Capgemini har succes med alternativ job-kampagne

Tema: Et ophedet jobmarked tvinger virksomheder til at rekruttere på nye måder. "Det ikke nok bare at sætte annoncer ind på stillingssiderne," lyder det fra Capgemini, der netop nu bruger millioner af kroner på at finde medarbejdere.

Tema: Stor mangel på medarbejdere præger it-branchen i Danmark, og det gør det svært for virksomhederne at finde de medarbejdere, der skal hjælpe dem med at realisere vækstambitionerne.

I januar måned vurderede IDC, at Danmark akut mangler 6.200 it-medarbejdere.

Derfor må virksomhederne tænke kreativt, hvis de skal skille sig ud fra mængden af jobopslag og vinde kampen om de attraktive it-medarbejdere.

Hos it-virksomheden Capgemini forsøger man netop det.

Det involverer blandt andet annoncer i syv aviser, bannerannoncer på 19 internetsites samt at gøre virksomhedens medarbejdere til ambassadører.

Pris: Knap to millioner kroner.

Stillingsannoncer er passé

Prisen kan synes høj, men det er nødvendigt, hvis virksomheden skal trænge igennem til nye medarbejdere, vurderer Lone Skjoldborg, kommunikations- og marketingschef hos Capgemini.

"De dygtige medarbejdere, som vi har behov for i dag, har generelt ikke behov for at læse stillingsannoncer, fordi de kan vælge og vrage mellem it-jobs. Det er blandt andet ud fra den betragtning, at vi valgte at gå en anden vej end at indrykke i stillingssektionen," siger hun.

I stedet er rekrutteringskronerne brugt til at indrykke hel- og halvsidesannoncer i første sektion i blandt andet Berlingske Tidende, Politiken og Jyllands-Posten, ligesom også gratisaviserne MetroXpress og Urban har givet plads til Capgeminis jagt på medarbejdere.

Samtidig er kampagnen en del af virksomhedens brandingaktiviteter.

Medarbejderne hjælper til

Desuden er medarbejderne blevet trænet i at fungere som ambassadører for virksomheden, så de kan hjælpe med rekrutteringsprocessen.

Det kan ske dels ved at pege på lovende kandidater, men også til at sprede budskabet om, hvad Capgemini laver og på den måde indfange endnu flere potentielle medarbejdere.

"Vi har givet dem nogle værktøjer, der skal hjælpe ambassadørerne med at tale med potentielle kandidater, og fortælle dem, hvem Capgemini er," siger Lone Skjoldborg.

For ambassadørerne er der udsigt til en bonus på 15.000 kroner som tak for hjælpen, hvis en af de personer, de har udpeget, ender med at blive ansat i Capgemini.

100 ansøgere

For Capgemini har det givet pote, at bruge pengene på andre måder end de traditionelle stillingsannoncer.

Ifølge Lone Skjoldborg har cirka 100 potentielle medarbejdere reageret i løbet af den uge, kampagnen har kørt indtil videre.

"Hvis vi havde valgt en almindelige stillingsannonce, så havde vi ikke haft så mange ansøgere," vurderer Lone Skjoldborg.

Kampagnen kører videre indtil midt i juni måned.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere