9500 og 9500 Pro
ATI forbereder sig på julehandlen ved at lancere nye chips til grafikkort. Radeon 9500 og 9500 Pro er henvendt til almindelige brugere, der gerne vil kunne spille eksisterende og fremtidige 3D-spil for fuld tryk, men som nægter at betale mere end 2.000 kroner for et grafikkort.
Der er forbundet med stor prestige at kunne levere markedets hurtigste grafikkort, og det kan ATI allerede i dag. Det er bare ikke her, pengene ligger. Langt de fleste brugere nøjes med et grafikkort til højst et par tusinde kroner. Det er dette marked, hvor Nvidia står stærkt, som ATI nu vil forsøge at vinde med de nye grafikkort, der kommer til at koste i omegnen af 1.500 kroner.
Lige som ATI's flagskib Radeon 9700 Pro understøtter de nye grafikkort i 9500-serien både DirectX 9 og OpenGL 2.0.
Radeon 9500 og 9500 Pro skal først og fremmest konkurrere mod Nvidias GeForce4 Ti 4200, og her er ATI-kortene bedre forberedte på fremtidens 3D-applikationer.
Det ser umiddelbart ud til, at Radeon 9500 Pro bliver et rigtig godt køb. Den vejledende pris er sat til 199 dollar, svarende til cirka 1.500 kroner. Radeon 9500 bliver kun et par hundrede kroner billigere, men kommer til gengæld allerede på markedet om et par uger - en måned før Radeon 9500 Pro.
ATI sælger for øvrigt ikke længere grafikkort på det europæiske og asiatiske marked. I stedet sælger firmaet grafikchips til producenter, der bruger dem på egne grafikkort.
Specifikationer
Forskellen på de to nye grafikkort er antallet af pipelines og mængden af hukommelse, mens frekvenser på grafikchip og hukommelse er de samme. Radeon 9500 har fire pipelines og kan udstyres med 64 megabyte DDR RAM, mens Radeon 9500 Pro har otte pipelines og skal parres med 128 megabyte hukommelse.
Det betyder, at Radeon 9500 Pro kan fylde dobbelt så mange pixels på skærmen pr. sekund som Radeon 9500, nemlig 2,2 milliarder.
Ikke mindst ved brug af antialiasing, hvor takkede linjer i billedet jævnes ud med en bedre billedkvalitet til følge, skal der beregnes mange pixels, og her skal man altså have fat i Pro-versionen.
I mange spil er det dog grafikchippens adgang til hukommelsen, der er en flaskehals, og båndbredden til hukommelsen er den samme for begge chips.
Det er også her, den store forskel på Radeon 9500 Pro og Radeon 9700 er. Sidstnævnte har nemlig en busbredde på 256 bit til hukommelsen - dobbelt så meget som 9500-serien.
Man skal selvfølgelig heller ikke glemme Radeon 9000 og 9000 Pro, der konkurrerer mod Nvidias GeForce4 MX-serie. Her er vi en generation bagefter, da Radeon 9000-kortene kun understøtter DirectX 8.1. Disse grafikkort kan dog sagtens bruges til de eksisterende spil, idet det første DirectX 9-spil endnu ikke har set dagens lys.
Det er ikke helt nemt at holde hovedet koldt, når man sammenligner specifikationer for de forskellige grafikkort med de nye Radeon-chips. Det er ikke særlig logisk, at forskellen på Pro og ikke-Pro er frekvenserne, når vi snakker 9700 og 9000, men antallet af pipelines, når vi snakker 9500. Nedenstående skema kan forhåbentlig gøre det hele lidt mere overskueligt.
| Grafikkort | Antal pipelines | Frekvens på grafikchip | Frekvens på hukommelse | Busbredde til hukommelse | DirectX-version |
| Radeon 9700 Pro | 8 | 325 MHz | 620 MHz | 256 bit | 9 |
| Radeon 9700 | 8 | 275 MHz | 540 MHz | 256 bit | 9 |
| Radeon 9500 Pro | 8 | 275 MHz | 540 MHz | 128 bit | 9 |
| Radeon 9500 | 4 | 275 MHz | 540 MHz | 128 bit | 9 |
| Radeon 9000 Pro | 4 | 275 MHz | 550 MHz | 128 bit | 8.1 |
| Radeon 9000 | 4 | 250 MHz | 400 MHz | 128 bit | 8.1 |