nå kunderne.

Det er både mere komplekse og mere målrettede sammenhænge.

Betaler for dem, der klikker

På nettet betaler man ofte for dem, der klikker på ens annonce - det vil sige dem, der gør en aktiv indsats for at finde ud af noget om produktet.

Her giver det ikke mening at tale om lav kontaktpris – her giver det mening at tale om noget helt andet, nemlig kvaliteten af den dækning man får.

På nettet kunne man godt argumentere for, at kontaktprisen burde være dyrere end i massemedierne, fordi kontakten er mere målrettet, og kvaliteten af kontakten derfor er højere.

De traditionelle massemedier. tv, magasiner og aviser er gode til at skabe interesse og opbygge image, imens nettet er godt til at få folk til at gøre noget aktivt.

Hvorfor er det stadig billigere at annoncere på nettet end i massemedierne?

De gamle mediers logik

Her lider alle nye medier desværre af, at de er underlagt de gamle mediers logik – en logik, der for eksempel også betyder, at prisen for tv-annoncering blev lagt på niveau med dagbladsannoncering og stadig i dag er langt billigere i Danmark end i resten af verden.

Derudover har markedsføring på nettet været ramt af den generelle afmatning, der skete efter dot.com bølgens crash og 11. september.

Og prisniveauet har siden lidt under den afmatning.

Endelig har netudbyderne også selv et ansvar for ikke at have lavet annonceformater, der i tilstrækkelig høj grad bruger mediets force – nemlig den direkte kontakt med netop de bruger der er interesserede, og de mange kreative muligheder, som Nettet tilbyder.

Google så den mulighed og andre er siden fulgt efter, men der er stadig plads til at udvikle mange flere og mere spændende annoncemuligheder på nettet.

Det næste nye medie, der er på vej, er de mobile medier.

Og her er det vigtigt at bruge de erfaringer, som man har fra internettet.

Det betyder at udvikle nye annonceformater, der udnytter mediets lokationsbaserede styrker, udnytte WAP’s mange muligheder, udnytte foto- og videopotentialer og at skabe nye sponseringsmodeller.

Og det skal naturligvis alt sammen være til en pris, der svarer til den målrettede kontakt med kunderne, som mediet giver.

Trine Nielsen er udviklingschef hos Crossroads Copenhagen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S