Artikel top billede

Skat overvejer TDC's fremtid som telefonleverandør

Efter endnu et tele-nedbrud vil Skat nu tage en "tæt dialog" med TDC, der er leverandør af det omdiskuterede telefonsystem.

Skats omdiskuterede telefonsystem leveret af TDC gav mandag endnu engang tusindvis af danskere problemer med at komme i kontakt med organisationen.

Det skete blot 22 dage efter sidste massive nedbrud, der indtraf på en af årets travleste dage, hvor samtlige danskere skulle aflevere deres selvangivelse dagen efter.

Mandagens nedbrud skyldes en fejl i en SQL-server som betød at en lang række medarbejdere ikke kunne logge på telefonsystemet, og dermed ikke besvare de mange ventende borgere.

Det fortæller Steen Rydiger, der er kontorchef hos Skat.

Højst utilfredsstillende

”Det er højest utilfredsstillende for Skat at vi ikke har en mere stabil telefondrift. Vi går i tæt dialog med TDC for at finde nogen løsningsmetoder, som skal sikre en højere stabilitet,” siger Steen Rydiger.

Det er langt fra første gang, at det TDC-leverede telefonsystem går i sort og koster Skats kunder timers ventetid uden kontakt med myndigheden.

Siden november 2005 har Skat mindst fem gange måtte beklage, at virksomheden helt eller delvist har været uden kontakt med omverdenen med overskrifter som ”Problemer med vores telefonsystem”, ”Risiko for telefonkø hos Skat” og ”Undskyld ventetiden” på Skats hjemmeside.

Men ifølge Steen Rydiger får de mange fejl og nedbrud alligevel ikke Skat til at smide telegiganten TDC på porten.

”Vi sætter os ned omkring bordet nu, og så får tilsikret, at vi får noget bedre service for de penge, vi betaler,” siger Steen Rydiger.

Stor tålmodighed med TDC

"Hvordan kan det være, at I ikke bare smider TDC ud og skifter leverandør?"

"Det er fordi, vi godt vil tage sådan en dialog med TDC."

"Er det fordi I regner med at få en bod for de svigt, TDC har stået for?"

"Nej, det gør vi faktisk ikke."

"Lever I op til jeres ansvar overfor skatteborgerne, hvis I bliver ved at benytte TDC, der gang på gang svigter?

"Hvis det fortsætter, er svaret selvfølgelig klart nej. Og det er derfor, at vi skal i skarp dialog med TDC nu om at finde en forbedret driftsstabilitet."

"Det er femte – sjette gang på to år, at systemet går i sort. Hvorfor bliver I ved med at finde jer i det?"

"Jeg bliver nødt til at tage en ordentlig snak med TDC for at finde ud af, hvad det her får af konsekvenser," siger Steen Rydiger.

Ifølge Steen Rydiger skyldes Skats store tålmodighed med telegiganten ikke at der mangler andre teleoperatører som kan levere telefonsystemer i en størrelse som opfylder Skats behov.

Men alligevel vil han ikke kommentere om TDC også i fremtiden skal være leverandør af telefoni til Skat.

Tror på forbedringer

Det skyldes, at han tror på, at telefonsystemet kommer til at køre tilfredsstillende det næste lange stykke tid.

"Hvordan kan du gøre det?"

"Det gør jeg, fordi vi selvfølgelig har haft gang i nogle dialoger og tiltag, som skal forbedre drifts-stabiliteten."

Skat modtager ifølge Steen Rydiger i løbet af onsdag en hændelsesrapport fra TDC over mandagens nedbrud.

Først når den er modtaget, står det helt klart, hvad der var årsag til nedbruddet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere