Når 28 danske it- og elektronikvirksomheder i midten af april pakker attachémapperne og rejser en uge til Vietnam, minder turen mest af alt om et veltilrettelagt dating-togt, hvor det altoverskyggende mål er at finde en partner.
Der er dog ikke tale om en dating-tur i den traditionelle forstand, for delegationen skal til Vietnam for at finde kommercielle samarbejdspartnere til deres respektive forretninger.
"Det er avanceret match-making for virksomheder," forklarer Tine Bork, chefkonsulent i Håndværksrådet. Håndværksrådet, der repræsenterer små- og mellemstore danske virksomheder, arrangerer turen i samarbejde med IT-Branchen og Udenrigsministeriet, og der er indtil videre 28 virksomheder tilmeldt til delegationen.
"Det er en meget god indikator for, at der i øjeblikket er en stor interesse i branchen for at indgå strategiske partnerskaber på markeder som det vietnamesisk," siger Tine Bork.
Profiler skal matches
Forud for turen har de danske virksomheder hver især lavet en profil, der beskriver, hvem de er, hvad de laver, hvad de vil, og hvilke forventninger de har til mulige vietnamesiske partnere.
Samtidig har den danske ambassade i Vietnam sørget for at identificere mulige partneremner og lave profiler på dem, så de danske virksomheder også har noget at kigge på, så der kan blive sat nogle møder op.
Turen går først tre dage til Hanoi og bagefter tre dage til Ho Chi Minh City.
Begge steder skal de 28 danske virksomheder besøge mulige vietnamesiske partnere, og hvem ved, om der måske over en god frokost kan opstå den helt rette stemning, som fører til et decideret samarbejde.
"Vi har tidligere lavet to delegationsrejser til Bangladesh for danske it-virksomheder, hvilket der i alt er kommet omkring 15 virksomhedssamarbejder ud af," forklarer Tine Bork fra Håndværksrådet.
Nok at kigge på
Selv om alle delegationens deltagere umiddelbart er med af samme årsag – for at finde en partner – frygter Tine Bork dog ikke, at deltagerne kommer i intern konkurrence om de vietnamesiske virksomheders gunst.
"Det er klart, at der kan være nogen af dem, der kan have interesse i de samme virksomheder, men som udgangspunkt, så har de meget forskellige profiler, så det vil der ikke blive tale om i et ret stort omfang," siger Tine Bork.
"Derudover består den vietnamesiske it-industri i øjeblikket af omkring 4000 virksomheder, så det er bestemt vores tro, at der må være en mulig partner for dem alle," tilføjer hun.
Skal hjælpe Vietnam
Turen til Vietnam handler dog ikke kun om, at de danske virksomheder skal score en kommerciel partner, det handler også om, at det vietnamesiske samfund har brug for en hjælpende hånd.
Turen er nemlig en del af Danidas såkaldte B2B-program – et erhvervsrettet program, der skal støtte udviklingen af den private sektor i 16 forskellige lande, herunder Vietnam.
Det betyder blandt andet, at danske virksomheder kan få støtte til opstart af kommercielle samarbejder mellem en dansk og vietnamesisk virksomhed.
Målet med B2B-programmet er, at det på sigt vil kunne skabe flere arbejdspladser i Vietnam og dermed styrke udviklingen i landet.
"Programmet er skabt af hensyn til de vietnamesiske virksomheder, men det er klart, at det også er interessant for danske virksomheder med interesse i outsourcing og langsigtede strategiske partnerskaber," lyder det fra Tine Bork.