Forvirrende indretning hos boligmagasiner

Bolig magasinet løber med en klar sejr over Bo Bedre i denne uges Duellen. Det vækker undren hos usability­ekspert Henrik Vincentz. Han er dog enig med brugerne i, at begge sider kan virke forvirrende

Enkelhed og lækkert design.

Det burde være nøgleordene for de to livsstilsmagasiner Bo Bedre og Bolig Magasinet.

Men det er ikke det indtryk, de to blades hjemmesider giver, når man kigger på resultatet af ugens Duellen.

Siderne efterlader tilsyneladende brugerne forvirrede og ude af stand til at finde konkrete informationer på hjemmesiderne. A

Intet overblik

f undersøgelsen fremgår det blandt andet, at en ud af tre brugere ikke mener, at forsiden på henholdsvis bobedre.dk og boligmagasinet.dk giver et godt og hurtigt overblik over, hvad der er på siden.

Ifølge Henrik Vincentz, direktør for analyseinstituttet Userneeds, der har udført undersøgelsen for Computerworld, er forsiden da også et af de steder, som de to boligmagasiner godt kan arbejde meget mere med.

– Der er ikke tilstrækkeligt tydelige emneindgange på de to sider. De er jo begge livsstilsmagasiner, der henvender sig om emner som for eksempel indretning, nips samt køkken og bad. Jeg synes, de burde bruge selve hovedfeltet på forsiden til det, i stedet for blot at bruge menuen til de her lidt mere emneorienterede indgange, siger Henrik Vincentz.

Bo Bedres ide med et tema med drømmeboliger på forsiden er han dog begejstret for.

Skal sælge drømme og inspiration

Bladets primære formål er ifølge concept manager Randi Olsen fra Bo Bedre at sælge drømme og inspiration, mens hjemmesiden primært skal være et opslagsværk og kun sekundært sælge drømme og inspiration.

– Vi ønsker at skabe et unikt univers på nettet og er ikke bange for at bruge de ressourcer, der skal til, for at tiltrække det rigtige publikum. Vi ønsker at involvere brugeren samt gøre brug af nettets mange muligheder og features, siger Randi Olsen.

Hun oplyser, at bladet netop er blevet færdig med strategien og planerne for fremtidens Bo Bedre på nettet.

– I løbet af de næste par måneder vil vores brugere opleve gennemgribende positive forandringer på sitet, siger Randi Olsen.

Brug for forandring

Og forandring er der brug for, hvis man kigger på resultatet af Duellen. Hele 54 procent kunne eksempelvis ikke finde frem til, hvor mange gange årligt Bo Bedre udkommer, mens 30 procent havde problemer med at finde et telefonnummer til bladet.

Samlet set finder hele 70 procent af brugerne det svært at finde rundt på bobedre.dk, mens tallet for boligmagasinet.dk er 57 procent.

Hvor Bo Bedre først nu skal til at lave om på hjemmesiden, er boligmagasinet.dk netop blevet lanceret i midten af december 2006. Det oplyser chefredaktør Louise Willersted fra bolig magasinet.

Lærer af sine fejl

– Vi lærer stadig af vores fejl. Men selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende, at så mange ikke finder det let at navigere rundt på siden, siger hun.

Louise Willersted fortæller, at Bolig Magasinet blandt andet skal til at lave fokusgrupper på hjemmesiden, så bladet får nogle tips og ideer til, hvordan folk oplever den.

Louise Willersted fortæller, at Bolig Magasinet blandt andet skal til at lave fokusgrupper på hjemmesiden, så bladet får nogle tips og ideer til, hvordan folk oplever den.

Efter hendes opfattelse kunne sidens brugere slet ikke finde rundt tidligere, hvor siden var meget kaotisk.

Det har hjulpet nu, hvor man har fundet et univers, der mere ligner magasinet.

- Det er meget personligt, og derfor er der også et portræt af mig på forsiden, så man synes, det er et sted, man hører til. Det er samme univers som bolig magasinet, siger hun.

Den samlede vurdering fra brugerne i Duellen mellem de to boligmagasiner er hård.

41 procent finder bobedre.dk dårlig, og 32 procent finder boligmagasinet.dk dårlig.

Det er dog en dom, som Henrik Vincentz ikke forstår.

Og i modsætning til brugerne vil han gerne udpege Bo Bedres hjemmeside som vinder af Duellen.

Bedre til at brande sig

Henrik Vincentz mener, at Bo Bedre forstår at brande sig bedre som magasin på nettet.

- . Bo Bedre har mere af den eksklusivitet og designfornemmelse, som man kender fra bladet, end bolig magasinet har, siger han.

Han betegner bolig magasinet som en "entusiast-hjemmeside".

- På bobedre.dk kan man godt fornemme, at der er et professionelt selskab bagved, siger Henrik Vincentz.

Han kritiserer dog bobedre.dk for at have mere end én menubjælke.

– Det er fjollet at have to menubjælker, også fordi de kun er der nogle gange, afhængigt af det valgte menupunkt. De gør det lidt sværere for folk end højst nødvendigt, siger han.

Samtidig er der en tredje menubjælke placeret helt i toppen af siden, som ifølge Henrik Vincentz er helt gal.

– Hovedreglen er, at man aldrig nogensinde må placere noget over et banner, fordi folk med det samme ser logoet og banneret. Og så tænker de, at det gider de i hvert fald ikke kigge på. Vi er jo blevet reklameblinde efterhånden. Så de søger med det samme ned under logo og banner. Det er en amatørfejl, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere