Leder: Mærsks it-stjerne er falmet kraftigt

Computerworld mener: Mærsk-koncernen er kommet i heftig bølgegang på grund af en række begivenheder, der har forstærket hinanden.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

Computerworld mener: Og det skete 22. juni.

Stjernen med de syv takker – der ikke bare er logo for A.P. Møller­ – Mærsk Gruppen, men et lysende ikon for alt det, dansk erhvervsliv gerne vil være – blinkede et øjeblik og har endnu ikke genvundet sin stråleglans.

Stjernen blegnede, da mailen fra Københavns Fondsbørs forkyndte, at Jess Søderberg ville forlade jobbet som topchef før tid og lade Carlsbergs direktør Nils Smedegaard Andersen overtage roret.

Det stolte danske rederi, olie- og gasselskabet samt industri og handelskoncernen var sejlet ind i det, der bedst kan beskrives som en ledelsesmæssig “perfect storm”.

Forstærker hinanden

Begrebet “perfect storm” refererer til en sjælden og ekstraordinær kraftig storm, som opstår, fordi en række begivenheder forstærker hinanden, selv om hver enkelt begivenhed isoleret set slet ikke kunne have skabt så store konsekvenser, som begivenhederne tilsammen udløser.

Computerworlds afdækning viser, hvordan elementer som it-governance i A.P. Møller – Mærsk, udviklingen og implementeringen af et containerbookingsystem i Maersk Line samt købet og integrationen af P&O Nedlloyd tilsammen danner en ledelsesmæssig storm.

Den er endt med, at Maersk Lines markedsandele på det amerikanske nøglemarked tidligere i år var tilbage på niveau med tiden før verdens største containerrederi købte det tredjestørste.

Et uvejr, der skabte stor utilfredshed og vrede hos kunder over hele verden, og en storm der til sidst kostede Jess Søderberg jobbet.

Er det hele sat over styr?

Om A.P. Møller – Mærsk-ledelsen har sat hele adelsmærket om rettidig omhu over styr i stormen sammen med de 17,1 milliarder kroner, som P&O Nedlloyd kostede, vil først vise sig på længere sigt.

Men de seneste ugers ledelseskrise i landets største virksomhed viser med al ønskelig tydelighed, at strategisk it-anvendelse kræver topledelsens fulde engagement – ikke bare i enkeltprojekter, men 24x7x365.

Den gamle konsulent-vittighed om, at containerskibe ikke sejler på dieselolie men it-systemer, kommer næsten til at stå som en forudsigelse om den kommercielle sårbarhed, som A.P. Møller – Mærsks topledelse har påført koncernen gennem manglende rettidig omhu på blandt andet it-området.

For det var ikke i sig selv en katastrofe, at A.P. Møller – Mærsk videreførte den decentrale it-struktur, da virksomheden blev en koncern i stedet for to dampskibsselskaber.

Og det var uden tvivl et avanceret og innovativt containerbookingsystem, som Maersk Line gik i gang med at udvikle sammen med Maersk Data i 2002 og fik leveret fra IBM i maj 2005 – få måneder før købet af P&O Nedlloyd, der også var en enestående opkøbsmulighed.

Men da ledelsen valgte at implementere det helt nye containerbook­ingsystem med alle dets procesforandringer i det fusionerede rederi, blev alle svaghederne ved fusionen, containerbookingsystemet og den decentrale it-governance til en “perfect storm” med uoverskuelige konsekvenser.

Ingen dødelige danske erhvervsfolk forestillede sig, at der under den lyseblå stjerne kunne ske fejltagelser i det omfang, som dagens Computerworld afdækker.

Den rigtige it-governance kan man kun give et bud på, hvis man kender virksomhedens forretning og strategi helt til bunds.

Men i 2007 skal den rigtige it-governance være på plads for, at virksomhedens ledelse både kan understøtte virksomhedens effektivitet, udvikle forretningen og vide, hvilken retning der kan holde virksomheden fri af en “perfect storm”.

Med Nils Smedegaard Andersen får ejerne af A.P. Møller – Mærsk en mand ved roret, der ved, hvad strategisk it-anvendelse kan betyde for en virksomhed.

At den rigtige teknologi-strategi sammen med den nødvendige eksekvering kan vende virksomheders udvikling fra livstruende til succes – selvom det heller ikke er nogen garanti.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere