Capgemini har succes med alternativ job-kampagne

Tema: Et ophedet jobmarked tvinger virksomheder til at rekruttere på nye måder. "Det ikke nok bare at sætte annoncer ind på stillingssiderne," lyder det fra Capgemini, der netop nu bruger millioner af kroner på at finde medarbejdere.

Tema: Stor mangel på medarbejdere præger it-branchen i Danmark, og det gør det svært for virksomhederne at finde de medarbejdere, der skal hjælpe dem med at realisere vækstambitionerne.

I januar måned vurderede IDC, at Danmark akut mangler 6.200 it-medarbejdere.

Derfor må virksomhederne tænke kreativt, hvis de skal skille sig ud fra mængden af jobopslag og vinde kampen om de attraktive it-medarbejdere.

Hos it-virksomheden Capgemini forsøger man netop det.

Det involverer blandt andet annoncer i syv aviser, bannerannoncer på 19 internetsites samt at gøre virksomhedens medarbejdere til ambassadører.

Pris: Knap to millioner kroner.

Stillingsannoncer er passé
Prisen kan synes høj, men det er nødvendigt, hvis virksomheden skal trænge igennem til nye medarbejdere, vurderer Lone Skjoldborg, kommunikations- og marketingschef hos Capgemini.

"De dygtige medarbejdere, som vi har behov for i dag, har generelt ikke behov for at læse stillingsannoncer, fordi de kan vælge og vrage mellem it-jobs. Det er blandt andet ud fra den betragtning, at vi valgte at gå en anden vej end at indrykke i stillingssektionen," siger hun.

I stedet er rekrutteringskronerne brugt til at indrykke hel- og halvsidesannoncer i første sektion i blandt andet Berlingske Tidende, Politiken og Jyllands-Posten, ligesom også gratisaviserne MetroXpress og Urban har givet plads til Capgeminis jagt på medarbejdere.

Samtidig er kampagnen en del af virksomhedens brandingaktiviteter.

Medarbejderne hjælper til
Desuden er medarbejderne blevet trænet i at fungere som ambassadører for virksomheden, så de kan hjælpe med rekrutteringsprocessen.

Det kan ske dels ved at pege på lovende kandidater, men også til at sprede budskabet om, hvad Capgemini laver og på den måde indfange endnu flere potentielle medarbejdere.

"Vi har givet dem nogle værktøjer, der skal hjælpe ambassadørerne med at tale med potentielle kandidater, og fortælle dem, hvem Capgemini er," siger Lone Skjoldborg.

For ambassadørerne er der udsigt til en bonus på 15.000 kroner som tak for hjælpen, hvis en af de personer, de har udpeget, ender med at blive ansat i Capgemini.

100 ansøgere
For Capgemini har det givet pote, at bruge pengene på andre måder end de traditionelle stillingsannoncer.

Ifølge Lone Skjoldborg har cirka 100 potentielle medarbejdere reageret i løbet af den uge, kampagnen har kørt indtil videre.

"Hvis vi havde valgt en almindelige stillingsannonce, så havde vi ikke haft så mange ansøgere," vurderer Lone Skjoldborg.

Kampagnen kører videre indtil midt i juni måned.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Analytics, BI og big data: Få succes med de nye løsninger og teknologier

En række nye koncepter og teknologier vinder i disse år frem under kategorierne analytics, BI og big data. Det er et it-område i en rivende udvikling. Bliv klogere på de nye teknologier på denne konference.

24. april 2019 | Læs mere


Industri 4.0: IoT, data og den afgørende kobling til forretningen

På dette roundtable tager vi udgangspunkt i mulighederne inden for Industri 4.0, herunder Internet of Things i og uden for virksomheden samt de nye muligheder for ændrede kunderelationer. Rundbordsdiskussionen ledes af Computerworlds erfarne chefredaktør Lars Jacobsen og krydres med eksempler og erfaringer fra blandt andet Beijer Electronics. Undervejs vil der være rig lejlighed til at netværke med de øvrige deltagere og lære af deres erfaringer.

24. april 2019 | Læs mere


Digital Innovation Summit: Innovation og strategi - fra ide til forretning

I de bedste virksomheder er digitaliseringen og innovationen godt på vej til at flytte ud ad it-afdelingen og ind i hele virksomheden, hvor alle afdelinger tænker i nye processer og innovation. På Digital Innovation Summit kan du høre om konkrete projekter, værktøjer og metoder til at sat din digitale innovation og forretningsudvikling på skinner.

25. april 2019 | Læs mere






Premium
Dansk iværksætter står bag et af Europas hurtigst voksende it-selskaber: Her er hele historien om hans op- og nedture
Det danske it-selskab Anytech365 leverer så høje vækstrater, at det er kommet med på Financial Times liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa. Her er historien om den danske iværksætter Janus Rægaard Nielsen, der har to konkurser bag sig og leder virksomheden fra Marbella.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
White paper
Hvad gør du? Printsikkerhed er en trussel for din virksomhed!
Du tænker nok: Er printere virkelig så stort en sikkerhedstrussel? På mange måder ja, for i en tid med konstante angreb, er en printer et nemt og ofte overset mål. Blandt andet viser undersøgelsen i dette whitepaper, at der er 68% større sandsynlighed for at printere er kilden til en ekstern trussel eller brist, end der var i 2016, og hele 118% større sandsynlighed for sker internt. Med dette in mente er det overraskende, at kun 30% af de adspurgte it-professionelle anerkender at printere udgør en sikkerhedsrisiko. Læs dette whitepaper og bliv klar over hvad det er du skal være opmærksom på.