Last.fm solgt for 1,5 milliarder kroner

Den sociale netværks- og radiotjeneste Last.fm er blevet solgt til den amerikanske medievirksomhed CBS, der betaler godt halvanden milliard kroner for den engelske virksomhed.

Den amerikanske medievirksomhed CBS har for godt halvanden milliard kroner købt Last.fm.

Det gør det til den største engelske handel med en web 2.0-virksomhed nogensinde.

Last.fm er en kombination af en social netværkstjeneste og en intelligent netradio, der kun spiller musik, som lytteren kan lide.

For CBS er købet en del af kampen om de unge seere.

"Deres brugerdemografi spiller perfekt med CBS's mål om at tiltrække yngre seere og lyttere over alt i vores virksomhed," siger direktør Leslie Moonves, der ser gode vækstmuligheder i den engelske tjeneste.

Det siger han til den engelske avis The Guardian.

Mange danske brugere

Siden lanceringen i 2002 er tjenesten blevet en solid succes, og den har i dag mere end 20 millioner brugere fordelt i cirka 200 forskellige lande. Danmark tegner sig for godt 4.000 medlemmer.

Med købet lægger CBS sig i kølvandet på andre virksomheder, der har købt heftigt ind på markedet for sociale netværkstjenester, som eksempelvis Googles køb og YouTube og News Corporations opkøb af MySpace.

Ifølge direktøren for CBS' interaktive afdeling, Quincy Smith, har virksomheden haft kig på flere andre web 2.0-selskaber som base for selskabets investeringer på internettet.

Fremtiden er sikret

Det tre mand store hold bag Last.fm hæfter sig ved, at de med salget har sikret fremtiden for deres virksomhed.

"Vi kan gøre alle de ting, som vi kun kunne drømme om tidligere. Vi har en masse planer i støbeskeen, som vi nu kan gøre noget ved, og så har vi fået en stærk partner ved vores side," Martin Stiksel, der er en af tjenestens grundlæggere, til The Guardian.

De håber, at de kan bruge den nye partner til at forhandle bedre aftaler med pladeselskaberne og lavere priser for at streame netmusik.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S