Dødt løb mellem elektronikvarehuse på nettet

Duellen: Hjemmesiderne for de to elektronikvarehuse Wupti.com og Elgiganten får generelt en god vurdering af brugerne. Siderne er brugbare, men ikke særlig spændende. Samlet set deler de to hjemmesider førstepladsen.

Novicen og den rutinerede spiller på markedet for elektronikvarehuse, Wupti.com og Elgiganten, kommer samtidig over målstregen og må dele førstepræmien i kampen om den bedste hjemmeside.

Brugerne vurderer generelt begge sider til at være af høj kvalitet. Alligevel er der plads til forbedringer. Brugerne efterlyser mindre rod på især forsiderne samt mere synlige handelsbetingelser.

Det er resultatet af en analyse, som analyseselskabet Userneeds har udført for Computerworld.

Dygtige købmænd

– Analysen afspejler, hvad jeg næsten vidste i forvejen, nemlig at siderne er drevet af dygtige købmænd med en fortid i traditionel detailhandel. De ved, hvordan man sælger produkter, siger Henrik Vincentz, direktør hos Userneeds.

Han påpeger dog, at virksomhederne ikke nødvendigvis er købmænd, der forstår de problematikker, som gør internethandel anderledes end i den fysiske verden.

Det betyder, at både Wupti.com og Elgiganten.dk ikke konsekvent imødekommer den nervøsitet over at handle via nettet, som brugerne har.

– Virksomhederne skal sikre, at blandt andet fortrydelsesret og leveringsbetingelser fremgår knivskarpt. Brugerne skal kende deres rettigheder, siger Henrik Vincentz.

Uheldig teknik

Begge elektronikvarehuses hjemmesider benytter en uheldig teknik med at gemme handelsbetingelserne væk under et særskilt menupunkt eller helt i bunden af siden, uddyber han.

Det afspejler sig også i, at hele 43 procent af brugerne fandt det svært at finde ud af, hvor lang fortrydelsesret, Wupti.com giver, mens tallet for Elgiganten.dk er 28 procent. På begge hjemmesider fandt fire ud af fem brugere det rigtige svar.

Ifølge Henrik Vincentz er det afgørende, at forbrugeren lynhurtigt kan komme til handelsbetingelserne fra et specifikt produkt.

– Det er vigtigt at signalere, at man ikke behøver gemme handelsbetingelserne væk. Det er afgørende at forbedre for begge hjemmesider, siger han.

Den udmelding kommer flere af brugerne også med.

– Handelsbetingelserne skal have en bedre plads, eventuelt på linje med de øvrige varer. De er ikke så nemme at finde, skriver en af de flere end 500 danskere, der har testet hjemmesiderne.

Kritik af det visuelle

Også det visuelle på begge hjemmesider får et par hårde ord med på vejen af brugerne.

En skriver, at Wupti.com ikke er køn, selv om det er nemt at finde de oplysninger, man skal bruge.

“Forsiden virker lidt rodet, men det er kun udseendet, og det har egentlig ikke nogen praktisk betydning. Siden er bare ikke spændende,” skriver brugeren.

En anden bruger skriver, at Elgigantens hjemmeside bør samle tilbud på en separat side og tage dem væk fra forsiden.

“Ellers bør mængden af tilbud på forsiden reduceres, idet de umiddelbart giver et lidt rodet indtryk,” lyder det i besvarelsen.

Rodet og overplastret

Henrik Vincentz er enig i, at de to elektronikvarehuse ikke præsenterer sig optimalt på forsiderne, som han også betegner som noget rodede og overplastrede.

Men han mener nu ikke, at det udgør det store problem, da hjemmesiderne generelt er godt og professionelt opbyggede.

– De vil gerne profilere sig som billige, og det gør man bedst på den måde. Men begge virksomheder kunne godt bruge et menneskeligt ansigt og fokusere mere på at gøre forsiderne åbne og imødekommende. For eksempel ved at forbrugerne bydes velkommen af direktøren, siger Henrik Vincentz.

Hos Elgiganten lægger man vægt på, at hjemmesiden i øjeblikket er under løbende forandring.

– Det design, som kunden ser nu, blev lanceret 16. oktober 2006. Det vil blive opdateret i små faser i perioden maj 2007 til maj 2008. Vi gør det i små faser, fordi vi ikke vil skræmme de brugere væk, som allerede er fortrolige med at handle hos os, siger Jimmi Frederiksen, chef for internetafdelingen hos Elgiganten i Danmark.

Torben Mouritzen, administrerende direktør hos Wupti.com, kan ikke nikke genkendende til brugernes kritik af hjemmesidens design, hvor især flashelementet på forsiden kritiseres.

Satser på overskuelighed

Wupti.com forsøger ifølge Torben Mouritzen at give brugeren en let og overskuelig adgang til de produkter, virksomheden sælger, samt at fremstå som en professionel udbyder.

Han fortæller, at Flash-elementet på forsiden er den måde, Wupti.com er startet på for at gøre opmærksom på de særlige tilbud, selskabet har.

– Men det er faktisk en af de ting, vi revurderer. Der skal være liv på siden, men flashen er uhensigtsmæssig både søgeoptimeringsmæssigt og fordi, der simpelthen er nogen, der ikke kan se den, siger Torben Mouritzen.

På trods af kritikken, vurderer brugerne Wupti.com til at være en anelse pænere og mere spændende og moderne end Elgigantens hjemmeside.

Den samlede analyse efterlader et indtryk af to hjemmesider, der klarer sig flot, men også meget ens.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job